۲ تیر ۱۴۰۳، ۰:۰۵

افراسیابی با مهر مطرح کرد؛

بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص باعث گسل‌ اجتماعی می‌شود

بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص باعث گسل‌ اجتماعی می‌شود

یک کارشناس سیاستگذاری فرهنگی می گوید کاندیداهایی که بدون داشتن برنامه مشخص تکریم جایگاه زنان درپی جلب نظر زنان خواهان افزایش آزادی های خلاف قوانین هستند، سبب افزایش گسل‌های اجتماعی می‌شوند.

محمدصادق افراسیابی کارشناس سیاستگذاری فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مناظره فرهنگی و اجتماعی که شامگاه جمعه اول تیرماه از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: آنچه در بخش اول مناظره فرهنگی_اجتماعی، شاهد بودیم، شامل دو رویکرد بود. یک رویکرد، ارائه برنامه توسط سه نفر از کاندیداها و رویکرد دیگر، نقد حکمرانی فعلی با هدف برجسته سازی برخی شکاف های اجتماعی فعلی توسط دو نفر دیگر بود. البته در بین شش کاندیدا یکی از کاندیداها نیز بر اساس نقشی که برای خود تعریف کرده است تلاش کرد تا کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالگرا را به چالش بکشد.

وی ادامه داد: این میان آنچه حائز اهمیت بوده این است که در سال ۱۳۹۶ تندترین نگاه ها توسط رییس جمهور وقت با هدف کسب آرای معترضین به شیوه حکمرانی فرهنگی مطرح شد و از آنجا که طبق قانون اختیارات رییس جمهور در محدوده قانون اساسی و سایر قوانین تعریف شده، وعده های نادرست و خلاف قانون به جامعه خصوصاً زنان و دختران منتقد حجاب باعث شد تا شاهد افزایش بی اعتمادی بانوان و زنان کم حجاب به حاکمیت باشیم‌.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: بنابراین کاندیداهایی که بدون داشتن برنامه مشخص برای تکریم جایگاه زنان و عدم برخورداری از برنامه عملیاتی برای افزایش رضایت‌مندی بانوان و زنان، صرفاً به دنبال جلب نظر احساسات بانوان و زنان خواهان افزایش آزادی های اجتماعی خلاف قوانین (عمدتاً میل به بی حجابی در بخش اندکی از جامعه) هستند، باعث افزایش شکاف ها و گسل‌های اجتماعی خواهند شد.

وی افزود: البته ممکن است این سوال مطرح شود که اگر بخش اندکی از جامعه بانوان و زنان خواهان افزایش آزادی های اجتماعی در حوزه حجاب است پس اساساً چرا چنین مسائلی در مناظره فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود؟ پاسخ این است که تا الان بخش زیادی از جامعه بر اساس برنامه ها و رویکردهای اقتصادی کاندیداها تصمیم خود را برای انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر گرفته اند و در حال حاضر دو کاندیدای متمایل به اصلاحات و اعتدال، با طرح موارد انتقادی در حوزه آزادی های اجتماعی تلاش می‌کنند تا رأی احتمالاً ده درصد یا کمی بیشتر از جامعه بانوان و زنان را به دست آورند. در ادامه مناظره شاهد طرح موضوع نقد و بررسی شیوه حکمرانی در فضای مجازی بودیم. در این بخش هر یک از کاندیداها نکاتی را مطرح کردند.

افراسیابی گفت: حجت الاسلام مصطفی پور محمدی بر ضرورت تولید یک پیام‌رسان اجتماعی توانمند ملی در گذشته تاکید کرد و عدم اقدام به موقع را یکی از چالش های اصلی دانست و دو چالش فعلی را کثرت پیام‌رسان های اجتماعی بومی و فیلترینگ عنوان کرد. محمد باقر قالیباف نیز ضمن نقد فیلترینگ در شرایط عادی به ضرورت طراحی اقتضائات حکمرانی در فضای مجازی اشاره و تأکید کرد در دولت آینده لازم است به ظرفیت‌های نخبگان در حوزه بازی‌های رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال توجه شود. مسعود پزشکیان بخش از وقت خود را به نقد فیلترینگ با تکیه بر منافع یوتیوب اختصاص داد و در بخش دیگر وقت خود مجدداً به موضوع نقد شیوه ترویج عفاف و حجاب ورود کرد. دکتر سعید جلیلی بر موفقیت‌های کشور در حوزه طراحی سکوهای بومی تاکید کرد و وضعیت فعلی کشور را وضعیتی رو به رشد دانست و بر ضرورت ادامه همین راه تأکید کرد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سه مسأله اصلی برای رشد کشور در حوزه حکمرانی در فضای مجازی را مشکلات ناشی از عدم زیرساخت مناسب، محدودیت‌های پیش بینی نشده و عدم برنامه ریزی برای حفظ نیروی متخصص دانست و خاطر نشان ساخت برای حل این سه مسأله برنامه دارد.

این پژوهشگر گفت: در نهایت علیرضا زاکانی عمده وقت خود را به نقد رویکرد دو کاندیدای اصلاح طلب و اعتدالگرا اختصاص داد و در ادامه صرفاً به عملکرد خود در شهرداری تهران در حوزه استفاده از هوش مصنوعی اشاره ای مختصر کرد.

وی افزود: بررسی مواضع هر شش کاندیدا در حوزه حکمرانی در فضای مجازی حاکی از آن است که صرفاً یکی از کاندیداها به ظرفیت‌های کشور در حوزه بازی‌ها و سرگرمی های دیجیتال توجه کرد، اکثر کاندیداها نقدهایی نسبت به شیوه فعلی فیلتر داشتند، تمام کاندیداهای اصولگرا و همین طور کاندیدای اعتدالگرا بر تقویت ظرفیت‌های بومی در حوزه سکوهای داخلی تاکید داشتند اما علیرغم اینکه قبل از شروع پاسخ به سوال مجری بخشی از صحبتهای سعید رضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پخش شد که در آن بر ضرورت برنامه ریزی برای ارتقای سواد فضای مجازی تاکید شد هیچیک از کاندیداها در این خصوص صحبتی نکردند که البته به دلیل محدودیت وقت این موضوع قابل توجیه است.

افراسیابی در پایان گفت: در نهایت به نظر می‌رسد سخنان قالیباف در حوزه بازی‌های رایانه ای با استقبال بازی سازان داخلی مواجه شود و از سوی دیگر در این نشست تا حد زیادی مشخص شد کدام کاندیداها، دارای برنامه مشخص برای حکمرانی در فضای مجازی هستند که این امر می‌تواند به انتخاب کاندیدای اصلح کمک کند. البته در بخش سوم مناظره موضوع بازیهای رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال به محوری اصلی در صحبتهای برخی کاندیداهای دیگر هم تبدیل شد که به نظر می‌رسد از آنجا که صحبتهای محمد باقر قالیباف در بخش دوم مناظرات در فضای مجازی در خصوص بازی‌های رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال با استقبال در فضای مجازی مواجه شد، احتمالا در دور سوم مناظره به این موضوع توجه بیشتری شد.

کد خبر 6143664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha