۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵

پناهی عنوان کرد؛

اقلام دارویی نسخ ایرانی ها ۲ برابر استاندارد جهانی است

اقلام دارویی نسخ ایرانی ها ۲ برابر استاندارد جهانی است

معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، میانگین اقلام دارویی در نسخه ایرانی ها را ۲ برابر استاندارد جهانی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، یونس پناهی، روز چهارشنبه در همایش بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: رتبه داروسازی ایران در دنیا زیر ۱۰ است، تعداد شرکت‌های دانش بنیان طی سه سال اخیر به ۱۵۰۰ شرکت رسیده که در حوزه تولید مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی، تغذیه و ایمنی مواد غذایی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: داروسازان در تولید علم و فناوری نقش بسزایی دارند و باید در عرصه سلامت در علم و فناوری به مرجعیت علمی دست یابند.

معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تصریح کرد: مواردی مانند بار بیماری‌ها، جمعیت، تغییر اقلیم، مسائل مربوط به سلامت اجتماعی جزو تهدیدات حوزه سلامت محسوب می‌شوند.

پناهی افزود: امروزه توسعه بیماری‌ها با توسعه داروها همزمان پیش نمی‌رود، بیماری‌های بدخیم، نوظهور و سرطان با داروهای موجود و در دسترس قابل کنترل نیست، باید در سال‌های آینده داروسازان به مهندسی بافت و هوش مصنوعی به منظور طراحی داروهای جدید دست یابند.

پناهی تصریح کرد: به عنوان مثال برای بیماران SMA و MS باید داروهای جدید تولید کرد، در برنامه هفتم توسعه که اخیراً ابلاغ شد حدود ۱۸ بند به داروسازی مربوط هست و سهم داروسازان در حکمرانی سلامت چشمگیر بوده و باید تا سال ۱۴۰۷ رتبه جهانی ایران از نظر تولید علم ۱۴ باشد و ضروری است انجمن‌های علمی تحقق این امر سرلوحه برنامه‌هایشان قرار دهند.

وی تاکید کرد: رتبه اختراعات داروسازی ایران نیز در دنیا ۲۴ است و باید ارتقا یابد ضرورت دارد شمار شرکت‌های دانش بنیان نیز بر اساس برنامه هفتم توسعه از هزار و ۵۰۹ شرکت به هفت هزار شرکت افزایش یابد.

پناهی اظهار داشت: باید داروسازان تمرکز خود را به سمت داروهای کمیاب سوق دهند و وزارت بهداشت در این زمینه آماده همکاری با انجمن های داروسازی است.

کد خبر 6209633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جلالی ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      0 0
      سلام، آقای پناهی کیفیت داروهای خارجی را لحاظ نمی نماید، داروهای ایرانی اثر بخشی بسیار نازل وکم اثر در رفع یک بیماری ساده را دارند، مضافا تقویت بیمار توسط داروهای رایج یک اصل است که در نسخ دکترهای ایرانی رایج نیست،