۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹

در نشست سازمان نظام پزشکی مطرح شد؛

چالش‌های نظام سلامت از نگاه ۶ نامزد ریاست جمهوری

چالش‌های نظام سلامت از نگاه ۶ نامزد ریاست جمهوری

رؤسا و نمایندگان ستادهای سلامت نامزدهای ریاست‌ جمهوری، به طرح دیدگاه‌ها و برنامه‌های هر کدام از نامزدها در حوزه سلامت پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، رؤسا و نمایندگان ستادهای سلامت نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم، در نشست بررسی اولویت‌های سلامت در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری، که در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد، پیرامون برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت، نکاتی را بیان کردند.

اظهارات رؤسا و نمایندگان نامزدها

سیدرضا رئیس کرمی رئیس ستاد سلامت مسعود پزشکیان، کمبود منابع مالی را معضلات نظام سلامت خواند و در عین حال اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را تنها راه کاهش هزینه‌ها در حوزه سلامت دانست و گفت: در حوزه سلامت مسائل و مشکلات پیچیده نیست و مورد اختلاف نظر هم نیست؛ مهمترین بحثی که باید به آن بپردازیم این است که چه کسی در صورت انتخاب می‌تواند همراه سلامت باشد.

وی افزود: همه این مشکلات به کمبود منابع باز می‌گردد. کمبود منابع ما را دچار مشکل می‌کند و لازم است هزینه‌ها را کاهش دهیم و منابع پایدار ایجاد کنیم.

رئیس کرمی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باید به نحو احسن اجرا شود و جز این راهی برای کاهش هزینه نیست، ادامه داد: تقویت بخش خصوصی نیز دارای اهمیت است.

وی با اشاره به ایجاد درآمد پایدار، گفت: در سال ۹۳ و ۹۴ تنها سالی بود که پرداخت از جیب بیماران بابت هزینه‌های درمانی ۳۰ درصد بود و الان به حدود ۷۰ درصد رسیده است. آنچه که برای ایجاد درآمد پایدار مهم است، این است که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.

رئیس کرمی تاکید کرد: بحث بیمه‌ها باید تقویت شود و موضوعات مالی پزشک و بیمار باید حل شود. در همین راستا بحث امید به آینده در حوزه نیروی انسانی نیز بسیار اهمیت دارد.

در ادامه، علی اکبر ساری رئیس ستاد سلامت علیرضا زاکانی، گفت: مشکل نظام سلامت، پیشگیری محور نبودن است و نتوانستیم پزشکی خانواده را کامل اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت در تمام ارکان زندگی، گفت: سلامت در تمام برنامه‌های توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است. هر دولتی که انتخاب شود باید سلامت جزو اولویت‌هایش باشد.

ساری با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در حوزه سلامت کشور حاصل شده، گفت: به طور مثال، ایران تنها کشوری است که توانسته بیماری سرخک را در منطقه کنترل کند. اگرچه دستاوردها زیاد است اما مشکلات فراوانی مانند عدم دسترسی عادلانه به خدمت یک مشکل به حساب می‌آید.

وی افزود: مشکل، سلامت محور و پیشگیری محور نبودن است و نتوانستیم پزشکی خانواده را کامل اجرا کنیم. عدم توجه به نیروی انسانی، مشکلات بیمه‌ای که عمق کافی ندارند، جزو دیگر مشکلات نظام سلامت است.

میرخانی رئیس ستاد سلامت مصطفی پورمحمدی، با تاکید بر لزوم شایسته‌سالاری در حوزه سلامت، گفت: نظام سلامت میراث کسی نیست؛ باید شایستگان در این بخش قرار گیرند.

وی افزود: بخش درمان در نظام سلامت کهنه است؛ تجهیزات قدیمی و ساختمان‌ها فرسوده است؛ اگر بخواهیم با مدل کوکب خانم نظام سلامت را اداره کنیم، نمی‌توانیم و تورم نقطه به نقطه داریم.

میرخانی ادامه داد: امیدواریم در نظام سلامت به سمت شایسته سالاری برویم. نظام سلامت میراث کسی نیست؛ باید شایستگان در این بخش قرار بگیرند. همچنین تا زمانی که نظام سیاسی آرامش نداشته و تبلور پیدا نکند، نظام سلامت نیز به آرامش نمی‌رسد.

وی درباره نیروی انسانی در حوزه سلامت، گفت: ما نمی‌توانیم خیلی از موضوعات در حوزه نیروی انسانی را کتمان کنیم؛ مهاجرت‌ها افزایش پیدا کرده و باید به شکل واقعی مردم را آگاه کنیم.

سیدجلیل میرمحمدی نماینده ستاد سلامت سعید جلیلی، با تاکید بر اهمیت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تکلیفی قانونی، گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع، بهترین برنامه برای کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش سلامت افراد جامعه است.

وی افزود: شبکه نظام بهداشتی کشور، یک الگوی منحصر به فرد است و جهان خواهان الگوبرداری از این شبکه است. ایجاد مراکز جامع سلامت، خانه‌های سلامت، بهورزان و بسیاری از اقدامات دیگر که در نظام بهداشتی کشور اجرا شده، مورد تجلیل قرار گرفته است.

میرمحمدی ادامه داد: افزایش شاخص‌های مرتبط با حوزه سلامت مانند افزایش کیفیت آموزش پزشکی از دیگر دستاوردهای نظام سلامت به حساب می‌آید. در گذشته دانشگاه‌های علوم پزشکی در بسیاری از شهرها وجود نداشت یا برخی از شهرها از حضور متخصصان محروم بودند. در حال حاضر، تمام استان‌های کشور دارای دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و تمام این مراکز آموزشی نسبت به تربیت پزشک متخصص اقدام می‌کنند.

وی، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را بسیار با اهمیت خواند و گفت: برنامه پزشک خانواده، بهترین برنامه برای کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش سلامت افراد جامعه به حساب می‌آید.

سیدحسن امامی‌رضوی رئیس ستاد سلامت محمدباقر قالیباف، هشت برنامه و اولویت در نظر گرفته شده برای حوزه سلامت را تشریح کرد و گفت: حمایت از کادر درمان، تغییر اولویت از تجهیزات محوری به انسان محوری و عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای از جمله این برنامه‌هاست.

وی افزود: هشت محور و برنامه اولویت‌دار برای حوزه سلامت تعریف کرده‌ایم که شامل رفع کمبودهای دارویی با حمایت از صنایع دارویی می‌شود و این موضوع با تأمین نقدینگی و ارز مورد نیاز ممکن است. ما با استفاده از ابزارهای نوین می‌توانیم میزان مصرف دارو را به صورت لحظه‌ای رصد کنیم.

امامی‌رضوی ادامه داد: حمایت از کادر درمان، تغییر اولویت از تجهیزات محوری به انسان محوری، توزیع عادلانه منابع انسانی و منابع زیرساختی، عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای، استفاده از تمام ظرفیت نخبگان سلامت، تقویت تاب‌آوری نظام سلامت، توسعه شبکه بهداشتی و برنامه هشتم نیز توجه به سلامت روان به عنوان یک برنامه اولویت‌دار در نظر گرفته‌ایم. تمام این موارد جزو برنامه‌های آقای قالیباف به حساب می‌آید.

صداقت نماینده ستاد سلامت امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، با بیان اینکه تقدم پیشگیری بر درمان فقط حرف و سخن نیست، گفت: با توجه به اینکه نسبت به مشکلات آگاه هستیم باید بدانیم که چه کسی را برای مدیریت امور انتخاب می‌کنیم؛ ما باید افرادی را انتخاب کنیم که نسبت به اجرای برنامه‌ها متعهد باشند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت بر مبنای اسناد بالادستی مسئولیت رسیدگی به مسائل حوزه نظام سلامت را بر عهده دارد، افزود: تمام نامزدهای ریاست جمهوری بر این باور هستند که نظام بیمه، نیروی انسانی، تقویت نظام شبکه بهداشتی شهری و روستایی و تعرفه‌های پزشکی با مشکل و چالش مواجه هستند.

صداقت ادامه داد: با توجه به اینکه نسبت به مشکلات آگاه هستیم باید بدانیم که چه کسی را برای مدیریت امور انتخاب کنیم. ما باید افرادی را انتخاب کنیم که نسبت به اجرای برنامه‌ها متعهد باشند و در ارتباط با افزایش سهم نظام بهداشت از تولید ناخالص داخلی متعهد باشند. فردی را باید انتخاب کنیم که نسبت به نیروی انسانی متعهد باشد و نیروی انسانی حوزه نظام سلامت را بزرگترین سرمایه این بخش بداند.

وی درباره تکریم نیروی انسانی گفت: نیروی انسانی را به طرح اجباری می‌فرستیم و تعرفه‌های پزشکی را فارغ از اینکه هدفمند باشند، افزایش می‌دهیم.

کد خبر 6145077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha