۹ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۳۶

پایان عصر خون‌آشام‌ها/ نمایشگاه کتاب بولونیا خاتمه یافت

پایان عصر خون‌آشام‌ها/ نمایشگاه کتاب بولونیا خاتمه یافت

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا که از پنجم فروردین (25 مارس) پنجاهمین دور خود را شروع کرده بود، دیروز به کار خود خاتمه داد. سوئد عنوان میهمان افتخاری 2013 را داشت و با بیش از 50 نویسنده و تصویرپرداز در این نمایشگاه شرکت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پابلیشرز ویکلی، با وجود سردی هوا و بارانی که می‌بارید و در پیش بودن عید پاک، ترافیک بازدیدکنندگان پنجاهمین دوره نمایشگاه کتاب بولونیا سنگین و امیدوارکننده بود و کسب و کار نشر پررونق.

این در حالی بود که کارگزاران ادبی به دلیل سرمای هوا با کت و کلاه و دستکش در فضای نمایشگاه حضور داشتند و باز احساس می‌کردند به چیز بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند.

کارگزاران، ناشران و مدیران واگذاری امتیاز نشر کتاب‌ها در کنار گزارشگران، از افزایش توجه به کتاب‌هایی برای سنین متوسط خبر دادند.

برندا براون، کارگزار ادبی استنفورد در این باره گفت: دو کتاب بامزه سن متوسط پیدا کردم که به نظرم فوق‌العاده هستند؛ چون دقیقا همان چیزی هستند که مردم می‌خواهند. خوشحالم که موفق به گرفتن امتیاز این کتاب‌ها شدم. به گفته وی این کتاب‌های واقع‌گرایانه و بامزه با وجود اینکه قصه‌های فانتزی شیوع پیدا کرده، مخاطبان بیشتری خواهند داشت.

لورا لنگلی، یک کارگزار ادبی دیگر از آمریکا هم اعتقاد دارد مردم به دنبال کمدی‌های رمانتیک و قصه‌های امروزی که خوب پرداخت شده باشند هستند و شاید بیشتر به دنبال رمانس‌های شاد و چیزی در این زمینه‌ها باشند.

جاش آدامز نیز که برای خرید امتیاز نشر کتاب به این نمایشگاه آمده بود، گفت اصلا به دنبال خرید امتیاز کتاب‌هایی که دو دندان آماده گاز گرفتن در آن وجود داشته باشد، نیستم.

به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران 180 درجه متفاوت با فضای موجود، پیش‌بینی می‌کنند که فضای قصه‌های امسال کاملا واقع‌گرایانه و به دور از جهان زامبی‌ها و خون‌آشام‌هایی باشد که چند سالی است بازار را قبضه کرده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد قصه‌های رمانتیک برای نوجوانان 17 ساله نیز بازار داغی دارد و موفقیت کتابی که نویسنده آن را به صورت خودناشر ابتدا در اینترنت منتشر کرد و موفق به کسب جایزه منتخب مردم شد و بیش از 19 میلیون نسخه فروخت، توجه ناشران را به این زمینه هم جلب کرده باشد.

رمان‌های نویسندگان نوقلم دیگری نیز در این نمایشگاه موفق به جلب توجه کارگزاران ادبی شدند که کتاب «نیمه بد» نوشته سالی گرین از جمله اینها بود. این کتاب که به نوعی الهام گرفته از «هری پاتر» بود، نیم نگاهی هم به آثار موفق پاتریک نس داشت.

کتابی از انتشارات سیمون اند شوستر با عنوان «سال موش» نوشته کلر فورنیس نیز با بستن قراردادهای متعدد برای انتشارش به زبان‌های دیگر از جمله کتاب‌های موفق حاضر در این نمایشگاه بود. این کتاب با زمینه‌ای کاملا واقع‌گرایانه که با تمرکز بر مرگ مادر قهرمان داستان نوشته شده، داستان یک دختر 15 ساله و خواهر کوچکش را تعریف می‌کند که باید خودشان را با شرایط جدید وفق بدهند.

کتابی با عنوان «اولیور و جرعه‌ای از دریا» نوشته فیلیپ ریو به تصویرگری سارا مک اینتایر که برای سنین پایین‌تر مناسب است و قرار است ماه سپتامبر در بریتانیا از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شود، از جمله کتاب‌های موفق نمایشگاه کتاب کودک بولونیا بود. این کتاب با شخصیت‌های متفاوتش موفق شد تا نظر کارگزارانی از آلمان، ژاپن، بلغارستان و ترکیه را جلب کند و حق امتیاز آن برای ترجمه به این زبان‌ها فروخته شد.

لیتل براون نیز با کتاب‌هایی که برای سنین کمتر منتشر کرده، از جمله «آقای ببر وحشی می‌شود» که کتاب تصویری جدید از پیتر براون است که پاییز 2013 منتشر خواهد شد، توجه زیادی را معطوف خود کرد. به گفته ناشر این کتاب که درباره ببری است که می‌خواهد به ببر درون خودش اجازه سهل‌انگاری بیشتری بدهد، برای پیام جهانی‌اش با استقبال روبرو شده است.

ناشران کره‌ای نیز موفق به جلب توجه زیادی شدند و رمان گرافیکی جدید‌ای از آنیک با عنوان «برادران جنگ» موفق شد تا چند خریدار به دست بیاورد. کانادایی‌ها نیز از کتابی جدید از گیان تئوفیلوس استقبال کردند. این کتاب با عنوان «مردی با ویولن» شانس زیادی برای فتح بازارهای جهانی دارد.

کد خبر 2023793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha