۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد؛

صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تُن تخم‌مرغ از کشور

صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تُن تخم‌مرغ از کشور

شهرکرد- معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳۶ هزار تُن تخم مرغ از کشور صادر شد، بخش زیادی از کشورهای اطراف با این محصول تأمین شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حسن‌نژاد ظهر شنبه در مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: اگر مقامات استانی نسبت به بخش کشاورزی آن توجه ویژه داشته باشند، باعث رشد و ترقی بهتر خواهند شد.

وی افزود: انسجامی که در میان مدیران اقتصادی چهارمحال و بختیاری وجود دارد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد تا بخش کشاورزی و این صنعت در استان توسعه پیدا کند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: زنجیره ارزش به ویژه در بخش دام جز اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و وظیفه داریم از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است حمایت کنیم.

حسن‌نژاد عنوان کرد: مهم‌ترین اولویت این روزهای طرح‌های کشاورزی قطعاً، سرمایه‌گذاری، سرمایه در گردش، تأمین مالی و حمایت از تولیدکننده به ویژه در صنعت دام است، اتفاقاتی که در افزایش قیمت نهاده‌ها افتاد باعث شد بهره‌برداران این حوزه در تأمین منابع مالی مکفی، دچار مشکل شوند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در بخش تولید به‌ویژه در سال ۱۴۰۲ رخ داد، علی‌رغم اینکه در بخش دامپروری کشور با چندین چالش ازجمله خشکسالی، تغییر نرخ ارز و… مواجه بودیم، روند تولیدات بسیار مناسب شد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در تولید گوشت به‌ویژه گوشت سفید با نقصان جدی مواجه بودیم، امکان تأمین نیاز در شهرهای مختلف با مشکل روبرو بود که دلیل آن آسیب جدی حلقه‌های بالادست صنعت بود، در سال ۱۴۰۲ علاوه بر اینکه این آسیب‌ها رفع و تولید افزایش پیدا کرد، شاهد تولید انبوه گوشت مرغ بودیم که علاوه بر تأمین نیاز در دو ماهه ۱۴۰۳ بیش از ۶ هزار تن گوشت مرغ را توانستیم صادر کنیم.

حسن‌نژاد بیان کرد: در تولید تخم‌مرغ نیز همین اتفاق افتاد و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳۶ هزار تن از این محصول از کشور صادر شد، بخش زیادی از کشورهای اطراف با این محصول تأمین شدند.

وی در خصوص برنامه‌ریزی تولید در سال ۱۴۰۳، تاکید کرد: این برنامه‌ریزی امسال یک سطح بالاتر از سال گذشته خواهد بود و همه تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال گذشته صادرات فراورده‌های لبنی از کشور اگر بر مبنای شیر خام سنجیده شود، به بیش از ۲ میلیون تن شیر رسید، پنیر، شیر خشک، کره و… ازجمله این تولیدات بودند.

حسن‌نژاد یادآور شد: زیرساخت‌های کشور برای صادرات محصولات دامی مشکل دارد، ایران کشوری است که در زمینه واردات به خوبی عمل می‌کند اما در زمینه صادرات نقص‌های بسیاری دارد، اگر همه موانع صادرات برداشته شود تولیدکنندگان به‌ویژه در زمینه محصولات دامی قادر به تولید و صادرات بالاتر خواهند بود.

وی افزود: شیوه تولید در بخش دامپروری خصوصاً در گوشت قرمز در ایران خاصه در دامنه‌های زاگرس که شامل ۱۱ استان کشور مبتنی بر دامپروری روستایی و گله‌داری است، این تولیدات پیش از این قابلیت رقابت با کشورهایی داشت که هم‌اینک از آن‌ها فرآورده‌های دامی و لبنی وارد می‌کنیم.

کد خبر 6136874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha