۳ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۸

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

گمانه‌زنی برای سازمان سینمایی و دبیر فیلم فجر/ صابر ابر تهدید شد!

گمانه‌زنی برای سازمان سینمایی و دبیر فیلم فجر/ صابر ابر تهدید شد!

در هفته‌ای که گذشت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رأی اعتماد گرفت و گمانه‌زنی‌ها برای سکان‌داری سازمان سینمایی مطرح شد، همچنین ۲ بازیگر سینما را نیز در روزهای پایانی مرداد از دست دادیم.

خبرگزاری مهر - گروه هنر - آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

گمانه‌زنی‌ها درباره معاونان و مدیران سینمایی ارشاد / آیا دبیر جشنواره فیلم فجر تغییر می‌کند؟

در هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی پس از جلسه رأی اعتماد به وزیران دولت چهاردهم، به سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی اعتماد داد. سیدعباس صالحی با ۲۷۲ رأی موافق برای دومین‌بار به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و حالا باید منتظر ماند و دید که وزیر ارشاد چه برنامه‌هایی برای حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر دارد.

اما پس از مشخص شدن وزیر فرهنگ، در هفته‌ای که گذشت گمانه‌زنی‌ها درباره انتصابات وزیر فرهنگ در سازمان سینمایی و مدیران دیگر این سازمان بر سر زبان‌ها افتاده است که برخی از اسامی آنها رسانه‌ای شده است. گفتنی است، وقتی صالحی در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار سکان‌دار وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، محمدمهدی حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی حضور داشت اما وی در سال ۱۳۹۷ حسین انتظامی را برای این سمت انتخاب کرد.

گمانه‌زنی برای سازمان سینمایی و دبیر فیلم فجر/ صابر ابر تهدید شد!

البته نکته مهم دیگر، بحث‌هایی است که درباره دبیران جشنواره‌های فجر (فیلم، تئاتر و …) مطرح می‌شود، چراکه دبیران این جشنواره‌ها پیش از پایان دولت سیزدهم انتخاب، معرفی و کار دبیرخانه آنها نیز آغاز شده است اما زمزمه‌هایی برای تغییر این دبیران نیز به گوش می‌رسد که البته این صحبت‌ها به قبل از انتخاب وزیر فرهنگ برمی‌گشت. هرچند امکان دارد چنین تغییراتی را نیز به ویژه در دبیری جشنواره فیلم فجر شاهد باشیم اما این اتفاق در دوره‌هایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کرده، سابقه نداشته است.

در هر حال باید دید سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای بار دوم سکان‌دار این وزارتخانه شده است، چه مدیرانی را انتخاب و به تبع آن، چه تصمیماتی را درباره زیرمجموعه‌اش خواهد گرفت.

ایسفا و پوستر جدیدش با یادبود داریوش مهرجویی

در هفته‌ای که گذشت، پوستر چهاردهمین دوره جوایز ایسفا رونمایی و همچنین اسامی راه یافتگان به مرحله دوم داوری آکادمی ایسفا نیز اعلام شد.

این پوستر با گرامیداشت یاد داریوش مهرجویی فیلمساز سینمای ایران، توسط کژال ملک زاده طراحی شده است. عکس به کار رفته در پوستر، پشت صحنه فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی است. «پستچی» یکی از پربحث‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های داریوش مهرجویی سینماگر فقید ایران است.

گفتنی است برگزاری دوره سیزدهم ایسفا به دلیل استفاده از تصویر بدون حجاب سوسن تسلیمی در پوستر این رویداد و هنجارشکنی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا لغو و سپس با تأخیر برگزار شد.

بر این اساس، مرحله اول داوری چهاردهمین دوره جوایز ایسفا، در بازه زمانی ۵ خرداد تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با مشارکت ۸۹ نفر از اعضای آکادمی داوری برگزار شد و از میان ۳۴۰ فیلم دریافتی ۱۲۸ فیلم به مرحله دوم داوری راه یافتند. مرحله دوم داوری چهاردهمین دوره جوایز ایسفا با حضور ۱۳۳ داور عضو آکادمی، تا ۲۰ شهریور انجام خواهد شد و ۲۰ فیلم به مرحله نهایی داوری راه خواهد یافت.

گمانه‌زنی برای سازمان سینمایی و دبیر فیلم فجر/ صابر ابر تهدید شد!

پایان مرداد با خبر تلخ درگذشت ۲ بازیگر سینما

درگذشت ۲ بازیگر سینما و تلویزیون در روزهای پایانی مرداد، اندوه فراوانی برای اهالی سینما داشت. هوشنگ حریرچیان بازیگر پیشکسوت اصفهانی سینما، تئاتر و تلویزیون، شب ۲۹ مرداد دار فانی را وداع گفت. این بازیگر پیشکسوت که تجربه حدود ۶ دهه فعالیت هنری را در کارنامه دارد، در فیلم‌هایی چون «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «فرش باد»، «یک بوس کوچولو»، «قاعده بازی» و «دو خواهر» به ایفای نقش پرداخت.

وی همچنین در سریال‌هایی چون «هشت بهشت»، «تفنگ سرپر»، «آشپزباشی»، «ساختمان پزشکان» و «پژمان» بازی کرده بود. مراسم خاکسپاری مرحوم هوشنگ حریرچیان صبح چهارشنبه ۳۱ مرداد از خانه هنرمندان اصفهان به سمت باغ رضوان برگزار و او در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد.

همچنین، انجمن صنفی بازیگران سینما و خانه سینما خبر از درگذشت حسین خانی بیک بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در روز ۳۰ مرداد داد.

خانی بیک که در سال‌های اخیر درگیر بیماری آلزایمر شده بود از سال ۱۳۴۷ با همکاری عباس جوانمرد و پسر خاله‌اش هادی اسلامی به طور رسمی کار تئاتر را آغاز کرد و گروهی به نام «گروه دوم هنر ملی» تشکیل دادند که اعضای آن را هنرمندانی چون خسرو شکیبایی، سیروس گرجستانی، رقیه چهره‌آزاد، مهری مهرنیا، کیومرث ملک‌مطیعی، قاسم افشار و … تشکیل می‌دادند.

اولین کار سینمایی وی «باغ بلور» بود که در این کار با هنرمندانی چون ناصر محمدی، پرویز فنی زاده، پروین سلیمانی و … همکاری داشت. «شلیک نهایی»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی میرند»، «پلیس جوان»، «همه فرزندان من»، «روشن تر از خاموشی»، «روزی روزگاری»، «مختارنامه»، «شب دهم» و... بخشی از فعالیت‌های این هنرمند در تلویزیون است.

مراسم تشییع و خاکسپاری حسین خانی‌بیک بازیگر سینما و تلویزیون پنجشنبه اول شهریور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

وقتی منتقد سینما به سینمای کوتاه می‌تازد!

هفته گذشته، آلن دلون یکی از اسطوره‌های سینمای فرانسه درگذشت که همین موضوع سر صحبت منتقد سینما را در پاتوق فیلم کوتاه باز کرد تا نسبت به فیلم ندیدن برخی دانشجویان رشته سینما انتقاد کند. محمدرضا مقدسیان، آلن دلون را شمایل جدی سینما در دورانی دانست که سینما بیش از امروز معنی داشت و می‌شد به آن تکیه کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که به عقب برگردیم و در جریان تنبل‌کننده اینستاگرام که در پی آن همه چیز به راحتی در اختیار ماست و … تجدیدنظر کنیم، فیلم‌های خوب را ببینیم و درباره آن صحبت کنیم!

این منتقد با استناد به همین موضوع، مخرج مشترک عوامل تأثیرگذار بر کیفیت همه فیلم‌ها را «عجله» توصیف کرد و به فیلم‌های کوتاهی که در این جلسه نمایش داده شده بود، تاخت! وی نسبت به انتقاد فیلمسازان کوتاه درباره محدودیت‌های تولید و همچنین نبود تنوع ژانری در این فیلم‌ها انتقاد کرد و در ادامه این بحث، برخی از فیلمسازان را بی‌سواد خواند!

