۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۸:۵۶

جنگ نرم و روشهای مقابله با آن/

اهداف اصلی جنگ نرم/ بهترین ابزار برای مقابله با جنگ نرم

اهداف اصلی جنگ نرم/ بهترین ابزار برای مقابله با جنگ نرم

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی، نخبگان را گروه اصلی مورد هدف در جنگ نرم دانست و با اشاره به اینکه دشمن در جنگ نرم می خواهد ناکارآمدی دین را جلوه دهد، گفت: از آنجایی که جنگ نرم یک جنگ فرهنگی است، باید با فعالیتهای فرهنگی و به دور از انفعال با آن برخورد کرد.

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر، به تفاوت جنگ نرم و سخت اشاره کرد و گفت: جنگ نرم به آرامی جریان دارد و به دلیل بی صدایی تخریب ظاهری نداشته و مورد غفلت قرار می گیرد به همین دلیل خطرناک است چراکه در نهایت امور زیربنایی مورد هدف قرار می گیرند.

وی دلیل توسل به جنگ نرم را کم هزینه بودن و تخریب بیشتر دانست و گفت: جنگ سخت برای طرفین درگیری هزینه بر بوده و ممکن است به سرعت هم به نتیجه برسد اما در مواردی که احتمال دارد نتیجه جنگ زمان و هزینه زیادی ببرد جنگ سخت تبدیل به جنگ نرم می شود هرچند که بازدهی آن ممکن است طول بکشد.

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی، تفکر و فرهنگ را هدف اصلی در جنگ نرم دانست و گفت: نخبگان جامعه هدف اصلی جنگ نرم هستند و در این جنگ سعی می شود افکار نخبگان به گونه ای کنترل و در راستای اهداف خودشان قرار گیرد که آنها خود نیز متوجه نشوند و به تدریج مبانی تفکری نخبگان را تغییر می دهند، در نتیجه عملکرد آنها در جهت اهداف دشمن قرار می گیرد.

وی با تأکید بر تنوع و پیچیدگی ابزارهای جنگ نرم یادآور شد: گاهی نخبگان که مخاطبان اصلی جنگ نرم هستند نیز دانسته یا ندانسته به سمتی حرکت می کنند که خواسته دشمن در جنگ نرم است، چراکه اعمال آنها ناشی از تغییر تدریجی افکار آنها می شود.

وی به استراژی جنگ نرم در قبال جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: اصل انقلاب اسلامی وقتی به پیروزی رسید یک اعلان جنگ به مدرنیته و پست مدرنیته به معنای سکولار آن بود؛ یعنی تفکری که در آن نقش مذهب دیده نشده و یا خلاف مذهب حرکت می کند. در حالیکه انقلاب اسلامی ایران نشان داد که از بطن مدرنیسم تفکری رشد کرد که در مقابل سکولار پیام بازگشت به دین را سر داد.

سادات منصوری جنگ نرم را یک جنگ فرهنگی خواند و گفت: باید مقابله با این جنگ نیز فرهنگی باشد و رویکرد انفعالی در برابر آن بسیار نادرست است و از آنجایی که اهداف دشمنان مشخص و با برنامه ریزی صورت می گیرد ما نیز باید برای مقابله با آن برنامه های فرهنگی مناسبی تدوین کنیم و کارکرد و زمانبندی و مخاطبان هرکدام از برنامه ها نیز مشخص شود .
 
وی با اشاره به نقش روحانیت در جلوگیری از صدمات جنگ نرم بر افکار و اندیشه جامعه، تصریح کرد: حوزه های علمیه نقش تربیت نیروی انسانی را دارند تا افرادی را که از نظر علمی و عملی نشانگر اسلام هستند را تربیت کنند. اگر مردم ببینند اسلام در رفتار و گفتار و عملکرد روحانیت متجلی است، گرایشات بیشتر خواهد شد اما در کنار پرورش نیروی انسانی بهره گیری از این نیروها حائز اهمیت است و اینجا دیگر، دستگاههای مختلف دولتی و غیردولتی هستند که باید این نیرو را تبدیل به آنچه انتظار جامعه است تبدیل کنند و از آنها در برنامه های فرهنگی بهره برداری درستی داشته باشند.
کد خبر 1334661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha