۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۱۹

قائم مقام بنیاد هدایت در گفت و گو با مهر مطرح کرد؛

تدوین نقشه توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی سراسر کشور

تدوین نقشه توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی سراسر کشور

قائم مقام بنیاد هدایت از طراحی و تدوین نقشه توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی سراسر کشور خبر داد و فرآیند بومی سازی طراحی و اجرای این نقشه در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف را تشریح کرد.

حجت الاسلام رضا غلامی روشن مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی و قائم مقام بنیاد هدایت در گفت‌و‎گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تقسیم کاری که برای دستگاه‌های تصمیم‎گیر و مرتبط با موضع مسجد از سوی قرارگاه ملی مسجد مشخص شده است، گفت: در این تقسم کاری، بخش نرم افزار مسجد یعنی تولید دانش، توانمندسازی و گفتمان سازی مسجد، به سازمان تبلیغات واگذار شد.

وی به برگزاری اولین گردهمایی ملی قرارگاه‌های راهبری در مشهد مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در این نشست که با حضور دستگاه‌های متولی مسجد برگزار شد، تقسیم کاری که مشخص شده بود، رسماً ابلاغ شد. در کنار آن نشست، بنیاد هدایت طی جلساتی گفت‎وگو و مباحثه‎ای با مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار کرد تا با توجه به وظیفه‌ای که قرارگاه برعهده سازمان تبلیغات گذاشته است، به منظور توانمندسازی مساجد و امامان، نقشه عملیاتی طراحی شود.

قائم مقام بنیاد هدایت خروجی آن نشست را شرح داد و گفت: به این نتیجه رسیدیم که اولاً باید از دایره روحانیون مستقر بیرون بیاییم و در طراحی نقشه، کل مساجد را لحاظ کنیم. ثانیاً باید با سایر مجموعه‌ها و دستگاه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها هم‎افزایی صورت بگیرد و نقشه‎ای که طراحی می‌شود به اجماع همه دستگاه‌ها برسد.

حجت الاسلام غلامی امام جمعه شهرستان و استان‌ها، شورای تبلیغات استان‌ها و شهرستان‌ها، حوزه علمیه و بسیج را از جمله نهادی دانست که لازم است در این زمینه به اجماع برسند و تصریح کرد: حول محور نقشه پیشنهادی برای توانمندسازی مساجد، باید اقناع، توجیه و تأیید این دستگاه‌ها صورت بگیرد تا کار پیش برود.

وی جذب مشارکت و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با مسجد را برای اجرای نقشه توانمندسازی ضروری خواند و گفت: در نشست مشهد به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای کامل بسته پیشنهادی توانمندسازی مساجد، لازم است که دستگاه‌های مختلف به ما کمک کنند.

مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: پس از نشست مشهد، در گام دوم، سلسله نشست‌هایی در شورای راهبردی بنیاد برگزار شد تا طرح اولیه و الگو برای نقشه توانمندسازی به استان‌ها ارائه شود و فرآیند، سرفصل‌ها و شکل اجرایی نقشه را مشخص شود. در نهایت یک نقشه توانمندسازی را به عنوان پیشنهاد آماده کردیم و محصول و روند آن را در قالب یک نمایشگاهی تدارک دیده شد.

حجت الاسلام غلامی گفت: چندی بعد در نشست دوم مدیران کل تبلیغات اسلامی که در تالار آدینه تهران برگزار شد، الگوی نقشه توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی را به کلیه مدیران کل استانی، معاونین فرهنگی، مدیران شهرستان‌ها و کارشناسان استانی ارائه کردیم و درباره آن مباحثه و گفت‎وگو داشتیم. یک نمونه آماده و ارائه شد تا این عزیزان بر اساس نقشه توانمندسازی پیشنهادی و به اقتضای بوم استان خود، نقشه شهرستان و استان خود را برای شبکه امامت آماده کنند.

وی تأکید کرد: در آن نمایشگاه هم ارائه صورت گرفت و هم مباحثه و گفت‌وگوهایی ناظر بر این‌که با توجه نقاط قوت شهرستان‌ها و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، چگونه می‌توانند نقشه توانمندسازی شبکه امامان را بومی سازی کنند و نقشه اختصاصی خود را در شهرستان و استان طراحی کنند.

قائم مقام بنیاد هدایت با اشاره به گام سومی که بنیاد هدایت در این زمینه برداشته است، گفت: راهیاران منطقه‎ای بنیاد هدایت در استان‌ها و شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند و پیرو نمایشگاه و نشستی که در تهران داشتیم مجدداً مباحثه و گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد، تا مدیران استانی و شهرستانی را کمک کنیم که نقشه توانمندسازی را در نقطه هدف خود آماده کنند و بتوانند به نقشه واحدی در توانمندسازی برسند.

حجت الاسلام غلامی با بیان این‌که روند اجرای نقشه توانمندسازی مساجد، به صورت میدانی ارزیابی می‌شود، اظهار داشت: در سایر جلسات و سرکشی‌هایی شبکه راهیاری بنیاد هدایت سدر استان‌ها و شهرستان‌ها خواهند داشت، فرآیند کار مدیریت، نظارت و پیگیری می‌شود که این نقشه چه مقدارش محقق شده؟ چه مقدار اجماع حاصل شده؟ چه مقدار توانسته‎ ا‎ند منابع جذب کنند؟ هر شهرستان و استانی تا چه اندازه‎ای توانسته است، نقشه را عملیاتی کند؟

کد خبر 6140884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha