۲۴ تیر ۱۳۹۱، ۹:۱۳

دکتر باهر در گفتگو با مهر:

نحوه مطلوب برخورد با حجاب / فرهنگ سازی مقدمه هر کاری است

نحوه مطلوب برخورد با حجاب / فرهنگ سازی مقدمه هر کاری است

یک استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه باید با روش پیامبر و نه سلیقگی با حجاب برخورد کنیم گفت: با خاطره بد در اذهان بانوان ایجاد کردن نمی‏توان مشکل حجاب و ماهواره را حل کرد.

دکتر "حسین باهر" درمورد حجاب و فلسفه آن به خبرنگارمهر گفت: باید روابط زن و مرد و دختر و پسر در جامعه بر حسب شخصیتی و نه جنسیتی باشد. از نظر اخلاقی هم عقل سلیم حکم می‎کند که افراد از پوشیدگی برخوردار باشند. در قرآن هم آیات حجاب برای زنان پیامبر نازل شده و آیه اول هم برای مردان است اینکه نگاه‏ها و صدا و رفتار و سکناتشات را طوری که تحریک کننده خود و دیگری باشد نکنند. در مورد زنان پیامبر هم آمده تبرج نکنید یعنی خودتان را تابلو نکنید. روسری که بر سر دارید ادامه آن را روی سینه‎هاتان بیندازید تا برجستگی‎هایتان معلوم نشود.

استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اول باید حجاب درست روشن شود اینکه قرآن به روسری و چادر اشاره نکرده البته به پوششی برای سر اشاره کرده که گفتم. ولی حجاب در هرمکان و زمانی فرق می‎کند فقها باید بر طبق زمان و مکان حجاب درست را تعریف کنند.اینکه حکمت حجاب عفاف است نه پوشیدگی ظاهری. این یک مقدار به فهم عمومی و یک مقدار به ظاهر ماجرا بر می‎گردد زیرا هر باطنی ظاهری دارد و هر ظاهری باطنی.

این محقق و پژوهشگر حوزه رفتارشناسی تصریح کرد: دراصل ماجرا یعنی پوشش افراد هیچ بحثی نیست اما در شکل حجاب بحث است که آن هم باید با سنت و آداب و رسوم هر قوم در فرم حجاب مدنظر قرار گیرد. در زمانی که زنان عرب بی حجاب بودند یا چفیه بر سر می‎کردند زنان ایرانی چادر بر سر داشتند و حتی زنان جنگجوی ایرانی با پوشش مردانه وارد کارزار می‎شدند.

باهر اظهارداشت: مسئله دیگر این است که همه انسان‎های روی زمین مسلمان که نیستند و دین هم اجباری نیست پس نباید روی جهانی شدن حجاب حساب بازکرد. البته برهنگی زنان بویژه در سواحل یکی از معضلات اجتماعی است که دین هم با آن مخالف است. شما در مسیحیت برای رفتن به کلیسا اگر زن باشید باید روسری و اگر مرد باشد باید کت و شلوار بپوشید.

وی یادآورشد: باید با آموزه و روش پیامبر با حجاب برخورد شود. یعنی یکی که از جنس و نفس خود مردم آن منطقه یا شهر است افراد را ارشاد کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بعد باید با استدلال و منطق اینکه حق چیست و باطل کدامست آنها را از موارد زشتی‎ها پاک کنیم. بعد به آنها آگاهی لازم را بدهیم آنوقت حکمت خودش جاری می‏شود. پیاده کردن احکام خدا با روش الهی میسر می‎شود و نه سلیقگی برخورد کردن. باید فهمش و هم اجرایش با روش اسلامی و انسانی باشد.

این کارشناس مشاوره و مسائل اجتماعی افزود: اینکه بعد از سه دهه در حجاب مشکل داریم نشان می‎دهد که بد عمل کرده‎ایم. اگر هدفمان هم درست بوده اما روشمان برای رسیدن به آن هدف غلط بوده است. بایستی فرهنگ سازی روی مسئله حجاب بشود. روشنفکران جامعه باید شکل و شمایل حجاب درست را تفهیم کنند. با خاطره بد در اذهان بانوان ایجاد کردن نمی‏توان مشکل حجاب و ماهواره را حل کرد.

کد خبر 1648283

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha