۲۸ آبان ۱۳۹۱، ۹:۰۰

شیعیان جهان-6/

وضعیت و جایگاه شیعیان قطر

وضعیت و جایگاه شیعیان قطر

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه؛ با افزایش فشار بر شیعیان کشورهای حوزه خلیج فارس دولت قطر نیز از این غافله عقب نماند و جدا از فعالیت های گروه های اطلاعاتی این کشور علیه شیعیان، شروع به آزار و اذیت این گروه از مسلمانان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشور قطر شبه جزیره ای به طول 160 کیلومتر و عرضی بین 55 تا 90 کیلومتر بوده و دوحه پایتخت قطر است.

اسلام دین رسمی قطر بوده و بیش از 95 درصد این کشور مسلمان هستند. اقلیت مسیحی نیز 5 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. بیش از 50 درصد جمعیت بومی و سنی مذهب قطر دارای مذهب وهابی می باشند و خانواده آل ثانی، حاکم قطر نیز جزو آنان هستند.

در کشور قطر بیش از 900 هزار نفر سکونت دارند که در میان آنها شیعیان با بیش از 20 هزار نفر جمعیت دارای تمام حقوقی هستند که یک شهروند مسلمان اهل تسنن قطری داراست. شیعیان قطر نفوذ قابل توجهی در بازار این کشور دارند. سایر ادیان چون مسیحیت در مجموع از نفوذ بسیار کمتری برخوردار بوده و کلاً نقش مشهوری ندارند.

شیعیان کشور قطر به دو گروه تقسیم می شوند. برخی از آنها بحارنه هستند که اغلب از کشور بحرین و الاحساء وارد قطر شدند و زبانشان نیز عربی است و گروه دیگر سایر شیعیان که از ایران وارد این کشور شدند. این گروه از شیعیان مراسم عزاداری ماه های محرم و صفر را در حسینیه ها برگزار می کنند. مراسم نماز جمعه در قطر به خوبی انجام می شود و نماز جمعه دوحه از شلوغ ترین مراسم دینی این کشور است.

شیعیان قطری و غیر قطری دارای فعالیتهای مستقل هستند. در قطر علاوه بر مؤسسه ائمه جماعات و خطبا، دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی نیز وجود دارد که در چهار چوب مسائل تربیتی فعالیت می کند.

همچنین از نظر فعالیت های اجتماعی نیز شیعیان در تمام ادارات موجود در این کشور فعالیت دارند، در هر اداره حداقل دو نفر از شیعیان فعالیت دارند.
 
شیعیان قطر مساجد و حسینیه های زیادی دارند که می توانند به راحتی در آن مراسم دینی خود را برگزار نمایند. با اینکه مراکز اسلامی فراوانی در گوشه و کنار قطر دیده می شود اما نمی توان هیچ اثری از حوزهای علمیه در آن یافت. برای همین اغلب شیعیانی که خواهان گذراندن دروس حوزوی هستند، مجبورند به کشورهای همسایه مانند ایران سفر کرده و این دروس را بگذرانند.
 
اما با افزایش فشار بر شیعیان کشورهای خلیج فارس مانند شیعیان عربستان و مصر، دولت قطر نیز از این غافله عقب نماند و جدا از فعالیت های گروه های اطلاعاتی این کشور علیه شیعیان، شروع به آزار و اذیت این گروه از مسلمانان کرد. از جمله اینکه برخی مساجد و حسینیه های شیعیان را تخریب کرد و تبعیض علیه شیعیان در رسانه های مختلف قطری به ویژه شبکه خبری الجزیره و به ویژه در پوشش اخبار قیام ملت بحرین و اعتراضات شیعیان شرق عربستان سعودی و همچنین ممنوعیت تأسیس کتابخانه و مرکز فرهنگی ویژه شیعیان. 
کد خبر 1741987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha