۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۴۸

پیدا و پنهان تحولات سوریه - 28

توهمات جبهه النصره؛ افزایش احتمال جنگ داخلی میان گروههای مسلح

توهمات جبهه النصره؛ افزایش احتمال جنگ داخلی میان گروههای مسلح

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : تفاوت های ایدئولوژیک بین جبهه النصره و بقیه گروه های مخالف دولت سوریه و به ویژه جریان های اسلامگرای سوری بسیاری از کارشناسان غربی را بر آن داشت تا درباره اقدامات بعدی جبهه النصره نه تنها در سوریه بلکه در تمام منطقه در صورت سقوط دولت بشار اسد هشدار دهند.

جبهه النصره خواستار تشکیل دولتی اسلامی بر اساس دیدگاههای خاص خود در سوریه است، ابو محمد الجولانی از همان ابتدا از طریق  شبکه الجزیره اعلام کرده بود که با فروپاشی دولت مرکزی، جبهه النصره برنامه ای برای پر کردن خلا قدرت در اختیار دارد.

ابو محمد العطاوی یکی از رهبران معنوی این گروه هم در گفتگویی که با سارا دانیل خبرنگار مجله هفتگی "لونوویل ابسرواتور" (Le Nouvel Observateur) داشت، پا را از این هم فراتر نهاد و تاکید کرد سوریه صرفا اولین گام در برنامه جبهه النصره به شمار می رود.

العطاوی که از اردوگاه فلسطینیان النصیرات در اردن با خبرنگار این مجله فرانسوی سخن می گفت افزود : بهار عربی به ما سلفی ها کمک می کند تا ما جهان را به تسخیر خود در آوریم،این کار از تونس آغاز شد و به مصر ولیبی هم سرایت کرد واکنون هم در سوریه در حال انجام است تا بعد از آن وبه زودی شاهد انتقال آن به اردن باشیم. این رویکرد تاریخ است.

چنین سخنانی سبب شد تا عبدالله دوم پادشاه اردن سراسیمه راهی مسکو شود و پس از بازگشت به روزنامه القدس العربی خبر دهد بزرگترین نگرانی کشورهای عربی دوره بعد از سقوط احتمالی دولت بشار اسد است.

نعمان  بن عثمان از جنگجویان سابق القاعده به همراه وروجین بلیک در پژوهشی که برای موسسه تحقیقات کویلیام انجام دادند، از دوره پس از بشار اسد ابراز نگرانی و اعلام کردند در صورت سقوط دولت دمشق، جبهه النصره فورا حملات خود را متوجه دیگر گروه های مخالف کرده یا مناطق استراتژیکی را در کشور به تسخیر خود در خواهد آورد تا بتواند بعدها از آن در تحقق اهداف بزرگترش استفاده کند.

به اعتقاد این دو پژوهشگر آگاه به مسائل گروه های سلفی، جبهه النصره در ارزیابی میزان گرایش دینی مردم سوریه بسیار غلو آمیز عمل کرده است و دقیقا همان تصوراتی را دنبال می کند که گروه القاعده طی یک دهه اخیر در عراق مدعی آن بود.

به گفته این دو کارشناس، فرهنگ مردم سوریه با توجه به تعدد مذاهب و دین و تاریخچه آزادی های دینی که در این کشور وجود داشته اصولا به سوی شکل گیری دولت اسلامی همخوانی ندارد.

در چنین شرایطی حتی مهمترین هم پیمانان جبهه النصره در صحنه سوریه هم در خصوص اقدامات آنها دچار شک و تردید هستند شک و تردیدی که دیر یا زود جنگ داخلی بین گروه های سوری را شعله ور خواهد کرد، جنگی که این بار جبهه النصره در کنار گروه ها واحزاب سوری مخالف بشار اسد و رفیقان امروز در سوی دیگر سنگر موضع گیری کرده اند.

////////////////////
منابع و مآخذ :

روزنامه الاخبار لبنان

روزنامه السفیر لبنان

روزنامه تشرین سوریه

روزنامه البعث سوریه

سایت محیط

شبکه العالم

روزنامه الوطن سوریه

مجله الوطن العربی

سایت الجمل

هفته نامه المجد

النشره لبنان

مصاحبه ها وگفتگوهای منتشر شده در شبکه المیادین

شبکه المنار

شبکه الجزیره

شبکه العربیه

 

کد خبر 2009889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha