۲۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۰:۴۷

به بهانه 21 بهمن/

ایران؛ کانون الهام بخش بیداری اسلامی/ مفهوم صدور انقلاب

ایران؛ کانون الهام بخش بیداری اسلامی/ مفهوم صدور انقلاب

شهرری – خبرگزاری مهر: موج بیداری اسلامی با حرکت ملت های مسلمان و انقلابهای طوفانی ، بی شک از بزگترین پدیده های قرن حاضر به شمار می رود که از انقلاب اسلامی در ایران به عنوان کانونی الهام بخش متاثر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز 21 بهمن ماه به عنوان "انقلاب جهانی اسلام، پیامبر اعظم(ص) و بیداری اسلامی" نامگذاری شده است، زیرا شعارهای اسلامی که امروزه در کشورهای تونس، مصر، لیبی، بحرین، یمن و ... مشاهده می شود، برگرفته از شعارهای انقلابی امام راحل و مردم ایثارگر ایران اسلامی است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پایگاهی در جهان به وجود آمد که بتواند از اسلام اصیل به طور رسمی و به صورت گسترده و جهانی دفاع کند و ایدئولوژی رهایی بخش و تکامل آفرین اسلام را به گوش کلیه توده های مستضعف برساند و به آنها نوید پیروزی با دست خالی را بدهد.
 
انقلاب اسلامی ایران در خصوص گسترش اصول ومعارف اسلامی و همچنین ایستادگی در مقابل جنایات رژیمهای ضد مردمی و وابسته به استکبار رویکرد مشخص و الهام بخشی داشته است.
 
ایران؛ سرآغاز انقلاب جهانی اسلام
 
اندیشه و روش احیا اسلام ناب در قرن حاضر بی شک با انقلاب در ایران آغاز شد و امام راحل با ویژگی منحصر بفرد خود توانست پیام خود را به جهانیان صادر کند، زیرا خطاب امام(ره) در زمان انقلاب، فطرت تمامی انسانها و تمام بشر بود.
بسیاری از صاحبنظران و پژوهشگران، معتقدند که انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالی تهای مؤثر اسلامی در جوامع مسلمانان بوده است.
 
انقلاب اسلامی در چارچوب مرزهای یک کشور خلاصه نمی شود
 
انقلاب اسلامی از انقلاب هایی است که حرکت و آثارش در چارچوب مرزهای یک کشور خلاصه نمی شود، بلکه دیدگاه فراملی دارد. از این رو، بتمامی ملل حساس بوده و تمایل به فراگیر شدن دارد.
 
یکی از پیامدهای مهم انقلاب اسلامی تأثیر آن بر کشورهای منطقه و آشنایی مسلمانان و مستضعفان جهان با این انقلاب، تحت راهبرد " صدور انقلاب اسلامی" بود. این موضوع پس از پیروزی انقلاب اسلامی همانند سایر بخش ها فراز و نشیب خاص خود را طی کرده است. از آنجا که انقلاب اسلامی با رهنمودهای پیامبر گونه حضرت امام خمینی(ره)، عزت و شکوه خود را در طرد قدرتهای فاسد جهانی و منطقه ای و آگاهی و بیداری همه مستضعفان، به ویژه مسلمانان در گستره جهان اسلام، دنبال می کرد، سیاست صدور انقلاب موضوعیت ویژه ای یافت.
 
انتفاضه محصول تأثیرپذیری فلسطین از انقلاب اسلامی ایران
 
برای مثال انقلاب اسلامی ایران تأثیر عمیقی بر ملت مسلمان فلسطین در زمینه بازگشت به آموزه‌های دینی، امیدوار شدن به تواناییهای خود، الگو قرار دادن نظام اسلامی توسط مبارزان فلسطینی، انتخاب مسجد به عنوان پایگاه اصلی مبارزه با دشمنان، سامان دادن وحدت بر محور اسلام و شکل ‌گیری گروههای جهادی همچون حماس و جهاد اسلامی به جای گذاشته است و انتفاضه بی شک ، محوری تأثیرپذیری مبارزات ملت فلسطین از انقلاب اسلامی است.
 
از سوی دیگر لبنان نیز با الگوبرداری از جمهوری اسلامی ایران، به رهبری از "سیدحسن نصرالله" توانست در برابر اسرائیل استقامت کند و در جنگ 33 روزه، با کمترین تجهیزات و امکانات در برابر این رژیم غاصب صهیونیستی به پیروزی برسد.
صدور انقلاب از دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران است.
 
صدور انقلاب و جهانی شدن آن به عنوان یکی از دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مردم کشورهای اسلامی به ویژه در منطقه خاورمیانه تحت تأثیر این انقلاب و افکار و اندیشه های بنیانگذار آن قرار گرفتند. بدین ترتیب زمینه و بستر مناسب برای نفوذ و صدور انقلاب در منطقه خاورمیانه بیشتر فراهم شد. به ویژه اینکه امام خمینی(ره) با تبیین ایده صدور انقلاب، به روشنی حدود و نسبت انقلاب را با ابرقدرتها مشخص کردند و فرمودند: "ما باید از مستضعفان جهان پشتیبانی کنیم ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه انقلابمان را صادر نمی کنیم کنار بگذاریم. زیرا اسلام بین کشورهای مسلمان فرقی قائل نمی شود و پشتیبان تمام مستضعفان جهان است. از طرفی دیگر تمام قدرتها و ابرقدرتها، کمر به نابودیمان بسته اند و اگر ما در محیطی بسته بمانیم، قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. ما باید حسابمان را صریحاً با قدرتها و ابرقدرتها یکسره کنیم و به آنها نشان دهیم که با تمام گرفتاریهای مشقت باری که داریم، با جهان برخورد مکتبی می کنیم".
 
مفهوم صدور انقلاب از دید امام (ره) رهبری
 
امام خمینی(ره) در خصوص صدور انقلاب می فرمایند: "ما انقلاب را به تمام جهان صادر می کنیم، چراکه انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ "لا اله الا الله" و "محمد رسول الله(ص)" بر تمام جهان طنین نیفکنده مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبران هست ما هستیم".
 
امام خمینی(ره) در مقام تبیین معنا و مفهوم صدور انقلاب اسلامی تصریح می کنند : "ما که می گوییم اسلام را می خواهیم صادر کنیم معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر یک همچون چیزی نه ما گفتیم و نه ما می توانیم. اما آنکه ما می توانیم این است که می توانیم به وسیله دستگاههایی که داریم به وسیله همین صدا و سیما، به وسیله مطبوعات به وسیله گروههایی که به خارج می روند اسلام را آن طوری که هست معرفی کنیم. اگر آن طوری که هست معرفی بشود مورد قبول همه خواهد بود".
 
مقام معظم رهبری نیز درباره معنای صحیح صدور انقلاب می فرمایند: "چرا ما باید از صادر کردن توحید و اخلاق انبیا و روح فداکاری اخلاص و تزکیه اخلاقی به کشورهای دیگر خجالت بکشیم؟! چرا باید شرم کنیم از اینکه غیرت و حمیت صحیح و ایستادگی در مقابل قدرتهای باطل را به صورت درس علمی به ملتهای دیگر ارائه و تعلیم بدهیم؟ ملتها باور نمی کنند که بشود با عوامل و مزدوران قدرتهای استکباری درافتاد. ما درافتادیم و پیروز هم شدیم.

چرا این عمل و تجربه خودمان را در اختیار افکار عمومی ملتها نگذاریم؟ ... صدور انقلاب به معنای صادر کردن ارزشهای انقلابی و افشاگری درباره مستبدها و ظالمهای عالم وظیفه و تکلیف الهی ماست. اگر این کار را نکنیم، کوتاهی کرده ایم. جمهوری اسلامی و ملت ایران و آن شخصیت عظیم و عالی قدری که دنیا را در مقابل عظمت خودش کوچک و خاضع کرد؛ نشان دادند که همه قدرتهای عالم برای مقابله با چنین عزم و اراده معظم و پولادینی که اسلامی است و متعلق به عموم ملت است، کوچکند".
 
اسلامی بودن انقلاب موجب صدور آن شده است
 
صدور انقلاب و جهانی شدن آن ریشه در ماهیت اسلامی انقلاب دارد. از آنجا که اسلام اختصاص به ایران نداشته و محدود به قلمرو جغرافیایی خاصی نیست و مخاطبان آن مسلمانان و مستضعفان سراسر جهان هستند،بی شک انقلاب متکی به اسلام نیز محدود به کشور خاصی نشده و کل جهان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
 
تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران، حرکتها و جنبشها به ویژه با ماهیت مذهبی، یا وجود نداشتند و یا چنان چه از موجودیت نیز برخوردار بودند، فعالیت آنها چشمگیر نبود و معمولاً سیاست انفعالی در قبال دولتهای حاکم داشتند. از طرف دیگر نیز در عمل هیچ گونه حمایتی از این گونه جنبشها و نهضتها از سوی دولتها و سازمانهای بین الملل به عمل نمی‌آمد، زیرا این حرکات برخلاف صلح و امنیت بین المللی مورد نظر ابر قدرتها و همچنین منافع آنها تلقی می شد و اگر هم حمایتی از سوی قدرتهای بزرگ به عمل می آمد، صرفاً در راستای منافع آن قدرتها بود.
 
اما با وقوع انقلاب اسلامی ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران، به دلیل خصلت دینی و ماهیت مکتبی‌اش، سعی در حمایت و برقراری ارتباط با آنها کرد. ارتباطی که در فرآیند آن، انقلاب اسلامی تلاش کرد تا تجربیات خویش را همراه با تفکر و باورهای انقلابی و دینی خویش به نهضتهای اسلامی و رهایی بخش انتقال داده و زمینه رشد و شکوفایی آنان را فراهم سازد و روند جدیدی را در مسیر حرکت نهضتهای اسلامی ایجاد کند.
 
احیاگری و بیداری جهان اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی
 
بی تردید احیاگری و بیداری جهان اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرد و از مرحله نظر به عمل و واقعیت رسید.البته تأثیر انقلاب اسلامی بر همه جنبشها و جریانهای اسلامی یکسان و یکنواخت نبوده و با توجه به قرابتهای فکری، فرهنگی و جغرافیایی درجه تأثیر آن متفاوت بوده است.
 
وقوع انقلاب اسلامی ایران در دهه‌های پایانی قرن بیستم، قرنی که از آن به عصر پایان ایدئولوژیها و حتی پایان تاریخ تعبیر می شد، موجی خروشان بر اندیشه‌ها و نظریه‌های مادیگرایانه غربی و شرقی فرو آمد.
 
این انقلاب که بر خلاف دیگر انقلابهای مدرن، از رویکردی دینی و معنوی برخوردار بود، از اساس نگرش دنیامحورانه و مادیگرایانه حاکم بر نظام تعامل جهانی را به چالش کشید و موجی از امید و شور در میان ملل محروم جهان و جوامع اسلامی به وجود آورد.
 
استعمار ستیزی محوری ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی
 
از محوری ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، استعمارستیزی و شکسته شدن ابهت قدرتهای سلطه‌گر و ایجاد موج بیداری در ملتها بالاخص مسلمانان بود. ملت مسلمان فلسطین نیز با دوری از تفکرات ناسیونالیستی و سکولار با گرایش به بیداری اسلامی متأثر از انقلاب اسلامی، به هویت اسلامی و ارزشهای فراگیر مشترک میان امت اسلامی بازگشت و اندیشه اتکا به اسلام و حرکت از درون را مورد توجه قرار داد.

بیداری اسلامی ریشه در مفاهیم قرآن کریم دارد
 
بیداری اسلامی ریشه در مفاهیم قرآن کریم دارد که با جا انداختن آن می ‌توان روحیه جهادی و مبارزه با کفر را در میان مردم مسلمان افزایش داد.مبارزه با استکبار و طاغوتها همیشه مورد تأکید قرآن بوده است و همان‌گونه که خداوند به حضرت موسی(ع) و پیامبر اکرم(ص) در این خصوص وحی کرد، می‌توان ریشه بیداری اسلامی را از قرآن دانست.
 
البته در این راستا همچنین حفظ وحدت و همدلی از همان ابتدای ظهور اسلام، در عرصه های مختلف مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است ، ولی باید توجه داشت که دشمنان قسم خورده نیز همیشه درصدد برآمده اند تا در فرصتهای ایجاد شده این موضوع را مورد هدف قرار دهند تا از این راه به امیال پلید خود برسند.
 
ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، به راه انداختن دعواهای سیاسی و دامن زدن به قومیتها از جمله مواردی است که مصادیق عینی آن را به وضوح مشاهده کرده ایم.
 
دشمنان امروز به دنبال هر فرصتی در راستای ایجاد تفرقه و نفاق بین مردم هستند و تنها با حفظ وحدت و داشتن بصیرت می توان نقشه‌های شوم آنها را نقش بر آب کرد.
 
قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری اعلام کرده است و از آنان می خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند.
قرآن کریم کسانی را که خدای واحد را می پرستند، به سوی یک قبله نماز می گذارند، کتاب آسمانی شان قرآن است و پیامبر والایشان حضرت محمد بن عبدالله(ص) است، به اتحاد و یگانگی فرا می خواند و همه امت اسلامی را از منازعه و اختلاف باز می دارد.
 
ایجاد انس و تفاهم بین ملتها از اهداف رسول اکرم(ص)
 
همچنین قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم(ص) را تألیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان می کند.
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که تا کنون راهبرد و مقاومت مردمی مهمترین عامل پیش برنده موج بیداری اسلامی در منطقه بوده است.
........................................
مینا شمسی
کد خبر 1529489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha