۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷

در گفت‌وگوی مهر با استاندار کردستان مطرح شد؛

ترددرایگان زائران ازباشماق تا سلیمانیه/کردستان مهیای خدمت به زوار

ترددرایگان زائران ازباشماق تا سلیمانیه/کردستان مهیای خدمت به زوار

سنندج_استاندار کردستان گفت: تردد رایگان زائران اربعین حسینی از مرز باشماق در هفته جاری نیز تمدید شد و زائران می‌توانند تا پایان هفته از این مرز تا سلیمانیه عراق رایگان تردد کنند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: اربعین حسینی امسال هم برای سومین سال متوالی روی خود را به کردستان نشان داد از بُعد معنوی گرفته تا رونق اقتصادی و تقویت زیرساخت‌های استان بیانگر برکات پیاده روی عظیم اربعین حسینی است به گونه‌ای که مرز باشماق کردستان جزو مرزهای ۶ گانه کشور بوده که برای عبور زائران اربعین حسینی انتخاب شده است.

مسیری خوش آب و هوا با طبیعت چشم‌نواز و جلوه‌ای از همدلی و وحدت مردم این استان همگی بیانگر سفری به یاد ماندنی برای زائرانی است که مرز باشماق را برای سفر به کربلای معلی انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری مهر به منظور اقدامات انجام شده در مرز باشماق برای سهولت در تردد زائران اربعین حسینی مصاحبه‌ای با اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان انجام داده که در ذیل می‌خوانیم.

بفرمائید برای سهولت در تردد زائران در مرز باشماق چه اقداماتی انجام شده و وضعیت آمار تردد زائران از این مرز چگونه است؟

امسال سومین سالی است که توفیق میزبانی زائران اربعین امام حسین (ع) در کردستان را داریم گرچه از سال‌های قبل نیز کردستان مسیر زائران برای تردد بود اما امسال از طریق مرز باشماق با میزبانی مردم این استان زائران برای سومین سال است که به کشور عراق عزیمت می‌کنند و این امر از ابعاد فرهنگی و معنوی قابل تأمل است.

با تجاربی که در دو سال گذشته به دست آوردیم امسال انسجام و هماهنگی خوبی در کار و برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و شرایط امسال بهتر از سنوات قبل برای عزیمت زوار از مرز باشماق به عتبات عالیات و کربلای معلی شکل گرفت.

پیش بینی شده است که امسال تا ۵۰۰ هزار نفر از زائران از مرز باشماق تردد کنند اما تاکنون روزانه چند صد نفر تردد داشته‌ایم که طبیعتاً این رقم طبق روال سنوات گذشته در هفته منتهی به اربعین حسینی افزایش خواهد یافت.

تعداد موکب‌هایی که در سطح شهرهای استان کردستان و مرز باشماق برپا شده چند موکب است و چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

۷۲ موکب در کردستان در حال ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی هستند و حدود ۳۰ موکب نیز در مرز باشماق دایر است تا خدمات استقبال، پذیرایی و اسکان و در صورت لزوم خدمات درمانی را به زائران اربعین حسینی ارائه دهند.

موکب‌های ویژه کودکان و موکب‌های فرهنگی نیز برای زائران مهیا شده تا خدمات ویژه کودکان و خدمات فرهنگی ویژه زائران را ارائه دهند.

پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های مناسبی در مرز باشماق و مریوان در نظر گرفته شده است که دارای ۱۸ هزار ظرفیت است و ظرفیت افزایش این پارکینگ‌ها نیز وجود دارد.

در حوزه زیرساختی نیز امکانات زیر ساختی تقویت شده و مشکلی در زمینه تردد زائران در کردستان نداریم.

شرکت نفت کردستان نیز دو جایگاه سوخت در مریوان برای زائران اربعین حسینی در نظر گرفته است که خدمات لازم را به زائران ارائه می‌دهد.

در زمینه خدمات امدادی و درمانی نیز امکانات لازم در مرز باشماق چه در مرز و چه در سوی مقابل در سلیمانیه امکانات لازم در نظر گرفته شده است و امکانات بیمارستان فوق تخصصی ۵۰ تختخوابی سیار کردستان در مرز باشماق با امکانات لازم مستقر شده است.

مزایای مرز باشماق نسبت به سایر مرزهای کشور برای تردد زائران چیست؟

دمای هوای خنک و تفاوت دمای ۲۰ درجه بین مرز باشماق با سایر مرزها همچون مهران و شلمچه از مزایای مرز باشماق است و علاوه براین انتقال زائران از مرز باشماق به سلیمانیه در هفته گذشته رایگان بود که با رایزنی‌های انجام شده با سلیمانیه این هفته نیز زائران بدون پرداخت هزینه از مرز باشماق به سلیمانیه منتقل می‌شوند و از شهر سلیمانیه نیز تا شهر کربلا با سرویس‌های مناسب به شهر کربلا جابجا می‌شوند و برای بازگشت نیز در ۲۵ کیلومتری کربلا امکانات تردد در نظر گرفته شده تا زائران از همان مسیر مجدد به سلیمانیه منتقل شوند.

در مرز باشماق زائران بدون کمترین تراکم به راحتی می‌توانند از مرز خارج شوند و این امکان ویژه‌ای برای تردد زائران است که مرز باشماق را انتخاب کنند.

طبیعت چشم نواز، مسیر گردشگری و جاذبه‌های شهر مریوان در مسیر تردد زائران اربعین حسینی نیز از دیگر مزایای این مرز است که می‌تواند سفر زیارتی ماندنی را برای زائران رقم بزند.

در سلیمانیه عراق چه تمهیداتی برای سهولت تردد و پذیرایی از زائران اندیشیده شده است؟

تعامل خوب با مسؤولان اقلیم کردستان به ویژه استان سلیمانیه در تردد زائران اربعین حسینی انجام شده است و استاندار سلیمانیه و اتحادیه میهنی همکاری خوبی با کردستان دارند علاوه بر این موکب پیامبر اعظم (ص) که موکب تکیه برادران کسنزانی در شهر سلیمانیه است به عنوان بزرگترین موکب عراق با شرایط و امکانات مطلوب به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهد.

گرچه مرز باشماق به شهرهای نجف و کربلا نسبت به سایر مرزهای کشور دورتر است و باتوجه به نرخ سوخت در عراق هزینه بیشتر می‌شود اما برای سهولت در تردد زائران و کاهش هزینه‌ها براساس رازیزنی‌هایی که با طرف عراقی انجام شده است قرار براین است که هیچ افزایش نرخی امسال اتفاق نیفتد و زائران با هزینه سال گذشته که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود می‌توانند از سلیمانیه تا کربلا تردد کنند.

با توجه به بازگشایی مرز برای تردد زائران اربعین حسینی آیا خللی در فرآیندهای تجاری مرز باشماق اتفاق افتاده است؟

حتی یک ساعت فرایندهای تجاری مرز باشماق متوقف نشده و مسیر تردد زائر از مسیر تجاری تفکیک شده است و این امر موجب سهولت تردد زائران بدون وقفه در انجام فعالیت‌های تجاری در مرز باشماق شده است.

چه توصیه‌ای به زائران اربعین حسینی برای تردد از مرز باشماق دارید؟

از زائران اربعین حسینی دعوت می‌کنم مرز باشماق را برای تردد انتخاب کنند زائرانی بودند که سالهای گذشته از مرز باشماق راهی اربعین شدند و به دلیل مسیر گردشگری و آب و هوای خوب باشماق این مسیر را امسال هم انتخاب کردند. همه امکانات آماده و مهیای استقبال و تردد زائران است و امیدواریم در هفته جاری شاهد تردد بیشتر زائران اربعین حسینی از مرز باشماق باشیم.

در پایان از مردم کردستان به ویژه مردم شهر مریوان تشکر می‌کنم که برای خدمت به زائران اربعین حسینی و پذیرایی از آنها تلاش می‌کنند.

کد خبر 6198243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha