۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۵

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

ماجرای یک گروگان‌گیری و هنرمندان بستری/ فارابی شفاف‌سازی کرد

ماجرای یک گروگان‌گیری و هنرمندان بستری/ فارابی شفاف‌سازی کرد

در هفته‌ای که گذشت جلسه شورای هنر برای بررسی سند ملی سینما برگزار شد، همچنین هنرمندانی چون جمشید هاشم‌پور، صفر کشکولی، صدرالدین حجازی، فتح‌الله طاهری و غلامرضا موسوی در بیمارستان بستری شدند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

سند ملی سینما وزین و قدرتمند است

جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای شورای هنر، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی دوشنبه ۸ مرداد ماه برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختار شکلی مشخصی برای تدوین اسناد دارد که دوستان در ویرایش اسناد پیش رو به آن توجه و برای جلسات آینده در آن چارچوب عمل کنند. خانه سینما نیز در جلساتی که برای ویرایش سند سینما برگزار می‌شود نقش آفرینی بیشتری کند تا در نهایت این سند آماده تصویب شود.

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز در این جلسه گفت: از وزیر فرهنگ که بعد از سال‌های سال به این مسأله مهم مبنی بر اینکه بنیادهای فرهنگی و هنری کشور نیاز به اسنادی دارد که در حافظه تاریخی و ملی ما ثبت شود، توجه کردند تشکر می‌کنم. از کسانی که در تدوین سند ملی سینما دخیل بودند، تشکر می‌کنم. این سند، سند وزین و قدرتمندی است؛ اهمیت کلمه به کلمه این سند بسیار ویژه است و این اقدام کار مهم و با ارزشی به‌شمار می‌رود.

در این جلسه سند هنرهای تجسمی و سند سینما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ماجرای یک گروگان‌گیری و هنرمندان بستری/ فارابی شفاف‌سازی کرد

انتشار گزارش شفافیت بنیاد سینمایی فارابی درباره هزینه‌ها

پس از انتشار مجازی برخی اظهارنظرات درباره عملکرد شخص یا اشخاصی در بنیاد سینمایی فارابی و هزینه‌هایی که شده است، گزارش جدید بنیاد سینمایی فارابی در بازه زمانی اول اسفند ۱۳۹۹ تا پایان تیر ۱۴۰۳ درباره قراردادها و هزینه‌ها روی پایگاه رسمی این بنیاد قرار گرفت.

به گفته این مرکز سینمایی، انتشار این گزارش در ادامه گزارش‌های شفاف‌سازی قراردادها و حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی از آثار سینمایی و در راستای «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، گزارش این حمایت‌ها از بهمن ۱۳۹۹ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ است.

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد: پیش از این نیز گزارش‌هایی از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا بهمن ماه ۱۳۹۹ با هدف شفاف سازی در مقاطع مختلف در سامانه رسمی بنیاد به نشانی اینترنتی (www.fcf.ir) منتشر شده بود. گزارش‌های مورد اشاره، از اول اسفند ۱۳۹۹ (هفت ماهه پایانی دولت دوازدهم) تا پایان تیر ۱۴۰۳ (سی و چهار ماهه دولت سیزدهم) انتشار عمومی نداشته است، اما طی این مدت جزئیات گزارش‌ها اعم از ریز اعتبارات، درآمدها، قراردادها و صورت هزینه‌ها به طور مستمر در قالب حسابرسی رسمی سالیانه و همچنین گزارش‌های فصلی به ارکان بالادستی اعم از هیأت امناء بنیاد سینمایی فارابی، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در صورت درخواست به سایر دستگاه‌های مربوطه ارائه شده است. این گزارش صرفاً جنبه اطلاع رسانی از شفافیت عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی دارد و مستندات آن پیش از این به مراجع ذیربط ارائه شده است.

ماجرای یک گروگان‌گیری و هنرمندان بستری/ فارابی شفاف‌سازی کرد

برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی

افتتاحیه اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ با حضور منتخبان و استادان راهنما برگزار شد.

به گفته بهزاد رشیدی دبیر اجرایی این رویداد، هیأت داوران این رویداد شامل پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، علی مؤذنی و حجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده بوده است و این هیأت از میان ۱۰۰۰ اثر که ۳۳۲ نفر به دبیرخانه ارسال کرده بودند، ۹۸ اثر را در ۲ بخش کوتاه و بلند انتخاب کردند که این ۹۸ نفر در یک فضای رقابتی، طی ۹۰ ثانیه طرح و ایده خود را ارائه می‌دهند.

کارگاه‌های اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی طی سه روز و تا صبح روز نهم مرداد ۱۴۰۳ ادامه داشت و در روز پایانی، خروجی این کارگاه‌ها در قالب طرح، با یکدیگر رقابت کردند. این مرحله در عصر روز سوم رویداد و با ارائه حضوری طرح‌های نهایی و داوری طرح‌ها توسط داوران و سرمایه‌گذاران انجام و در نهایت جوایز برگزیدگان ارائه شد.

اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی در راستای رشدِ اقتصاد خلاق و کمک به سینمای ایران با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش برگزار شد. این کارگاه‌ها از روز ۷ تا ۹ مرداد در جریان بود و اختتامیه آن عصر سه شنبه ۹ مرداد با معرفی برگزیدگان انجام شد.

حضور ۱۱۲ اثر در رویداد پیچینگ «پرتاب»

پس از اعلام فراخوان دریافت اثر برای حضور در نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب»، ۱۱۲ طرح (کوتاه، نیمه بلند، بلند و سریال) در سایت ثبت شد. با پایان مهلت ارسال طرح، کار هیأت انتخاب آغاز شده و به زودی اسامی طرح‌های منتخب اعلام می‌شود.

در بین طرح‌هایی که به نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» ارائه شده است، نام طیف مختلفی از مستندسازان با تجربه و صاحب‌نام و جوانانی که قصد دارند به تازگی به صورت حرفه‌ای وارد این حوزه شوند، دیده می‌شود.

پس از اعلام اسامی از سوی هیأت انتخاب، افراد منتخب تا پایان مرداد فرصت دارند یک تریلر یا دموی ۳ دقیقه‌ای از طرحشان به دبیرخانه رویداد «پرتاب» تحویل دهند. به منظور بهبود کیفیت ارائه، دوره آموزشی فشرده‌ای برای افراد برگزیده، برگزار خواهد شد.

رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شهریور برگزار می‌شود.

ماجرای یک گروگان‌گیری و هنرمندان بستری/ فارابی شفاف‌سازی کرد

حمایت از سینماهای تازه تأسیس و ماجرای یک گروگان‌گیری

در میانه هفته گذشته، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به همراه هادی منصوری مدیر امور سینماهای مؤسسه سینماشهر و پارسا شیبانی مدیر امور فنی این مؤسسه با کانون مرکزی اعضای انجمن سینماداران کشور دیدار کردند. در این دیدار محمد قاصد اشرفی به عنوان رئیس هیأت مدیره، محمدرضا صابری سخنگو، غلامرضا فرجی، شهرام مهرآسا و رضا زارعی اعضای این انجمن حضور داشتند.

در این دیدار مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به شکسته شدن انحصار تجهیزات فنی سینما اشاره کرد و گفت: زمانی که مسئولیت سینماشهر را برعهده گرفتیم متوجه یک نکته اساسی شدیم و آن انحصار تجهیزات فنی سینما بود که منجر به افزایش قیمت و عدم اصالت کالاها در این حوزه شد. اما از روزی که در پشت صندلی مدیریت سینماشهر نشستم با شما در انجمن سینماداران عهد بستم و یک وعده دادم و آن هم پایین آوردن قیمت ساخت سینماها بود. جلسات متعددی برگزار کردیم که جلوی گروگان‌گیری تجهیزات نمایش را بگیریم. باب شده بود یک عده با انحصار به درآمدهای کلانی برسند و قیمت تجهیز کردن سینماها را هر روز بالاتر ببرند.

همان روزها بود که صاحبان یکی از سرورهای سینمایی به بهانه به‌روزرسانی آنها قصد خاموش کردن داشتند و هزینه بالایی برای کل سینما به بار آوردند. ما تصمیم گرفتیم برای سرپا نگه‌داشتن سینماها بیش از ۶ و نیم میلیارد تومان از سینماشهر هزینه کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دادیم تا سرورها قطع نشوند و فیلم‌ها به سینماها برسند. در واقع نیمی از هزینه به روزرسانی سرورها را پرداخت کردیم و برای نیمی دیگر زمان گرفتیم تا چند ماهه با رونق فروش، سینمادارها بتوانند پرداخت کنند. بالاخره ما به عنوان نهاد تنظیم‌گر و حامی سینماها بایستی شرایط و بستر رونق را فراهم می‌کردیم. این اتفاقات جرقه‌ای شد که با همکاری سینماداران و خواسته ایشان می‌بایست انحصار در این مورد شکسته شود.

سال ۱۴۰۰ با قیمت دلار آن زمان سرورهای سینمایی را بیش از ۳۷۰ میلیون تومان فاکتور می‌کردند و الان با دلار فعلی همان سرورها زیر ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این نتیجه شکستن فضای انحصاری در حوزه تجهیزات سینمایی بود. اگر این مدیریت انجام نمی‌شد امروز این قیمت‌ها به ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسید. امروز آمفی تئاترها در استان‌های فاقد سینما با چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان به صورت کامل به صوت و تصویر تجهیز می‌شود و به همت دوستان سینماشهر بسیاری از شهرستان‌های فاقد سینما دارای سینما شدند؛ البته اگر حمایت صنف هم نبود امروز شاهد این اتفاق نبودیم.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر همچنین اعلام کرد: این مؤسسه اقدام به واردات سروِر از چند شرکت خارجی از جمله «کیوب اینترتینمنت» کرده است تا به این واسطه فضای انحصاری شکل گرفته در حوزه تجهیزات سینمایی شکسته شود. شرکت کیوب یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین مجموعه‌های تولید سرور سینما است که بخش زیادی از سینماهای کشور از سرورهای تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند و به دلیل انحصار در واردات با قیمت چند برابر به سینماداران فروخته می‌شد.

واکنش هنرمندان به ترور اسماعیل هنیه

هنوز یک روز از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، نگذشته بود که خبر تلخ ترور اسماعیلی هنیه جامعه را تحت تأثیر قرار داد.

سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون در قالب یک دلنوشته ترور شهید اسماعیل هنیه را محکوم کرد و یادآور شد برای مبارز و مجاهد فی سبیل الله پایانی بهتر از شهادت نیست.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای ایران نیز در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس یادداشت کوتاهی منتشر کرد. متن این یادداشت بدین شرح است: «هو الجبار المنتقم! مردمان ایران زمین؛ فارغ از قومیت، زبان و مذهب‌شان، از دیرباز در بین ملل پنج قاره جهان به یک خصلت شهره بوده‌اند: «میهمان نوازی»!

قاتلان بچه‌کش صهیونیست، با کشتن میهمان عزیز ما و عزیز مردم مظلوم فلسطین دکتر اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس») در قلب حریم کشورمان، بی‌تردید آخرین میخ را برتابوت خود کوبیدند. پس سزاوار است که منتظر خون‌خواهی ملت به سوگ نشسته ایران در عزای میهمان مظلوم‌مان بمانند. کلوخ انداز را؛ پاداش سنگ است!

موعدناألصبح؛ ألیس ألصبح بقریب.»

کدام هنرمندان هفته گذشته بستری شدند؟

صفر کشکولی بازیگر سینما و تلویزیون که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت جسمانی خود عنوان کرد: من ۵ روز است که در بیمارستان شهید لواسانی بستری شده ام اما امروز مرخص می‌شوم. به گفته پزشکان سه تا از رگ‌های قلب من گرفته است. در این چند روز با تلاش پزشکان و پرستاران یکی از رگ‌های قلبم باز شد. قرار است امروز از بیمارستان مرخص شوم و به مدت ۲ هفته در منزل دارو مصرف کنم. اگر ۲ رگ دیگر قلبم با دارو یا آنژیوگرافی باز نشود، مجبور می‌شوم که عمل قلب باز انجام دهم. نگذاشتم کسی متوجه شود در بیمارستان بستری هستم. در این یک روز که مردم متوجه شده اند مدام برای عیادت به بیمارستان می‌آیند و بسیار به من لطف دارند.

پیش از بستری شدن در بیمارستان مشغول بازی کردن در سریال «ماه عسل» منوچهر هادی بودم. هنوز بازی من در این سریال تمام نشده است. سریال بسیار جذابی است و اگر حالم خوب شود دوباره برمی‌گردم سر این پروژه زیرا هدف من خدمت به مردم است.

صدرالدین حجازی بازیگر ۷۶ ساله سینما و تلویزیون نیز در حال درمان سرطان است. به گفته همسر این هنرمند، متأسفانه حال حجازی اصلاً خوب نیست و مهم‌ترین مساله این است که بیمار خاص محسوب می‌شود و او به سختی داروهای همسرش را تهیه می‌کند.

وی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره بیماری همسرش عنوان کرد: این در حالی است که او هنرمند این مملکت است ولی در این مدت بیش از یک سال است که درگیر درمان آقای حجازی هستم، با مرارت‌ها و مشقت‌های زیاد هزینه‌های درمان و بیمارستان را تأمین می‌کنم. اگرچه بیمه بازنشستگی دارند ولی در مراجعاتی که به بیمارستان، مراکز درمانی و تهیه دارو داشتیم بیمه فعلی پاسخگو نبوده و از یک سال قبل پولی هم به ما پرداخت نکرده است.

جمشید هاشم‌پور بازیگر سینما نیز که مدتی است شرایط جسمانی خوبی ندارد، در بیمارستان بستری است. سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز با حضور در بیمارستان محل بستری جمشید هاشم‌پور، پیگیر آخرین وضعیت درمانی این هنرمند شد. در این دیدار پزشک معالج جمشید هاشم پور توضیحاتی را از آخرین وضعیت درمانی این هنرمند نامدار سینما و تلویزیون ارائه کرد.

ماجرای یک گروگان‌گیری و هنرمندان بستری/ فارابی شفاف‌سازی کرد

سیدغلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما نیز که به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شده است، پس از عمل جراحی به بخش عمومی منتقل شده است و تا چند روز آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد.

همچنین، فتح‌الله طاهری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که درگیر مشکلات گوارشی است، چند روزی در بیمارستان بستری شده و همچنان تحت درمان است.

کد خبر 6183579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بهزاد زارع ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
      1 0
      هیچ کس بر دیگری منتی ندارد هنرمند ما پول میگیره کار انجام میده ورزشکار ما پول میگیره ورزش میکنه،پزشک ما پول میگیره معالجه میکنه همه از حیب این ملت پول میگیرن رئیس جمهور ما،نماینده مجلس ما،شورای شهر ما از این ملت رای میگیرن و رئیس می شوند پس منتی نیست باید وظیفه شان را به درستی انجام دهند.