۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۴۴

خزعلی تاکید کرد؛

مسائل فرهنگی و اجتماعی مانع حضور زنان در ساختار سیاسی

مسائل فرهنگی و اجتماعی مانع حضور زنان در ساختار سیاسی

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: حضور زنان در ساختار سیاسی از نظر قانونی منعی ندارد، اما موانع فرهنگی و اجتماعی اجازه نمی‌دهد که خانم‌ها وارد شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست زنان و مشارکت سیاسی در ایران به همت میز مشارکت سیاسی اندیشکده استقلال و آزادی، عصر سه شنبه برگزار شد.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این نشست گفت: بحث تضعیف اعتماد مردم و کاهش مشارکت به صورت عام مطرح است. یکی از علل آن وعده‌هایی است که برای پیوستن به خارج از کشور و تحریم کنندگان برای رفع تحریم‌ها داده می‌شد.

وی افزود: مردم به این امید که این کار تحریم‌ها را رفع می‌کند پای صندوق رأی آمدند اما از شعارها و تصویر کاذبی که ایجاد شد، ناامید شدند و احساس کردند که هیچ‌کدام از جناح‌ها و گروه‌ها نمی‌توانند اهداف را محقق کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین گفت: مدیریت افکار و شناخت، که دشمن در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، خیلی جدی است. این اتفاق در حکومت امام علی (ع) هم وجود داشت که معاویه حقایق و خدمات ایشان را به گونه‌ای دیگر جلوه داد و با برعکس نشان دادن حرکت‌های امیرالمومنین دشمنان و منافقان را در مقابل ایشان به صف کردند. از این رو ما همیشه به بیان حقایق به زبان گویا نیاز داریم.

وی افزود: دولت شهید جمهور شبانه روز کار می‌کرد و توانست خیلی از نصاب‌ها را تغییر دهد. رهبری همواره مثال امیرکبیر را می‌زدند که در مدت زمان ۳ سال توانست حرکت‌های بزرگی ایجاد کند. شهید رئیسی هم در مدت ۳۳ ماه توانستند تحولات بزرگی بیافریند، رشد اقتصادی را به بالای ۵ برسانند و همچنین با وجود وضعیت منطقه و جهان تورم را کنترل کرده و به ثبات برساند. این‌ها در شرایط درگیری با رژیم قاصد اتفاق افتاد و ما تبعات آن را به جان خریدیم.

خزعلی در این رابطه بیان داشت: در سفرهای استانی می‌بینیم که شرایط چقدر نسبت به قبل متفاوت شده است. یکی از شعارهای شهید رئیسی این بود که ما نمی‌خواهیم کار جدید شروع کنیم بلکه کارهای عقب‌مانده و بلاتکلیف را به سرانجام می‌رسانیم، حتی اگر به نام ما ثبت نشود. رئیس جمهور شهید همواره می‌گفت من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم انتخابات پیش رو است و کار مردم باید پیش برود.

معاون زنان رئیس جمهور در ادامه با اشاره به لجن‌پراکنی دشمنان علیه موقعیت ایران در جهان، اظهار داشت: دشمنان به ما اتهام می‌زنند و سعی دارند قدرت ایران را کوچک نشان داده و اقدامات دشمن را بزرگ کنند. بنابراین در بحث رسانه باید بیشتر توجه کنیم.

بخشی از موانع برای حضور اجتماعی زنان فرهنگی است

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از موانع زنان برای به حساب آمدن در دستگاه‌ها، فرهنگی است، اظهار داشت: هم خانم‌ها باید به خودباوری برسند، هم آقایان باید به آنان اعتماد کنند و باور کنند که باید از ظرفیت زنان استفاده کرد. اما متأسفانه گاهی از مطالبات حقیقی بانوان چشم پوشی می‌شود و مطالبات غیر واقعی را مطرح می‌کنند. چالش‌های فکری بانوان و دختران باید بررسی شده و مطالبات آنها در راستای اجرای سند تحول باید پیگیری شود.

وی افزود: دولت سیزدهم تنها دولتی بود که سند اقدام و عملیات داشت. ۱۹ اقدام را ما در معاونت زنان متولی بودیم و دستگاه‌ها همکاری کردند و ۴۵ اقدام با متولی‌گری دستگاه‌ها و با همکاری ما انجام شد.

خزعلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مسائل اختصاصی زنان مانند اشتغال باید به توانمندی‌های آنها توجه شود. یکی از کارهایی که تلاش کردیم برای اصلاح ذهنیت و عملکرد انجام شود این بود که در آن همان ماه‌های اول پست مشاور بانوان را به آنان برگردانیم. علاوه بر آن مصوب شد که پست معاون وزیر یا مدیرکل به آنها داده شود. این خانم‌ها در سطح معاون وزیر قرار گرفتند و بنا شد که در بخش‌های زنان و خانواده و در دستورالعمل‌ها نقش وتویی داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر آن یک درصد بودجه برای آنان تصویب شد که موجب شد دست مشاوران امور بانوان باز شود. در گذشته خانم‌ها دیده نمی‌شدند اما الان در شوراهای استانداری‌ها و در برنامه‌ریزی‌ها شرکت داده می‌شوند.

نگاه به زن در ساختارها در برخی موارد تشریفاتی و ویترینی است

خزعلی همچنین گفت: نگاه تشریفاتی ویترینی از زن‌ها باید برداشته شود. حضور زنان در ساختار سیاسی از نظر قانونی منعی ندارد، اما موانع فرهنگی و اجتماعی اجازه نمی‌دهد که خانم‌ها وارد شوند. یکی از این موانع خود خانم‌ها هستند که برخی مدیریت را نمی‌پذیرند و بخشی هم این است که آقایان اعتماد نمی‌کنند. البته کسی که فرزند کوچک دارد خودش وقت خود را دور از فرزندان نمی‌گذراند. از این رو ما باید شرایط را با شغل منعطفی که برای آنان تعریف می‌شود فراهم کنیم. تا بتواند در کنار فرزندشان باشند.

وی افزود: بخشی هم تبعاتی است که فعالیت اجتماعی و سپردن کار به خانم‌ها ایجاد می‌کند که این هم فرهنگی است. بعضی از مدیران به خانم‌ها به عنوان آخرین نفر وقت ملاقات می‌دهند. این حواشی موجب کند شدن حرکت زنان می‌شود و گاهی خانم‌ها باید چند برابر زحمت بکشند تا به موقعیتی که آقایان دارند دست یابند. البته کمیت حضور زنان مهم نیست کیفیت حضور آنان اهمیت دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: مثلاً در وزارت نیرو دستور داده شد که در تمام شرکت‌های زیرمجموعه باید یک مدیر خانم حضور داشته باشد. این موجب شد که کارها منظم‌تر شوند و حساب‌های مالی دقیق‌تر و شفاف‌تر شود. زیرا خانم‌ها دقیق و دست پاک هستند. اگر خانم‌ها توانمندی خودشان را نشان دهند می‌توانند در همه جا بدرخشند.

وی همچنین بیان داشت: درصد کمی از خانم‌ها به آقایان الصاق می‌شوند. خودشان توانمندی‌های خوبی داشتند و حضورشان به خاطر الصاق به آقایان نبوده است. زنان با ظرفیت‌های خودشان وارد شدند و کسی کمکشان نکرده بلکه مانع‌های زیادی را پشت سر گذاشتند. اما تغییر فرهنگ را مردان و زنان با هم باید ایجاد کنند. در بحث اجتماعی کسی برتر و کسی فروتر نیست. این جایگاهی است که خداوند به عنوان انسان برای زن و مرد قرار داده است.

وی در رابطه به نگاه جنسیتی در حوزه زنان گفت: در یک اداره اگر کسی مدیر می‌شود دیگر بحث جنسیت مطرح نیست. باید به کارش امتیاز داده شود و سعی و تلاش و تخصص او مورد احترام قرار گیرد. نگاه‌های فرهنگ غربی یا فرهنگ سنتی نگاه جنسیتی است. اما الگوی سوم در محیط اجتماع به زن نگاه جنسیتی ندارد و به زن به عنوان یک نیروی کارآمد نگاه می‌کند. البته باید پشتیبانی‌هایی که بتواند به نحو احسن فعالیت کند نیز انجام شود.

کد خبر 6141004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha