۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۸

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش توان حکمرانی وزارت ارشاد!/ وقتی همه معلم اخلاق می‌شوند

افزایش توان حکمرانی وزارت ارشاد!/ وقتی همه معلم اخلاق می‌شوند

در هفته‌ای که گذشت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم از افزایش توان حکمرانی وزارت ارشاد طی سه سال گذشته گفت و محمد خزاعی نیز فعالیت بنیاد فارابی را رضایت‌بخش خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

افزایش توان حکمرانی وزارت ارشاد طی سه سال!

دوازدهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» در هفته گذشته میزبان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بود که وزیر در این برنامه از ضعف حمایت‌گری و تنظیم‌گری این وزارتخانه سخن گفت.

اسماعیلی عنوان کرد: زمان تدوین برنامه‌های وزارتخانه فهمیدیم که توان حکمرانی وزارت ارشاد به شدت کاهش پیدا کرده است‌. طی مسائلی وزارت ارشاد نه نقش حمایت‌گری و نه نقش تنظیم‌گری را به درستی نمی‌توانست اجرا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول تضعیف حاکمیت این وزارتخانه است؟ گفت: من نگاهی دارم و به آقای پزشکیان هم عرض کردم. هر وقت در خدمات میان دولت و اسناد بالادستی اتفاق‌نظری در حوزه فرهنگ وجود نداشته باشد، طبیعتاً نهاد تنظیم‌گر دولت تضعیف می‌شود. در دوره ۸ سال قبلی این مساله شدت گرفته بود؛ مثلاً در حوزه نمایش خانگی یک بخش مربوط به سریال است اما بخش‌های رسانه، تئاتر و موسیقی به دلیل عدم تحرک در وزارتخانه صفر تا صد کار از دست‌شان خارج شده بود. ما بیش از ۹۵ درصد حکمرانی در همه بخش‌ها را به وزارتخانه بازگرداندیم. سالی که وزارت را گرفتم ۱۲۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد بود و من همان سال در روز سینما از رئیس جمهور شهید ۵۰۰ میلیارد برای کمک به صندوق هنرمندان بودجه دریافت کردم. سال گذشته در سینمافرهنگ از هنرمندان پیشکسوت تجلیل کردیم، آن زمان یکی از سینماگران به من گفت که آقای وزیر شما ما را از خاک بلند کردید. یعنی یک دوره رونق بسیار پردامنه داشتیم. امسال بودجه وزارت فرهنگ ۲۰ هزار میلیارد است و این عدد تقریباً ۵ برابر رشد صعودی داشته است.

اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای وزارت ارشاد در طول سه ساله فعالیتش عنوان کرد: ما در دولت دچار کمبود نقدینگی سالم بودیم و در دوره قبل منابعی به سینما وصل شده بود که خودش آلودگی‌هایی به همراه داشت. مثلاً خود آقای افخمی با فارابی یک فیلمی ساختند که درصدی را فارابی مشارکت کرد که خیلی هم زیاد نبود. می‌خواهم بگویم این کار تقویت جریان سینما است و ما به اقتصاد سینما کمک کردیم تا با مشارکت کمک کنیم افرادی مانند آقای افخمی فیلم‌شان را بسازند. ما در فارابی به معنای تصدی فیلم نمی‌سازیم چرا که کارگردان را کارمند خود نمی‌پنداریم‌.

وی یادآور شد: هنرمندان یک نهاد صنفی قدرتمند می‌خواهند که در کنش با حاکمیت امنیت کاری آن‌ها حفظ شود. ما این کار را به شکل دیگری پیش بردیم‌. من در برنامه هفتم یک حکم برای این کار درنظر گرفتم. ما برای اولین بار یک نهاد متعلق به هنرمندان تشکیل دادیم که یک جمع ۷ نفره متشکل از نماینده اصناف، وزارت ارشاد و مجلس است و رئیسش نیز نماینده دادستان کل کشور است. دیگر کسی نمی‌تواند در گوشی بگوید که فلانی نمی‌تواند فیلم بسازد. این موضوع‌ها باید شفاف مطرح شود. در آنجا رسماً از هنرمند دعوت می‌کنند و مشکل را بررسی می‌کنند. یعنی هیأت منصفه مخصوص به اهالی فرهنگ و هنر داریم که در اینجا هیأت منصفه رأی صادر می‌کند. ما برای اولین بار به این سمت رفتیم که شأن اهالی فرهنگ و هنر و رسانه حفظ شود. بنای ما در دولت شهید رئیسی حل مسائل قبل بود که الحمدالله رخ داد. من برنامه فرهنگی را در اختیار آقای پزشکیان قرار داده‌ام و به دوستان کمک خواهیم کرد که ان‌شاءالله موفق شوند.

رضایت خزاعی از فارابی و پشت سر گذاشتن رکود سینما!

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با کارمندان بنیاد سینمایی فارابی، ضمن رضایت‌بخش خواندن کارنامه بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های سخت سینمای ایران، رویکردها و اقدامات این مجموعه را استعلایی و رو به توسعه توصیف کرد و گفت: در طول چهار سال دولت دوازدهم حدود ۴۰ فیلم مورد حمایت قرار گرفته در حالی که طی ۲ سال و نیم مسئولیت دولت سیزدهم این رقم به ۴۲ فیلم رسیده و امیدوار بودیم در پایان دوره چهار ساله میزان تولیدات فارابی به ۶۰ عنوان برسد و رکوردی را در حمایت از آثار سینماگران جوان و پیشکسوت ثبت کند.

خزاعی یادآور شد: خوشبختانه، با تدابیر سازمان سینمایی و همدلی قاطبه سینماگران، وضعیت امروز سینما، روند رشد و توسعه را سپری می‌کند و بسیاری از فیلمسازانی که تا همین یک سال پیش انزوا پیش گرفته بودند، از بعد از فجر ۴۲ در همین دولت سیزدهم تقاضای پروانه ساخت داده و وارد عرصه تولید شده اند.

وی عنوان کرد که در شرایط سخت و پیچیده اجتماعی، سازمان سینمایی بزرگترین مدافع و حامی سینماگران در فضای ملتهب جامعه بوده است.

تمدید فراخوان جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران

سیدمجتبی علوی دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران با اشاره به تمدید فرصت ارسال آثار به این رویداد، گفت: به علت تعطیلی‌های متعدد در چند وقت اخیر و تعطیلی برخی پروژه‌ها و همچنین برگزاری بازی‌های المپیک پاریس و درخواست برخی مستندسازان حاضر در این رویداد فرصت ارسال آثار تا اول شهریور تمدید شد.

تاکنون در این دوره جشنواره بیش از ۴۱۰ اثر شامل ۲۵۰ اثر خارجی از ۵۴ کشور و ۱۶۰ اثر ایرانی در بخش‌های مختلف ثبت نام شده است که روند ارسال آثار ادامه دارد.

هیأت انتخاب جشنواره کار خود را آغاز کرده است و پس از تکمیل آثار و بازبینی نهایی فیلم‌های بخش مسابقه اعلام خواهد شد.

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان کلید خورد

صاحبان فیلم‌های سینمایی بلند و کوتاه ایرانی از روز شنبه ۲۰ مرداد تا ۳۱ مرداد فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه رسمی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران به نشانی www.portal.icff.ir تقاضای حضور آثار خود را ثبت کنند.

بنا به اعلام مدیریت ارزشیابی و داوری آثار، مقررات کامل این دوره از جشنواره پیش از این از طریق فراخوان در رسانه‌ها منتشر شده و در پایگاه جشنواره نیز قرار دارد.

سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از ۱۴ تا ۱۹ مهر ماه همزمان با ایام هفته ملی کودک با دبیری مجید زین‌العابدین در اصفهان برگزار می‌شود.

دورهمی سینماگران برای پاسداشت ستاره‌ای فقید

در ادامه سلسله نشست‌های مجله بخارا دوشنبه ۱۶ مرداد «شب سعید راد» با حضور هنرمندان و سخنرانی علیرضا زرین‌دست، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، مهرشاد کارخانی و پیام ویدئویی امیر نادری برگزار شد. در این مراسم دوستان و همکاران زنده یاد سعید راد که حدود دوهفته قبل بعد از یک دوره بیماری از دنیا رفته بود در سالن سیف الله داد خانه سینما دور هم جمع شدند و از خاطراتشان با این هنرمند و سال‌های فعالیت او به عنوان ستاره موج نوی سینمای ایران، مهاجرت و فعالیت دوباره اش در بازگشت به ایران گفتند.

در این مراسم که با پیام ویدئویی از طرف امیر نادری سینماگر مطرح ایرانی که تجربه همکاری در فیلم‌هایی چون «تنگنا»، «ساخت ایران» و «خداحافظ رفیق» را در مقام کارگردان با سعید راد داشت، همراه بود هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز درباره حاشیه‌هایی که مطلب او در صفحه مجازی اش درباره بستری شدن سعید راد در آسایشگاه به همراه داشته است، صحبت کرد و گفت: همه تصور می‌کنند خانه سالمندان یک بیغوله تاریک است ولی جایی که آقای راد حضور داشت بسیار شیک و مجهز بود و اصلاً لازمه شرایطش همین بود که در چنین جایی نگهداری و معالجه شود. فرزندان او هر آنچه را می‌توانستند انجام دادند. متأسفانه در این مدت آنقدر حرف‌های بد و بیراه شنیدیم که حیرت کردیم و عجیب است که با وجود این همه ناملایمات (در جامعه) در چنین مواقعی همه معلم اخلاق می‌شوند.

درگذشت بازیگر قدیمی سینما در روز آخر هفته

فتح‌الله طاهری بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون که از ۷ مرداد به دلیل بیماری گوارشی در بیمارستان بستری شده بود و در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد به دنبال وخیم شدن حالش، ظهر جمعه ۱۹ مرداد ماه از دنیا رفت.

این هنرمند قدیمی که از تعزیه خوانی وارد تئاتر شده بود و سابقه ۶۰ سال اجرای تعزیه را در کارنامه هنری خود داشت در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «محمدرسول الله (ص)»، «سد معبر»، «پرویز»، «نوبت لیلی»، «سیاوش»، «شرایط خاص»، «دردسرهای عظیم»، «قهر و آشتی» و … ایفای نقش کرده بود.

کد خبر 6190660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha