۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۱۷

مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی مطرح کرد؛

حرکت به سمت سیستم مهندسی معکوس برای تولید واکسن

حرکت به سمت سیستم مهندسی معکوس برای تولید واکسن

کرج- مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: امروزه دنیا برای تولید واکسن به سمت استفاده از سیستم مهندسی معکوس رفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید کرمی صبح دوشنبه در همایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در مؤسسه رازی برگزار شد با اشاره به اینکه در سازمان دامپزشکی کشور برنامه ریزی برای کنترل آنفلوانزای فوق حاد و آنفلوانزای کم حدت پرندگان انجام شده است، گفت: برای آنفلوانزای کم حدت تحقیقات انجام شده تا بر مبنای ویروس‌های در گردش، به سراغ بذر واکسن برویم و چنانچه تغییری نداشته سیاست واکسیناسیون و نوع واکسن را تغییر می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد در قالب پایش انجام می‌شود، افزود: در تابستان امسال حدود ۲۸۰ هزار نمونه برداشت کردیم که حجم آن به اندازه نمونه گیری اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور در سال ۲۰۲۳ است و این نشان از وسعت کار دارد. با این کار مناطقی که ویروس در آنجا در گردش است با تقسیم به مناطق پرخطر، کم خطر و متوسط در کشور مشخص و به صورت ویژه برای آن منطقه برنامه ریزی می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: به عنوان مثال در مناطق کم خطر نیازی به نمونه برداری زیاد نیست یا ممکن است واکسیناسیون از حالت اجباری به اختیاری تغییر یابد و یا در زمان مشخصی نیز اساساً واکسن برداشته شود و به سمت سیاست خروج از واکسیناسیون پیش رویم.

کرمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران در مسیر پروازی پرندگان مهاجر از سیبری قرار دارد، این پرندگان از مناطق شمالی وارد کشور می‌شوند و زمستان گذرانی می‌کنند که سبب آلودگی‌هایی در کشور می‌شوند، کما اینکه در زمستان سال قبل شاهد تلفات در پلیکان‌های مرداب انزلی بودیم و با تحقیقات روی نمونه ویروس، متوجه شباهت صددرصدی با ویروسی که در فنلاند و سوئد جدا کردند، شدیم.

وی ادامه داد: این نشان دهنده ارتباط این بیماری با پرندگان مهاجر و درگیری‌های حیات وحش کشور به آنفلوانزای پرندگان است. در حال حاضر استان‌های شمالی بیشتر در معرض ویروس قرار دارند چراکه با توجه به اکوسیستم، پوشش گیاهی و آبگیرها، پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی و استراحت به آنجا می‌روند؛ مناطقی مانند تالاب انزلی تالاب میقان و حتی تالاب شادگان در جنوب چراکه این پرندگان بعداً به جنوب مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سیاست و برنامه سازمان همواره سیستم مراقبتی از این مناطق و تالاب‌هاست، گفت: در همین راستا در اطراف این تالاب‌ها اجازه توسعه مرغداری داده نمی‌شود تا به دلیل ارتباط با این پرنده‌ها، ویروس منتقل نشود. به طور کلی در سطح جهانی، در حیات وحش اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی این موضوع وجود دارد و به طور مرتب به سازمان بهداشت جهانی دام گزارش می‌دهند.

وی واکسیناسیون را از برنامه‌های کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سال ۹۷ به بعد عنوان کرد و افزود: در همین راستا سالانه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون واکسیناسیون برای جمعیت هدف یعنی طیور تخم گذار و طیور مادر انجام می‌شود که این میزان واکسیناسیون توانسته ما را در مقابل تهاجم ویروس محافظت کند و از سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بعد در طیور صنعتی هیچ کانونی مشاهده نشده و موارد کنترل شده است.

کرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد واکسن‌هایی که در زمینه آنفلوانزای پرندگان استفاده می‌شود تولید داخل است، عنوان کرد: مؤسسه رازی با یکصد سال سابقه نیز به عنوان یکی از مراکز تولیدکننده واکسن در کشور محسوب می‌شود و امروز نیز موفق به رونمایی از بذر واکسن مهندسی معکوس H۵ شد که با تکنولوژی جدید دنیا انجام شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل خطرات، فرار ویروس و مسائل تکنیکی دیگر از تکنولوژی قدیمی استفاده نمی‌شود و دنیا به سمت استفاده از سیستم مهندسی معکوس رفته و حتی در مورد واکسن H۹ هم از این تکنولوژی استفاده می‌شود تا برای انسان و پرنده به طور عام خطری به دنبال نداشته باشد.

کد خبر 6264292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha