۲۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۵:۰۴

بررسی داستان تابوت بنی‏اسرائیل و طالوت در برنامه قرآن و هنر داستان

بررسی داستان تابوت بنی‏اسرائیل و طالوت در برنامه قرآن و هنر داستان

برنامه قرآن و هنر داستان روز یکشنبه20 فروردین ماه نکات و ویژگی های داستان تابوت بنی‏اسرائیل و طالوت را بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این داستان آمده که "و اندر میانِ بنی‏اسرائیل، تابوتی بود که آن تابوت ایشان را میراث مانده بود از فرزندانِ موسی و هارون و آن تابوت چون معجزاتی بود میانِ بنی‏اسرائیل و آن تابوت آسایش و آرامشِ خلق بود و از آن الواحِ موسی، لوحی اندر آن تابوت بود و ایدون گویند که طَیلَسانِ هارون اندر آن جای بود و آن تابوتی بود از سنگ و هیچ‏جا گشاده نبود، چنان‏که سرِ تابوتی یا چیزی باشد که توان گشادن، و هیچ‏جا هیچ در پدیدار نبود و آنرا سری بود چون سرِ گربه و، گه ‏گاه، آوازی آمدی از وی، چون آوازِ گربه" و در برنامه قرآن و هنر داستان با استناد به این بخش داستان و آیه 248 بقره که خداوند می فرماید: "نیز به ایشان گفت نشانه پادشاهى وى این است که صندوق معروف دوباره به شما بر مى گردد تا آرامشى از پروردگارتان باشد و باقى مانده اى از آنچه خدا به خاندان موسى و هارون داده بود در آن است فرشتگان آنرا حمل مى کنند که در این نشانه براى شما عبرتى هست اگر ایمان داشته باشید "عناصر داستان و ویژگی های تابوت بررسی می‌شود.

درباره داستان صندوق نیز باید بدانیم که صندوق عهد یا تابوت - صندوق عهد حاوی الواحی بود که متعلق به موسی و برادرش هارون(ع) بود. این صندوق از جانب خداوند بر آنان نازل شده بود و بر دوش فرشتگان حمل می شد.(بقره/248)- عهد نعمتی از نعمتهای خدا در بین بنی اسرائیل بود، این صندوق همیشه همراه بنی اسرائیل بود و به آنها قوت قلب و ثبات قدم می داد و آثار عجیبی به همراه داشت. هرگاه بنی اسرائیل می خواستند با دشمن خود به جنگ بپردازند و یا در صحنه نبرد حاضر شوند، این صندوق را پیشا پیش لشکر و در صفوف مقدم قرار می دادند و در این حال قلب آنها از دلهره و اضطراب آسوده می شد و اطمینان خاطر پیدا می کردند و در عوض در میان دشمنانشان ترس و اضطراب ایجاد می کرد، زیرا خداوند این رمز عجیب و امتیاز استثنایی را در نهاد آن قرار داده بود.

آنگاه که بنی اسرائیل از شریعت خود منحرف شدند و اخلاق و رفتار خویش را تغییر دادند، بر اثر گیر و دارهایی تابوت عهد را ازدست دادند. با از دست رفتن این صندوق شیرازه اتحاد و وحدت بنی اسرائیل از هم پاشید و دچار ذلت شدند و چشمهای خود را بر شوکت و عزت پیشین خود بستند.

برنامه "قرآن و هنر داستان" کاری از گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن است که  شنوندگان می توانند این برنامه را روز یک شنبه 20 فروردین ماه از ساعت 16:5 به مدت 10دقیقه از رادیو قرآن بشنوند.

کد خبر 1571537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ساعی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
      0 0
      هرگز.پذیرفتن این مسئله ذلت است ذلت.