جلسات پاتوق فیلم کوتاه از سوی انجمن سینمای جوانان ایران در تمامی دفاتر استانی این انجمن و به منظور دیده شدن آثار فیلمسازان کوتاه در کنار اکران سینمای بدنه برگزار می‌شود که عموماً نوعی دلگرمی برای هنرجویان و فیلمسازان کوتاه به حساب می‌آید. هرچند «نقد» در بهبود فیلمسازی تأثیر دارد اما بیان یکسری انتقادات نسبت به وضعیت حاکم در تولید و ساخت فیلم کوتاه که خود شرایطی اجباری و سخت برای این فیلمسازان ایجاد کرده است، کمی از انصاف دور است.

گمانه‌زنی برای سازمان سینمایی و دبیر فیلم فجر/ صابر ابر تهدید شد!

ماجرای صابر ابر و تهدید او و خانواده‌اش!

صابر ابر بازیگر سینما و تئاتر روز پایانی هفته در صفحه شخصی‌اش، از تهدید خود و خانواده‌اش از سوی فردی (ب. ب) خبر داد و نوشت:

«امنیت شخصی زندگی من و اطرافیانم با حضور یک مزاحم (ب. ب) طی چندسال اخیر دستخوش ناامنی شده که در طی ماه‌های اخیر و روزهای اخیر باتوجه به تعدد محکومیت‌های کیفری صادره از قوه قضائیه علیه ایشان به اوج خود رسیده است. با توجه به اینکه هم اکنون این شخص با قید وثیقه تا صدور رأی بعدی کیفری آزاد است همچنان از اقدامات دیگری شامل حمله به قصد ضرب و جرح، تهدید به اسیدپاشی، تهدید به ربودن و در گونی بردن و اقدام به آدم ربایی، اجیر کردن خفت‌گیر و زورگیر و نشر اکاذیب در فضای مجازی و غیره … فروگذار نیست.

هتاکی در فضای مجازی و تهیه خوراک کثیف از جنس دروغ با اکانت‌های جعلی و برای صفحاتی که هویت‌شان معلوم است (تا امروز به آنها نپرداختم چون در شأن من و شما نیست) و نون روز و شبشان را از تولید اخبار جعلی به دست می‌آورند به این خیال خام که با این حاشیه‌های کثیف بتوانند خدشه‌ای به اعتبار حرفه‌ای افراد میان بخشی از جامعه که تمام ماجرا را نمی‌دانند وارد کند، غافل از اینکه هیچ چیز پنهان نیست و جامعه بسیار آگاه‌تر از آن است.

این یادداشت یک دلیل مهم دارد؛ «امنیت زیستن»

برای من تنها حفظ امنیت شخصی‌ام نه به عنوان بازیگر بلکه تنها به عنوان یک شهروند مهم است و چون می‌دانم که افراد دیگری نیز در سال‌های گذشته درگیر مزاحمت‌های این شخص بوده اند (به گواه سوءسابقه قضائی) تصمیم به اعلام عمومی گرفتم.

تا به امروز از این اعلام خودداری کردم تا اضطرابی را به جامعه تزریق نکنم اما با اتفاقات اخیر مطمئن شدم باید راهی یافت تا اراذل و همدستان را به قانون سپرد امیدوارم این یادداشت شروعی باشد برای قطع این جریان من منتظرم تا مراحل قانونی طبق روال پیش رود و از نتیجه شما را بی‌خبر نخواهم گذاشت.

طبق این نوشته به صورت عمومی اعلام می‌کنم در صورتی که هر اتفاق و تهدیدی در زندگی شخصی من از جانب هر شخصی در حال حاضر به وجود بیاید مسبب آن تنها یک نفر است که وکلا و اطرافیانم به خوبی او را می‌شناسند. از همین جا از تمام مقامات مربوطه تقاضای کمک و همراهی دارم تا شاید با اعلام و محکوم شدن افرادی این چنین که سلامت جامعه را مخدوش می‌کنند عبرتی باشد برای دیگران.

وکلایم مشغول پیگیری‌های قضائی از قوه قضائیه و پلیس امنیت تهران هستند که پس از اخذ اجازه از مراجع قضائی آراء محکومیت، عکس و هویت آن شخص را منتشر خواهم کرد.»

کد خبر 6205069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha