۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۹

در جلسه علنی مجلس؛

حاجی‌بابایی: قطعی برق، کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است

حاجی‌بابایی: قطعی برق، کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعی برق، کشاورزان را در سراسر کشور با مشکل مواجه کرده است، انتظار داریم وزارت کشاورزی این موضوع را دنبال کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت‌الله نوروزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش وزیر جهاد کشاورزی از نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: آقای نیکبخت! شما در وزارت جهاد کشاورزی پله‌ای رشد کردید و به خوبی می‌دانید استان گلستان، استان کشاورزی است و در ۱۶ محصول رتبه اول تا سوم تولید در کشور را دارد.

وی ادامه داد: اگر استان‌های گلستان، مازندران و گیلان نبودند، در میدان بهمن تهران مرغ وجود نداشت. بر این اساس، شما باید با جدیت در هیأت دولت از حقوق کشاورزان دفاع کنید.

نوروزی اظهار کرد: قطعی برق پنج ساعته چاه‌های کشاورزی و قطعی برق و عدم پرداخت پول کلزا و گندم، کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است. جهش تولید، راهبرد مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید اجرایی شود. امروز معیشت مردم در استان گلستان به کشاورزی گره خورده است. سوال ما این است که چرا وزارت نیرو از ۱۰ سال پیش به فکر رفع ناترازی در حوزه برق نبوده است و باید این مشکل حل شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر، گفت: این موضوع مهم و کلیدی است و قطعی برق، کشاورزان را در سراسر کشور با مشکل مواجه کرده است، انتظار داریم وزارت کشاورزی این موضوع را دنبال کند.

قطع برق کشاورزی ممنوع است

همچنین حاجی‌بابایی پس از استماع توضیحات وزیر جهاد کشاورزی پیرامون نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بحث تعرفه صادرات محصولات کشاورزی از موضوعاتی بود که نمایندگان مطالبه رسیدگی به آن را دارند.

وی بیان کرد: توزیع به موقع کود، بذر و سم و تحویل نهاده‌های کشاورزی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، چرا که در سطح کشور نارضایتی‌هایی در این زمینه وجود دارد. قطعی برق ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی به صورت ممتد و سیستم کشاورزی را به هم می‌ریزد، در حالی که بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار، قطع برق کشاورزی ممنوع است و باید فکر اساسی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نفت موظف هستند تا نسبت به برقی کردن چاه‌های کشاورزی اقدام کنند اما این موضوع به کندی پیش می‌رود. از دیگر مباحثی که کشاورزان را با مشکل مواجه کرده، وام‌های کشاورزی است که بر اساس قانون بودجه تا ۲۰۰ میلیون وام باید امهال و استمهال صورت گیرد اما بانک‌ها همکاری لازم را با کشاورزان ندارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع دیگر خرید تضمینی گندم است که حدود ۲۲۰ همت بودجه در این زمینه لازم است. تاکنون چهار میلیون تن گندم تحویل دولت داده شده و تنها ۳۰ درصد به کشاورزان پرداخت شده است، البته محمد مخبر قول داده است که تا پایان هفته آن را به ۵۰ همت برسانند.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: باید بسترهای لازم برای خودکفایی در علم، فنون کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور فراهم شود. افزایش بی‌رویه قیمت کود در کشور زمینه نارضایتی ایجاد کرده است. در بحث برنج ما حدود ۳.۲ میلیون تن در سال برنج نیاز داریم که ۲.۳ میلیون تن آن در کشور تولید می‌شود و حدود ۹۰۰ هزار تن کمبود داریم. همچنین طلب چای‌کاران باید پرداخت شود. اعتبار لازم برای الگوی کشت پیش‌بینی شده است که انتظار داریم وزیر جهاد کشاورزی این موضوع را اجرایی کند.

کد خبر 6132979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha