۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۶

سرپرست دانشگاه تهران خبر داد؛

رییس دانشگاه تهران توسط شورای مشورتی انتخاب خواهد شد

رییس دانشگاه تهران توسط شورای مشورتی انتخاب خواهد شد

سرپرست دانشگاه تهران ضمن تایید این‌که گزینه‌های ریاست این دانشگاه از سوی یک شورای مشورتی انتخاب خواهند شد، گفت: تا کم‌تر از دو تا سه ماه آینده افراد را به وزیر علوم معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی «سید حسین حسینی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه تهران» منصوب کرد.

وزیر علوم در بخشی از حکم سرپرست دانشگاه تهران از او خواسته است که شورایی از منتخبین دانشگاه برای ایجاد مشارکت حداکثری دانشگاهیان در پیشنهاد افراد شایسته را به وزرات علوم برای انتخاب رییس دانشگاه تهران تشکیل دهد.

در حال حاضر بر اساس قانون، انتصاب روسای دانشگاه‌ها به عهده وزیر علوم است. به این صورت که وزیر فردی را به عنوان سرپرست دانشگاه معرفی می‌کند و سوابق و پرونده فرد معرفی‌شده توسط یک کمیته در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود. در صورتی که این کمیته فرد پیشنهادی را تایید کند، حکم ریاست دانشگاه ابلاغ خواهد شد.

روزگاری روسای دانشگاه به جای انتصاب، انتخاب می‌شدند

با این حال سال‌ها پیش برخی دانشگاه‌ها به جای «انتصاب»، «انتخاب» رییس دانشگاه را نیز تجربه کرده‌اند.

در اوایل سال ۱۳۸۱ دکتر مصطفی معین؛ وزیر علوم دولت سید محمد خاتمی در آیین‌نامه‌ای داخلی بر لزوم مشارکت اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در انتخاب روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها تاکید کرد و این آیین‌نامه در مردادماه سال ۱۳۸۲ به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

برای نخستین بار در کشور دکتر محمدرضا پورمحمدی طی برگزاری انتخابات با رای اعضای هیات‌علمی به ریاست دانشگاه تبریز انتخاب شد و پس از آن با همین شیوه دکتر رضا فرجی دانا به ریاست دانشگاه تهران رسید. همچنین چند رییس دانشگاه دیگر نیز با پیشنهاد اعضای هیات علمی حکم خود را از وزیر علوم دریافت کردند.

پس از پایان دولت، انتصاب روسای دانشگاه‌ها تغییر کرد و آیین‌نامه انتخابی شدن روسای دانشگاه‌ها فراموش شد. در سال ۱۳۸۴ کمیته آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دادند که این پیگیری‌های بی‌نتیجه ماند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع انتخابی شدن روسای دانشگاه‌ها مجدد بر سر زبان‌ها افتاد. در دانشگاه تهران یک شورای مشورتی منتخب اعضای هیات علمی تشکیل شد و پس از معرفی ۶ گزینه به وزیر علوم، در نهایت محمود نیلی احمدآبادی به عنوان رییس دانشگاه تهران انتخاب شد.

در دولت قبل مجدد انتخاب رییس دانشگاه‌ها به فراموشی سپرده شد و در دانشگاه تهران سید محمد مقیمی از سوی وزیر علوم به ریاست دانشگاه منصوب شد.

حال، با روی کار آمدن دولت چهاردهم، پس از ابلاغ انتصاب دکتر حسین حسینی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران، مجدد موضوع «انتخاب» رییس دانشگاه تهران مطرح شده است.

برنامه‌های گزینه‌های ریاست به رای گذاشته می‌شود

دکتر حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید این موضوع که قرار است رییس دانشگاه تهران «انتخاب» شود، گفت: موضوع انتخاب رییس دانشگاه در سنوات گذشته نیز وجود داشته است و دکتر مقیمی نیز برای انتخاب روسای دانشکده‌ها از این روش استفاده کردند و با برگزاری جلسه مشورتی از نظرات سایر افراد انتخاب کردند. در گذشته دو نفر از روسای دانشگاه نیز با مشورت اعضایی از دانشگاه و خبرگانی از دانشگاه انتخاب شدند.

سرپرست دانشگاه تهران در مورد تشکیل شورای مشورتی گفت: سازوکار تشکیل شورای مشورتی باید مشخص شود و نیاز است برای جمع شدن منتخبین واحدهای دانشگاهی دستورالعملی تدوین شود.

وی با تاکید بر این‌که گزینه‌های ریاست دانشگاه تهران باید برنامه‌های خود را در شورای مشورتی ارائه دهند، گفت: شورا می‌تواند افراد برجسته را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی معرفی کند. با بررسی برنامه افراد، شورای مشورتی افرادی که برنامه بهتری ارائه کرده باشند، از رای بیشتری برخوردار باشند و اقبال عمومی را به خود جلب کرده باشند، به وزیر علوم معرفی خواهند کرد.

حسینی تاکید کرد: البته این‌گونه نیست که حتماً نفر اول یا دوم توسط وزیر به عنوان گزینه ریاست انتخاب شود، بلکه برنامه افراد به رای گذاشته می‌شود و افرادی که برنامه بهتری دارند به وزیر معرفی خواهند شد. رای بیشتر به معنای انتخاب نیست بلکه تنها به این معناست که توانسته اقبال این جمع را به خود جلب کند.

وی افزود: در نهایت وزیر از بین افراد معرفی‌شده یک نفر را به عنوان ریاست دانشگاه انتخاب خواهد کرد. این روالی است که از گذشته نیز در دانشگاه تهران برای انتخاب مدیران گروه‌ها انجام می‌شود.

حسینی خاطر نشان کرد: البته این ذهنیت کلی در مورد روند کار است و جزییات آن هنوز به صورت دستورالعمل درنیامده است.

سرپرست دانشگاه تهران در مورد زمان معرفی گزینه‌های پیشنهادی به وزیر علوم گفت: تا کم‌تر از دو تا سه ماه آینده افراد را به وزیر علوم معرفی خواهیم کرد.

کد خبر 6235288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      0 0
      2تا 3ماه فرصت زیادی است نباید فرصت سوزی شود
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      0 0
      باید کمیته مشترک برای انتصاب روسای دانشگاههای وزارت علوم ودانشگاههای علوم پزشکی تشکیل ودر فرصت منطقی روسای دانشگاه منصوب شوند ورئیسان دانشگاه محلی وازمتخصصین بومی هراستان وشهرستان باشند ومنطقه ای باشند