۱۲ دی ۱۳۸۹، ۱۳:۴۶

فرهنگ شهروندی باید اصلاح شود

فرهنگ شهروندی باید اصلاح شود

گرگان - خبرگزاری مهر: نماینده گلستان در شورایعالی استان ها بر لزوم اصلاح فرهنگ شهروندی تاکید کرد و گفت: به تعویق انداختن اصلاح فرهنگ شهروندی و تقویت احساس تعلق شهروندان را علت‌ اصلی اغلب ضعف های مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، زهرا نورا پیش از ظهر یکشنبه در نشست شورای شهر گرگان خاطرنشان کرد: احساس تعلق از جمله مفاهیم کلیدی در فرهنگ شهروندی است که یکی از مهمترین ابزار جامعه شهری برای نیل به پیشرفت و رسیدن به محیطی مطلوب برای زندگی محسوب می شود.

وی گفت: احساس تعلق شهروندان به شهر و محله سکونت خود عاملی در جهت مشارکت آنها برای رفع مشکلات، بهبود راهکارها، رعایت قوانین و حقوق دیگران است.

وی دستیابی به فرهنگ شهروندی مطلوب را امری هزینه‌بر دانست که می‌تواند با ارائه الگوهای رفتاری مناسب و تسهیل کارکردها و ارتباطات شهری به کاهش هزینه‌ها، اجرای برنامه‌های رفاهی بیشتر، کاهش آسیبهای اجتماعی و سایر معضلات شهری منجر شود.

این عضو شورای شهر گرگان، ارائه ایده‌های نو، پایبندی به آداب عرفی و اخلاقی شهر و پذیریش و مشارکت در برنامه های شهری بخشی از این نیازمندی مدیریت شهری است که باید در احساس تعلق قوی و مطلوب هر شهروند نسبت به محیط پیرامونش جستجو شود.

نورا همچنین تعامل دوسویه مدیریت شهری و ساکنان محلات را گامی مثبت برای جذب امکانات فرهنگی، اجتماعی و خدماتی موفق‌تر و مطلوب تر مدیریت شهری برشمرد  اظهار داشت: محله محوری یکی از اقدامات اساسی مدیریت شهری است که با نگاه راهبردی می تواند انگیزه مشارکت عمومی در محله را افزایش ‌دهد.

این عضو شورای شهر گرگان احساس تعلق اجتماعی را مبنای احساس مسئولیت و به‌دنبال آن مشارکت در توسعه منطقه‌ای معرفی و تصریح کرد: برای توسعه محلات نباید به یک تشکل مثل شورایاری اکتفا کرد بلکه استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی مثل مراکز مذهبی، انجمن‌های ورزشی، انجمن‌های سالمندی و غیره نیز امکان تقویت احساس تعلق شهری را برای مدیریت شهری فراهم می کند.

نورا در پایان با تاکید بر اینکه در هر شهری برای رفع نیازهای متنوع شهروندان باید محیط شهری را به مکانی کارآمد و دوست داشتنی تبدیل کرد، اظهار داشت: میان کمبود امکانات ورزشی، تفریحی، رفاهی، فرهنگی، شغلی، خدماتی در یک محله یا منطقه با ضعف عمده در فرهنگ شهروندی نزد ساکنان آن رابطه معناداری می توان یافت که الگویی روشن و شفاف پیش روی مدیران شهری می گذارد تا از اقدامات ظاهری و روبنایی دست شویند و بدانند فرهنگ شهروندی کارآمد و فراگیر با توصیه و تمنا حاصل نمی شود.

کد خبر 1222942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha