۵ مهر ۱۳۸۸، ۱۴:۳۳

اختصاصی مهر /

ایران رسما به کریدور تراسیکا پیوست

ایران رسما به کریدور تراسیکا پیوست

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبرداد: جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به کریدور ترانزیتی تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) پیوست.

سعید عبداللهی در گفتگو با مهر به قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کریدور تراسیکا در سال 87 اشاره کرد و گفت: برهمین اساس، در ادامه مذاکراتی در این باره انجام و موضوع به دبیرخانه مرکزی این کریدور در باکو اعلام شد.

وی افزود: در اولین اجلاس تراسیکا پس از درخواست ایران که در هفته گذشته در بروکسل بلژیک و با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشورمان برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران رسما به عضویت این کریدور درآمد.

به گفته وی، کریدور تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال 1993 به عنوان یک مسیر ترانزیتی مطرح و در سال 1998 با هدف توسعه روابط اقتصادی ، حمل و نقلی و تجاری کشورهای حوزه دریای سیاه ، قفقاز و حوزه دریای خزر راه اندازی شد.

عبداللهی تصریح کرد: کشورهای بلغارستان ، اوکراین ، رومانی ، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه ، گرجستان ، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه عضو این کریدور بودند که از این پس جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران تنها مسیر جاده ای این کریدور به شمار می آید با تقاضای عضویت ما به این کریدور موافقت شده است. 

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای کشورهای افغانستان و پاکستان که متقاضی پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

عبدالهی در ادامه اظهار داشت: با پیوستن ایران به این کریدور بین المللی، شاخه جنوبی آن برای دسترسی کالاهای اروپایی به  کشورهای آسیای میانه و نهایتا چین شتاب می گیرد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزایش همکاری و همگرایی های منطقه ، تدوبن استراتژی اساسی برای تنظیم اصول ترانزیتی در منطقه و بین بازارهای اصلی تولید و بازارهای مصرف در آسیای میان، ایجاد رقابتی مسالمت آمیز و جدی بین بازارهای مصرف اروپا و آمریکا که حافظ منافع ملی کشورهای دارای منابع نفت و گاز منطقه، امکان جذب مشارکت و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در پروژه های نقل و انتقال و ترانزیت انواع کالا، افزایش اعتبار بین المللی و سیاسی کشور به جهت نزدیکی به اهداف مورد نظر و ایجاد درآمد اشتغال جدید در کشور را جزو اهداف و استراتژی الحاق ایران به کریدور تراسیکا عنوان کرد.

کد خبر 953667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha