مهر گزارش می دهد؛

هیئتی که همه چیز آن نشانی از مقاومت فلسطین دارد

هیئتی که همه چیز آن نشانی از مقاومت فلسطین دارد

توجه به مسائل روز و پیوند آن با واقعه عاشورا مسئله اصلی بعضی از هیئت‌هایی است که در محرم و عزاداری این ایام به آن پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجالس عزاداری دهه دوم ماه محرم به تازگی پایان یافت تا مردم در دومین دهه از ماه حزن اهل بیت (ع) در سوگ شهادت عزیزترین خلق خدا و همراهانش به عزاداری بنشینند. اگرچه اکثر هیئت‌های بزرگ و مراسم‌های عزاداری در دهه اول محرم اقدام به برگزاری برنامه می‌کنند اما تعدادی از هیئت‌ها به صورت ویژه در دهه دوم محرم خیمه عزای خود را برپا می‌کنند تا خارج از ترافیک هیئت‌ها میزبان عزاداران حسینی در طول ایام دیگر این ماه باشند. هیئت‌هایی که اغلب در تهران به نام دانشجویان و دانشگاه‌های بزرگ پیوند خورده و برنامه‌های خوب و متفاوتی را در سطح شهر برگزار می‌کنند.

هیئت هنر که امسال وارد بیستمین سال فعالیت خود شده است از هیئت‌هایی صاحب سبکی است که در سال‌های اخیر با داشتن فرم و محتوای جدید توانسته مخاطبین زیادی را جذب برنامه‌های خود کند. این برنامه‌ها محدود به دهه محرم و عزاداری‌ها نمی‌شود و در رویدادهای ویژه ای چون اربعین حسینی و غیره نیز هیئت هنر دست به کار شده و برنامه‌های ویژه ای را تدارک می‌بینید. سال هاست حجت الاسلام پناهیان سخنران این هیئت در دهه دوم محرم است و تعدادی از مداحان جوان در دوره‌های مختلف توفیق مرثیه خوانی و ماتم سرایی اهل بیت (ع) را در مراسم‌های دهه دوم محرم این هیئت که در دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود داشته اند.

برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری در زمینه‌های مذهبی و مناسبی، برگزاری آئین‌های عزاداری و سوگواری، تولید آثار هنری و خلق و چاپ کتاب‌هایی با مضامین عاشورایی و هنر از تولیدات این هیئت تا به امروز بوده است. مدرسه هنر که به برگزاری دوره‌های آموزشی هنری اختصاص دارد از دیگر فعالیت‌های این مجموعه هیئتی است که در قالبی فراتر از هیئت‌های سنتی توانسته جریان جدیدی را پایه گذاری کند. همانطور که تولیدات هنری این هیئت نیز در سال‌های اخیر از سوی مردم با استقبال خوبی رو به رو شد و تولید کتیبه‌هایی با شکل و شمایل جدید راه به خانه‌ها و روضه‌های خانگی باز کرده است.

غزه کانون توجه هیئت

تا سالگرد هفت اکتبر و شروع جنگ خانمان سوز غزه کمتر از ۲ ماه باقی مانده. نزدیک به یک سال است که مردم غزه در جنگی نابرابر مقابل رژیم صهیونیستی با مقاومت مثال زدنی درس ذلت ناپذیری را به جهانیان نشان می‌دهند و نمایشی واقعی از عظمت دین باوری و اسلامی را مقابل چشم مردم دنیا نشانده ان، همان چیزی که امام حسین (ع) را به قیام علیه حکومت یزید کشاند. بی مناسبت نبود که در محرم امسال این مقاومت مردمی فلسطین که تداعی کننده عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است در هیئات مذهبی مورد توجه قرار گیرد. شاید این هیئت هنر بود که با پرداختن بی نظیر و هنرمندانه به قضیه فلسطین و غزه در صدر هیئت‌هایی قرار گرفت که نسبت به اولین مسئله جهان اسلام واکنش نشان داد.

در بدو ورود به هیئت هنر محل عبور عزاداران برای رسیدن به محل اصلی جلسه چندین المان‌های فلسطینی و نمادهای این کشور دیده می‌شد از اتاق خانه یک فلسطینی گرفته تا ماکت گنبد مسجد الاقصی، این علاوه بر همه کتیبه‌ها و پرچم‌هایی بود که تمی از چفیه فلسطینی روی آن نقش بسته بود و المان‌های عاشورایی را به المان‌های فلسطینی پیوند می‌زد. فلسطین را اما در غرفه محصولات فروشی هم می‌توانستیم ببینیم، از شال‌هایی با نقش چفیه، تا گیره‌های روسری با آویزهایی از نقشه فلسطین، تا روز آخر بخشی از آثار نمایشگاهی شامل قاب‌هایی که به دست هنرمندانه زنان هیئت با الهام از تطریز یا همان شماره دوزی فلسطینی خلق شده بود برای فروش به غرفه‌های فروش هیئت آمد.

از طراحی تا فروش

یکی از بخش‌های جذاب و پر استقبال هیئت هنر که به صورت مجزا در بخش بانوان و آقایان فعال است بخش غرفه‌های فروش محصولات این هیئت است. بخشی از این غرفه‌های به طراحی‌های مربوط به لباس و به ویژه لباس کودکان اختصاص دارد که مناسب با فضای ماه محرم تولید شده اند.

کتیبه‌ها، تابلوها، المان‌های عزاداری این هیئت نیز از دیگر تولیدات پرفروش هستند که به صورت جزئی و کلی به فروش می رسند تا علاوه بر اینکه عوائد فروش محصولات در راستای برگزاری هرچه بهتر هیئت صرف شود، به هنر از منظر درامدزایی نیز توجه شود. همه این محصولات به طراحی اعضای هیئت تهیه و تولید می‌شود. موضوعی که می‌تواند هیت‌های مذهبی را فراتر از برگزاری روضه به مجموعه‌ای پویا و جهت ساز در عرصه نشر فرهنگ دینی با استفاده از زبان هنر تبدیل کند.

کد خبر 6178009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha