اعوانی مطرح کرد:

مهم‌ترین دستاورد سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی است

مهم‌ترین دستاورد سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی است

استاد فلسفه و حکمت اسلامی گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی با یکدیگر است که در فلسفه یونان هم افلاطون تا حدی این کار را کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، مراسم رونمایی از کتاب «سهروردی و حکمت خسروانی»، به همت گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه شناسی ایران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر عصر روز گذشته (دوشنبه هشتم مردادماه) در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتیدی چون حسن سید عرب، محسن جوادی، محمد جعفر جامه بزرگی، شهین اعوانی و منصور علیمردانی نماینده شهرستان‌های ابهر، خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه کشورمان در این مراسم با اشاره به اینکه سهروردی هنوز آنطور که باید شناخته شده نیست گفت: سهروردی را هرچه می‌خوانی هنوز هم زوایای کشف نشده دارد. ایران فرهنگی یکی از تاثیرگذارترین مرزهای این کشور است و سرزمین ما از لحاظ حکمت، هنوز عجیب و ناشناخته است. در هند و اسپانیا شرح‌های بسیاری بر آثار سهروردی نوشتند که هنوز چاپ نشده است. همچنین آرای او در اندلس هم وجود داشته و دارد.

وی افزود: من بارها در سخنرانی‌هایم اشاره کرم که هیچ کشور دیگری جز ایران حکمت ندارد و در همه کشورهای دنیا فلسفه را یا از منظر مستشرقان می‌خوانند یا اصول عقاید ولی متأسفانه ما قدر این حکمت را نمی‌دانیم. ایرانیان قبل از اسلام هم حکمت داشتند و یک مؤلف یونانی حدود دو هزار سال پیش در یکی از کتابهای تاریخ فلسفه خود که درباره موضوع پیدایش و آغاز فلسفه است از حکمای مختلفی نام برده که در آن میان نام ایران و حکمای ایرانی هم وجود دارد.

این استاد فلسفه و حکمت اضافه کرد: سهروردی یکی از بزرگترین حکمای جهان و واضع حکمت اشراق است. در سرزمین وحی، حکمت همان اشراق نیست. یکی از بزرگترین دستاوردهای سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی با یکدیگر است که در فلسفه یونان هم افلاطون تا حدی این کار را کرده است اما نه در حد سهروردی.

اعوانی در توضیح حکمت ذوقی بحثی گفت: حکمت بحثی و استدلالی از تصور و تصدیق شروع می‌شود مثل ارسطو اما حکمت ذوقی و کشفی مرتبه بالاتری دارد. روش حکمت ذوقی برمبنای سیر الی الله است نه فقط تصور و تصدیق مثل افلاطون. حکمت ذوقی ورایحکمت بحثی و احیاکننده فهم افلاطون است برای همین هم سهروردی افلاطون را امام الحکما می‌داند. علاوه براینها حکمت اشراق، تفسیر آیه نور است که منظور از نور، هم نور بیرونی است هم نور درونی و اشراق بیرونی بدون اشراق درونی قابل حصول نیست. لذا فلسفه جمع حکمت ذوقی و استدلالی با یکدیگر است. سهروردی وحدت حکمت قرآنی، برهانی و خسروانی را به خوبی نشان داده است علاوه براینکه ما جز سهروردی متفکر دیگری نداریم که درباره عالم فرشتگی و ملکوت حرف زده باشد.

وی در پایان ضمن تشکر از میثم کرمی که این مجموعه دو جلدی را فراهم کرده گفت: از آقای کرمی که این کار سترگ را بدون وابستگی به نهاد و مؤسسه‌ای انجام دادند و پیش از این هم آثاری درباره این سینا و غزالی و اینها نوشتند تشکر می‎‌کنم و در همین جا از وزیر علوم آینده دولت جدید هم خواستارم که از چنین افرادی که به توسعه فرهنگ ایران کمک می‌کنند، حمایت کند تا فرهنگ ایران، جهانی شود.

کد خبر 6180588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha