۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

افزایش قیمت ارز موجب شده است؛

تصویرگران با کمک ارشاد به نمایشگاه کتاب بولونیا نمی‌روند

تصویرگران با کمک ارشاد به نمایشگاه کتاب بولونیا نمی‌روند

مدیر نشر شباویز گفت: بولونیا، مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک جهان است، اما با ۱.۵ میلیون تومان کمک هزینه‌ای که ارشاد در اختیار تصویرگران می‌گذارد، نمی‌توان در این نمایشگاه شرکت کرد.

فریده خلعت‌بری، مدیر نشر شباویز در گفتگو با خبرنگار مهر به ضرورت حمایت وزارت ارشاد از تصویرگران اشاره کرد و گفت: بولونیا، مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک در جهان است که فروردین هر سال در شهری به همین نام در شمال کشور ایتالیا برگزار می‌شود و ناشران، تصویرگران و دست‌اندرکاران کتاب کودک از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند؛ تا همین سه یا چهار سال پیش با سه میلیون تومان می‌شد به بولونیا رفت و کمک هزینه ارشاد به تصویرگرانی که به کاتالوگ راه یافته بودند، یک میلیون تومان بود.

او که از داوران نمایشگاه بولونیا بوده است در ادامه گفت: وقتی کل هزینه سفر به بولونیا، سه میلیون تومان بود، کمک هزینه یک میلیون تومانی ارشاد به کار تصویرگران می‌آمد، اما امسال برای سفر به ایتالیا و شرکت در نمایشگاه بولونیا، حداقل باید ۹ میلیون تومان هزینه کرد و عملا ۱.۵ میلیون تومان کمک هزینه‌ای که ارشاد در اختیار تصویرگران می‌گذارد، به کارشان نمی‌آید. با این پول تنها می‌توان هزینه ویزا و بیمه را پرداخت کرد. ای کاش ارشاد، هزینه تصویرگرانی را که آثارشان به کاتالوگ بولونیا یا براتیسلاوا راه یافته، تامین کند، وگرنه با این شرایط اقتصادی کمتر تصویرگری از ایران می‌تواند در معتبرترین نمایشگاه کتاب کودک دنیا شرکت کند.

خلعت‌بری از حضور نشر شباویز در نمایشگاه بولونیا خبر داد و افزود: ما در حال گردآوری تصاویر خود برای ارسال به بولونیا و حضور در این نمایشگاه هستیم. تصاویری که خلاقانه و موازی با متن هستند، زیرا برای بولونیا مهم است که تصاویر، متن را روایت کنند. اما هنوز مشخص نشده چه تعداد تصویر از کدام تصویرگران از سوی شباویز به بولونیا ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، بهار هر سال در شهر بولونیای ایتالیا و در فضایی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود. این نمایشگاه که کار خود را  از سال ١٩٦٢ آغاز کرده است، بزرگ‌ترین رویداد جهان در زمینه کتاب و محصولات چند رسانه‌ای کودکان به شمار می‌آید. نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، فروش مستقیم کتاب ندارد و برنامه‎‌هایی چون نشست‌های کتابخوانی برای کودکان هم در آن برگزار نمی‌شود.

مخاطبان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه، نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک، ناشران و نمایندگان آنها، تهیه‌کنندگان فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، کتابداران، فروشندگان و توزیع کنندگان کتاب هستند. البته آموزگاران مدارس و سازمان‌های بین‌المللی هم می‌توانند به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه شرکت کنند.

اهداف برگزارکنندگان نمایشگاه بولونیا، معرفی بهترین کتاب‌ها و آثار چندرسانه‌ای برای کودکان، ایجاد فرصت‌های همکاری بین ناشران، بحث و تبادل نظر درباره بخش های مورد توجه مخاطبان و البته ایجاد محیطی مناسب برای خرید و فروش حقوق آثار است.

مسئولان نمایشگاه هرساله به ناشران و بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند تا آثار خود را برای به دست آوردن موقعیت‌های بهتر همکاری با سایر ناشران و مهارت‌اندوزی در زمینه‌های مختلف حقوق چاپ و نشر و مراکز مختلفی که در نمایشگاه ایجاد شده، شرکت دهند.

کد خبر 2170415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha