۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۵

حجت‌الاسلام تقی‌زاده :

تلاوت تدبری قبل از آغاز مراسم هیئات حسینی انجام می شود

تلاوت تدبری قبل از آغاز مراسم هیئات حسینی انجام می شود

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها ضمن تشریح برنامه‌های این نهضت در محرم و تابستان گفت: برآنیم تا از مناسبت محرم برای قرآنی‌ شدن هیئت‌های مذهبی و منابر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تشریح برنامه‌های «نهضت ملی زندگی با آیه‌ها» در محرم و تابستان و رونمایی از محصولات این رویداد صبح امروز یکشنبه ۱۷ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها و در سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن طی این نشست گفت: گام اول نهضت زندگی با آیه‌ها با دغدغه ارائه محتواهای مورد نیاز روز برای مخاطبان مختلف با سلایق و فرهنگ‌های مختلف در ماه مبارک رمضان برداشته شد و به لطف خدای متعال و حضور سایر عزیزان و زنجیره عظیم افراد متخصص باعث شد، این کار در سطح ملی با موفقیت بسیار صورت گیرد.

وی افزود: موفقیت آن هم از این باب بود که بالغ بر ۱۱ میلیون نفر در مسابقات آن شرکت کردند و در آزمون تجمیعی ۳۰ سوال از ۳۰ آیه نزدیک به دو میلیون نفر مشارکت داشتند و توانستیم توجه و عنایت خوبی را در بین مردم از این باب انجام دهیم. امروز نیز گام دوم این نهضت در تابستان و با دو ویژگی خاص برگزار می‌شود. یکی ویژگی اوقات فراغت کودک و نوجوانی است که از مدرسه فارغ شده و دوم مناسبت‌هایی که با فصل تابستان عجین شده است.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها ادامه داد: شروع فصل تابستان با عید غدیر همراه بود و در ادامه دهه اول ماه محرم را آغاز می‌کنیم و در بعد ماه صفر و اربعین و در انتهای این فصل، ۱۷ ربیع و هفته وحدت را در پیش داریم. به نوعی چهار مناسبت غدیر، محرم، اربعین و هفته وحدت را در این فصل تجربه خواهیم کرد. بر همین اساس دو طراحی متناسب با این ایام داشته‌ایم.

تقی‌زاده اظهار کرد: در دهه ولایت و عید غدیر آیه سوم سوره مائده یعنی «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» محور قرار گرفت و رویکرد محتوایی در این ایام نیز اخوت و حضور میلیونی در رویداد غدیر و انتخابات بود که مایه یأس دشمنان شد و ذیل طرح زندگی با این آیه برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به فراز متناسب با ایام محرم گفت: برای ماه محرم نیز آیه بیست‌وسوم از سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، محور قرار گرفت که رویکرد محتوایی آن استقامت و مقاومت صادقانه پای عهد با خدا است. تلاش بر این شد که ما از مناسبت محرم برای قرآنی شدن هیئت‌های مذهبی و منابر استفاده کنیم و یک گام در این عرصه برداریم.

وی ادامه داد: در این رابطه چند ایده داشتیم به عنوان مثال یک ایده این بود که منبر قرآنی شود و اگر واعظ و سخنران قصد سخنرانی داشت، حتماً در دستش قرآن باشد و لذا کتاب عشق جهانی را ناظر بر این جریان منتشر کردیم. همچنین دو کتابچه و منبرک قرآنی نوجوان و بانوان هم تولید کردیم. اگر بتوانیم درصدی از منبرهای را به سمت قرآنی‌تر شدن سوق دهیم، می‌توانیم شاهد اتفاقات مهی در عرصه قرآنی‌شدن هیئت‌ها باشیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه پویش‌های مختلفی طی ماه رمضان سال گذشته رخ داد که نمونه آن پویش ید بیضا بود، تصریح کرد: در این پویش مبلغ هر زمان بالای منبر می‌رفت قرآن در دست داشت و از قرآن برای مردم توضیحاتی را ارائه می‌داد برهمین اساس در ماه محرم مجدداً این پویش را دنبال خواهیم کرد. همچنین پویش کرسی‌های تلاوت تدبری از دیگر اقدامات در ایام محرم است.

قبل از آغاز مراسم هیئات حسینی، تلاوت انجام می‌شود

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها بیان کرد: شاید به توان گفت یکی از اصلی‌ترین کارهایی که روی آن تمرکز کرده‌ایم، برگزاری کرسی‌های تلاوت تدبری است؛ لذا در تمامی هیئت‌ها قبل از مراسم تلاوت انجام خواهد شد و اگر تلاوتی هم انجام نمی‌شود، پیگیر چرایی آن خواهیم بود؛ البته تلاش می‌کنیم تا اگر تلاوتی هم می‌شود، آمیخته با معانی، تدبیر و توضیح باشد. این کار را در محرم محوری‌ترین کار می‌دانیم و اگر بتوانیم درصدی از کار را با هیئت‌ها و کرسی تلاوت تدبیر داشته باشند، امسال جریان قرآنی بزرگی را شکل خواهیم داد.

اباعبدالله (ع)؛ نماد زندگی با آیه‌ها

وی گفت: نکته بعدی بحث آیاتی است که ابا عبدالله (ع) در حرکت‌شان از مکه به مدینه و از مدینه به کربلا تلاوت کرده‌اند. حضرت بالغ بر ۲۵ آیه را در مواقف مختلفی که برایشان پیش آمده است در کمتر از دو ماه تلاوت کرده‌اند و به نماد زندگی با آیه‌ها تبدیل شده‌اند؛ ایشان در هر قسمتی از زندگی خود آیه‌هایی را به عنوان زندگی و راهبرد آن مقطع، مطرح کرده‌اند که در اینجا شش آیه مرتبط به کار گرفته شده است.

تقی‌زاده از استقرار دبیرخانه نهضت‌ملی با آیه‌ها خبر داد و گفت: بعد از ماه مبارک رمضان با همفکری مجموعه‌های مختلف دبیرخانه دائمی نهضت ملی زندگی با آیه‌ها را شکل دادیم که استقرار این دبیرخانه هم در سازمان دارالقرآن است. در ماه مبارک رمضان بالغ بر چهار هزار فعال و مجموعه قرآنی را شناسایی کردیم که با ما در اجرای طرح ملی نهصت زندگی با آیه‌ها ضریب دادند و به عنوان سفیران آیه‌ها شناخته شدند. در ماه محرم نیز برخی از زحمات بر دوش این سفیران است. این عزیزان با هماهنگی سازمان هیئت‌های مذهبی و ادارات قرآنی پیگیر هستند تا کرسی تلاوت تدبری داشته باشند یا برای ارسال قاری به هیئت‌ها همکاری داشته باشند.

وی در فراز متناسب با ایام اربعین را آیه دوم سوره مبارکه مائده یعنی «وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» دانست و گفت: رویکرد محتوایی این آیه نیز تبیین آثار همکاری در مسیر تعالی فردی و اجتماعی است. بیشترین جایی که این آیه در طی سال، محقق می‌شود و کمک و یاری می‌کند، حرکت در مسیر تقوا و امام است که در اربعین تجلی پیدا می‌کند و یک رنگ قرآنی‌زدن به این ایام است.

دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» با بیان اینکه فراز متناسب با ایام هفته وحدت و میلاد پیامبر (ص) نیز آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح یعنی «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم» است، گفت: رویکرد محتوایی این آیه نیز ادامه مسیر پیامبر (ص) با تخلق به دو ویژگی بارز همراهان پیامبر است.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه تولیدات رسانه‌ای همچون موشن، مدرسه حفظ، کلیپ تبیینی، پوستر و همچنین پویش و مسابقات زندگی با آیه‌ها در تابستان در دو مقطع سنی با محوریت این سوره‌ها و آیات انجام می‌شود، تصریح کرد: مقطع سنی اول از ۷ تا ۱۲ سال به عنوان دوره ابتدایی انتخاب شده است که در این دوره فهم و حفظ شش سوره انتهایی قرآن کریم شامل ناس، فلق، توحید، مسد، نصر و کافرون محور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مقطع سنی بالای ۱۲ سال نیز شامل نوجوان، جوان و بزرگسالان است که در آن فهم و حفظ ۱۰ فراز نورانی قرآن کریم است که شامل پنج فراز از فرازهای محوری ماه مبارک رمضان است که برای تثبیت تکرار شده است و پنج فراز دیگر با توجه به مناسبت‌های تابستان انتخاب شده است. همچنین پنج فراز محوری که برای تثبیت فرازهای محوری ماه مبارک رمضان نیز در نظر گرفته شده است، شامل آیات ۱۳۹ سوره آل عمران «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین» و آیه ۴۶ سوره مبارکه سبأ «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی» است.

تقی‌زاده ادامه داد: همچنین آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» آیه ۱۶۲ سوره انعام «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیای وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» و آیه ۴۱ سوره مبارکه عنکبوت «مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کمَثَلِ الْعَنْکبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیوتِ لَبَیتُ الْعَنْکبُوتِ‏» از دیگر فراز محوری است که برای تثبیت فرازهای محوری ماه مبارک انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه در ایام محرم با توجه به ظرفیت مجالس عزاداری، علاوه بر این آیه‌ها که برای کارهای گفتمانی و رسانه‌ای انتخاب شده‌اند، ۱۰ آیه با محور محتوایی «مقاومت و پیشرفت» انتخاب شده است، گفت: بر اساس این آیات کتاب منبر برای محتوای منبر قرآنی مجالس عزاداری و کتاب تلاوت تدبری برای تلاوت اول مجالس عزاداری، تدوین و منتشر خواهد شد.

تلاوت تدبری قبل از آغاز مراسم هیئات حسینی انجام می شود

یادآور می‌شود در پایان این نشست از چند محصول ویژه این ایام رونمایی شد.

کد خبر 6160187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha