۱۵ مهر ۱۳۸۹، ۱۷:۳۷

در 6 ماه نخست امسال؛

56 مورد حادثه غیرمترقبه در خراسان رضوی رخ داد

56 مورد حادثه غیرمترقبه در خراسان رضوی رخ داد

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان رضوی گفت: طی شش ماه نخست امسال 56 مورد حادثه غیرمترقبه در خراسان رضوی به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر از مشهد، جواد عرفانیان اظهار داشت: کشور ما به خصوص استان خراسان رضوی، منطقه ای حادثه خیز است که از حدود 42 حادثه شناخته شده در جهان 30 مورد آن در استان رخ می دهد.

وی افزود: به همین منظور و با هدف بالابردن سطح آموزش و آگاهی عموم مردم در رابطه با امدادرسانی و خودامدادی، بالابردن آمادگی و هوشیاری دستگاه های اجرایی بحران مدار این هفته به نام هفته کاهش اثرات  بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان رضوی گفت: حوادث شش ماه گذشته که 56 مورد بوده باعث خسارت های مالی بالغ بر 800  میلیارد ریال و از بین رفتن 17 نفر از همشهریان شده است.

عرفانیان تصریح کرد: 85 درصد این خسارات مالی مربوط به سرمازدگی، سیل، طوفان و تگرگ است.

وی خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی بیشترین حوادث غیر مترقبه به ترتیب مربوط به زلزله، سیل، سرمازدگی و خشکسالی است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد استان در معرض خطر زلزله خیزی زیاد قرار دارد، گفت: 35 درصد مساحت استان نیز در معرض خطر زلزله‌خیزی متوسط قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان رضوی گفت: از 56 مورد حادثه غیرمترقبه که در استان اتفاق افتاده 35 مورد آن مربوط به آتش سوزی بوده است.

عرفانیان همچنین گفت: زمان اعزام اورژانس در حوادث و سوانح به چهار دقیقه رسیده است.وی افزود: برای افزایش ضریب آمادگی در مقابل حوادث علاوه بر برگزاری مانورهای متعدد در مکان های مختلف، سیستم مخابراتی متمرکز و سیار، اتاقهای مدیریت بحران سیار و همچنین بانک های خون سیار در مناطق آسیب دیده مستقر شده است.

عرفانیان آگاهی و اطلاع مردم از وقوع حوادث و همچنین اطلاع رسانی صدا و سیما و رسانه های ارتباط جمعی را در کاهش تلفات و خسارات بسیار موثر دانست و خواستار تعامل بیشتر رسانه ها با مدیریت بحران استان گردید.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی از موثربودن برگزاری مانور زلزله در سال گذشته در سرخس خبرداد و اظهار داشت: با آمادگی و اطلاعاتی که پرسنل شرکت گاز پیدا کرده بودند شاهد کاهش خسارات و تلفات در حادثه انفجار خط لوله گاز سرخس بودیم.

وی افزود: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی کشور و استان و همچنین تغییر زمان بارندگی از نه ماه در سال به دو ماه فروردین و اردیبهشت، شاهد بارش باران های سیل آسا و طغیان رودخانه ها در استان هستیم.

عرفانیان خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته 16 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با سیلاب ها به استان اختصاص یافته که تماما هزینه شده است.

مدیر کل ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری خراسان رضوی با اشاره به گستردگی بافت‌های فرسوده و ساخت و سازهای بی‌ضابطه و غیر مجاز حاشیه شهر مشهد اظهار داشت: زلزله از میان بلایای طبیعی بیشترین خطر را برای مشهد دارد.

عرفانیان با بیان اینکه پس از زلزله سیل از جمله بلایای طبیعی است که در صورت بروز خسارات جانی و مالی فراوانی برای مشهد در پی خواهد داشت، افزود: شهرک‌های حاشیه شهر مشهد و همچنین بافت فرسوده این کلانشهر بیشتر در معرض آسیب‌های مذکور قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان رضوی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری در خصوص روند اصلاح مسیل ها، اصلاح زیرساخت ها لایروبی کانال های آب، جمع آوری آب های سطحی و اصلاح هندسی معابر نقطه حادثه خیز مشهد از حدود 300 مورد به 80 مورد کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به زلزله اخیر شهرستان های زاوه و تربت حیدریه گفت: از سوی دولت مبلغ 162 میلیارد تومان برای جبران خسارت های این زلزله در نظر گرفته شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: از این مبلغ 48 میلیارد و 800 میلیون تومان در قالب وام مسکن مهر، 17 میلیارد و 400 میلیون تومان آن کمک بلاعوض دولت و پنج میلیارد تومان آن هم به آماده و فعال سازی تاسیسات زیربنایی اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اسکلت ساختمانی پیچ و مهره ای به تعداد دو هزار واحد مسکونی، میلگرد مورد نیاز آرماتوربندی برای هزار واحد مسکونی از طریق بنیاد مسکن به مناطق زلزله زده ارسال شده و هزار نفر از کسانی که آوار برداری و پی ریزی خانه هایشان به اتمام رسیده برای دریافت وام به بانک معرفی شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: 80 اکیپ فنی سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی بر روند اجرای ساختمان ها در مناطق زلزله زده نظارت دارند.

عرفانیان در خصوص نامگذاری روزهای هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: یکشنبه 18 مهر به نام روز مدیریت بحران، سازگاری با طبیعت عاملی در کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده که در این روز همایش سیلاب توسط شرکت آب  منطقه ای استان برگزار خواهد شد.

وی گفت: مانور شهرداری ها و دهیاری های استان با موضوع حادثه های قالب محلی در روز 19 مهرماه برگزار می گردد که به نام روز مدیریت بحران، نقش نیروهای مسلح و بسیج در ایجاد امنیت، ایمنی و ساماندهی مناطق آسیب دیده نامگذاری شده است.

وی مدیریت بحران، بهره گیری از تجارب بین المللی و نقش آن در کاهش اثرات بلایای طبیعی را نام سومین روز از این هفته عنوان و تصریح کرد: در این روز هلال احمر با مشارکت دستگاه های اجرایی گزارشی از عملکرد استان در کمک به سیل زدگان پاکستان و موضوع تداوم ارسال کمک به آن ها ارایه می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بازدید خبرنگاران از مناطق زلزله زده تربت حیدریه و زاوه و پخش چندین برنامه رادیویی و تلویزیونی از جمله برنامه های روز مدیریت بحران، آموزش و پژوهش و نقش رسانه ها و اطلاع رسانی به موقع در کاهش خطرات جهانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی می باشد.

عرفانیان تاکید کرد: پنجشنبه22 مهر روز مدیریت بحران، نقش بیمه، رفاه و تامین اجتماعی و بهداشت محیط در کاهش اثرات بلایای طبیعی است که در این روز کارگاه آموزشی توسعه و ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی برگزار می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی شرکت در نماز دشمن شکن جمعه را از جمله برنامه های روز مدیریت بحران، نقش معنویت در کاهش بلایای طبیعی، آلام و مصائب آسیب دیدگان ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین روز این هفته یعنی شنبه 24 مهرماه روز مدیریت بحران نقش مقاوم سازی و رعایت استانداردها در ساخت و ساز و مصالح در کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی سمینار خطرپذیری در شهر مشهد برگزار می گردد.

کد خبر 1165652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha