۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد؛

آغاز خارج سازی مغروقه ها از مناطق پر خطر دریایی

آغاز خارج سازی مغروقه ها از مناطق پر خطر دریایی

بندرعباس-مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: اقدامات صورت گرفته در دو بخش خارج‌سازی مغروقه‌ها با شناسایی و اولویت‌بندی و لایروبی مسیرها با انجام مطالعات هیدورگرافی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباس‌نژاد با تشریح الزامات ایمنی دریانوردی در پهنه آبی این استان اظهار کرد: مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در حوزه تأمین ایمنی دریانوردی در مسیرهای دریایی انجام به موقع عملیات‌های لایروبی در مسیرهای دریایی پس از پایش و اولویت‌بندی و مطالعات لازم است.

وی ادامه داد: اداره‌کل بنادر هرمزگان به منظور ارتقا ایمنی دریانوردی اقدام به خارج‌سازی هفت فروند مغروقه از آب‌های استان کرده که پس از شناسایی و اولویت‌بندی مکان مغروقه‌ها و ارزیابی ریسک آن‌ها، با هزینه‌ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال این مهم آغاز و تا کنون پنج فروند آن از مناطق پرخطر خارج شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هیدروگرافی دوره‌ای مناطق دریایی بنادر مسافری شهید ذاکری قشم، بندر مسافری شهید حقانی، بندر هرمز، شیب دراز، کند الو، جاسک، سیریک، شهید باهنر، خلیج فارس، نخل ناخدا، لارک، لنگه و بندر شهید رجایی به طور مداوم انجام می‌گیرد.

عباس‌نژاد افزود: این اداره‌کل هم‌چنین در راستای اهتمام در ایجاد بستری امن برای دریانوردان و کشتی‌های در حال تردد به صورت دوره‌ای پس از ارزیابی، پایش و مطالعات جانبی، اقدام به هیدروگرافی در مسیرهای حساس دریایی استان کرده است.

وی بیان کرد: مسافت دریایی یادشده با عملیات هیدروگرافی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر به ارزش ۱۶۵ میلیارد ریال به صورت سالانه این مهم را انجام و نتایج در راستای دقیق نقشه‌های دریایی کاغذی و الکترونیکی بسیار بااهمیت تلقی می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری به تأسیس بندر جدید خمیر در منطقه راهبردی خور خوران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد حوادث و سوانح دریایی مانند به گل نشستن شناورها در این منطقه، الزامات ایمنی با حساسیت بیشتری دنبال شده است.

وی انجام عملیات هیدروگرافی مسیر بین بندر خمیر و باسعیدو در قشم را با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد را اقدامی مهم از بعد کاهش سوانح دانست و افزود: پس از احداث، لایروبی و بویه گذاری کانال دسترسی به بندر خمیر، این اداره‌کل عملیات هیدروگرافی و تعیین مسیرهای دریایی جدید با مبدا بندر خمیر را در دستور کار قرار داد.

به گفته عباس‌نژاد؛ لایروبی بندر شهید باهنر با حجم تقریبی ۳۵۰ هزار متر مکعب، لایروبی بندر شیو در غرب استان هرمزگان با هزینه‌ای بالغ بر ۲۷۶ میلیارد ریال و با حجم تقریبی ۸۰ هزار متر مکعب از دیگر اقدامات انجام شده با هدف تأمین عمق مناسب انجام گرفته است.

وی، لایروبی بندر قدیم خمیر و ایجاد حوضچه آرامش در آن بندر با هزینه‌ای بالغ بر ۶۹ میلیارد ریال و حجم تقریبی ۲۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب و لایروبی بندر شهید رجایی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۷۶ میلیارد ریال و با حجم تقریبی ۲ میلیون متر مکعب را بخش دیگری از مهم‌ترین اقدامات در راستای دستیابی به عمق مورد نیاز عنوان کرد.

کد خبر 6255296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha