۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۵۴

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اعلام کرد:

حضور 200 نشریه در نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی/ طی 2 سال 710 نشریه تخصصی مجوز گرفتند

حضور 200 نشریه در نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی/ طی 2 سال 710 نشریه تخصصی مجوز گرفتند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: طی 2 سال گذشته 710 مجوز نشریه تخصصی و دانشگاهی صادر شده که معادل 25.7 درصد کل نشریات تخصصی و دانشگاهی است که بعد از انقلاب مجوز گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی و دانشگاهی صبح امروز شنبه 5 اسفند با حضور محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سرای روزنامه نگاران ایران برگزار شد.

محمدزاده در این نشست از برگزاری اولین دوره نمایشگاه نشریات تخصصی و دانشگاهی در بازه زمانی 14 تا 20 اسفند و در سالن حجاب مرکز آفرینش‌های فرهنگی - هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور بیش از 200 نشریه و با شعار «رسانه دانش بنیان؛ پشتوانه امروز، پیشرفت فردا» خبر داد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین در تعریف نشریه تخصصی هم گفت: نشریه تخصصی، نشریه‌ای است که توسط یک دانشگاه یا یک مرکز علمی یا یک انجمن علمی که مورد تایید وزارت علوم باشد و یا بوسیله شخصی که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالاست و مشخصا در یک رشته تخصصی مطلب منتشر می‌کند.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را کمک به تقویت حوزه‌های تخصصی، مقابله با تفکر ترجمه ای، بومی گرایی در حوزه علم، افزایش سهم اطلاع‌رسانی مبتنی بر دانش و تعمیق آموزش‌های تخصصی و ارتقاء جایگاه زبان فارسی در زبان‌های بین‌المللی و علمی و برخی از مراکز و دانشگاه‌هایی را که در این نمایشگاه غرفه دارند به این شرح عنوان کرد: دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد (واحد مرکز، واحد شمال و واحد جنوب)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

به گفته محمدزاده موضوعاتی هم که در این نمایشگاه نشریات تخصصی زیر عناوین آنها فعالیت خواهند کرد عبارتند از: دین، ادبیات و علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر، علوم پایه، فنی و مهندسی، پیراپزشکی و دانش‌های نوظهور.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد سپس از همکاری هیات نظارت برای صدور مجوز به نشریات تخصصی و دانشگاهی سخن گفت و اعلام کرد: طی 2 سال گذشته 710 مجوز نشریه تخصصی و دانشگاهی صادر شده که معادل 25.7 درصد کل نشریات تخصصی و دانشگاهی است که بعد از انقلاب مجوز گرفته‌اند.

محمدزاده همچنین از تخصیص تسهیلات ویژه برای بازدیدکنندگان از نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی و دانشگاهی به ویژه دانشجویان، طلاب، پژوهشگران و اصحاب رسانه خبر داد و گفت: به این اقشار بن خرید و اشتراک نشریات عرضه شده در این نمایشگاه با تخفیف 90 درصدی عرضه می‌شود.

همچنین به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در بخش جنبی این نمایشگاه بخشی به نام «دانشسرا» برپا خواهد شد که هر روز 3 نشست با موضوعات علمی روز با حضور اساتید حوزه دانشگاه و ارتباطات برگزار می‌کند که در این نشست‌ها به رشته مورد نظر و همچنین بحث رسانه ای کردن موضوع مرتبط با آن پرداخته خواهد شد.

وی همچنین از انتشار و عرضه 6 کتاب در حوزه نشریات تخصصی و با عناوینی مانند کتاب جامع نشریات تخصصی، کارنمای نشریات تخصصی، 10 نما، جشن نامه 4 جلدی دانش و آثار برگزیده جشنواره سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها در این نمایشگاه خبر داد.

محمدزاده همچنین گفت: در این نمایشگاه، غرفه شهدای علم برپا خواهد شد و در آن آثار شهدای این عرصه از جمله شهید مطهری، شهید چمران و شهدای هسته ای معرفی خواهد شد. در یکی دیگر از غرفه این نمایشگاه پایان نامه‌های برتر حوزه علوم ارتباطات به ویژه در زمینه روزنامه‌نگاری تخصصی به نمایش در خواهد آمد. نمایش فیلم مستند «دانش و روزنامه» از دیگر فعالیت‌هایی است که در این نمایشگاه انجام خواهد شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ادامه داد: نمایشگاه عکسی هم با عنوان «قاب دانش» در این نمایشگاه برپا خواهد شد که موضوع محوری آثار آن جدیدترین دستاوردهای حوزه تولید علم بومی است. در بخش مدیریت دانش هم ضمن معرفی جدیدترین بانک‌های مقالات علمی کشور امکان برقراری ارتباط میان صاحبان نشریات تخصصی و مدیران این بانک‌ها فراهم خواهد شد.

وی افزود: همچنین در غرفه‌ای با عنوان «در یک نگاه» همه نشریات تخصصی کشور چه آنها که در نمایشگاه حضور دارند و چه آنها که فضایی برای حضور نداشته اند یا اینکه ما با حضور آنها مخالفت کردیم، معرفی خواهند شد.

کد خبر 2004327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha