۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۴۴

انتقاد یک تصویرگر کتاب کودک

تصویرگران امروزی خود را تصویر می‌کنند نه متن را

تصویرگران امروزی خود را تصویر می‌کنند نه متن را

برگزیده نمایشگاه بولونیا با اشاره به این‌که تصویرگران جدید، خودشان را تصویر می‌کنند نه متن را گفت: نسل من معتقد است که باید به متن وفادار بود اما نسل جدید بیشتر درپی تصویرکردن خود است و دلش می‌خواهد آنچه دوست دارد را تصویر کند.

ژیلا هدایی، یکی از سه تصویرگر ایرانی است که با تصویرگری داستان «کالسکه» نوشته فریده خلعتبری به کاتالوگ بولونیای 2014 راه یافته؛مرتضی زاهدی و امین حسن‌زاده، دیگر تصویرگرانی هستند که آثارشان، فروردین ماه امسال، علاوه بر انتشار در کاتالوگ بولونیا در مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک جهان نیز به نمایش درمی‌آید.

این نقاش و تصویرگر، یکی از ملاک‌های بولونیا برای انتخاب آثار را وفادار بودن به متن دانست و افزود: تصویرگران، جدای از خلاقیت باید به متن وفادار باشند و بتوانند حس و حال و فضای داستان را تصویر کنند؛ اصلا تفاوت نقاشی و تصویرگری همین است. تصویرگری ارتباط تنگاتنگ با متن و کلمه دارد.

هدایی در پاسخ به این‌که بعضی تصویرگران معتقدند متن‌‎ها ضعیف است و آنها ترجیح می‌دهند در برابر متن‌های نه‌چندان قوی، کار خود را بکنند گفت: این هنر و توانایی تصویرگر است که با کار خود بر غنای متن بیفزاید. در هر حال چه متن ضعیف باشد چه قوی، تصویرگر باید در چارچوب متن رفتار کند و این وفاداری به متن، به معنی محدود کردن تخیل نیست شما نمی‌توانید به جای گربه فیل بکشید اما آزادید هرطور دلتان خواست، گربه را تصویر کنید.

تصویرگر کتاب«بنفشه کوچولو» با اشاره به این‌که تصویرگران جدید، خودشان را تصویر می‌کنند نه متن را گفت: نسل من معتقد است که باید به متن وفادار بود اما نسل جدید بیشتر درپی تصویرکردن خود است و دلش می‌خواهد آنچه دوست دارد را تصویر کند.

هدایی از جمله تصویرگرانی است که گروه سنی را در آثارش درنظر می‌گیرد و معتقد است: توجه به گروه سنی، بسیار اهمیت دارد ما باید ذهن و زبان بچه‌ها و درک تصویری‌شان را لحاظ کنیم. هرچه بچه‌ها کوچک‌ترند تصاویر باید روشن‌تر و ساده‌تر باشد و تصویر روشن و بی‌ابهام به معنی تصویر کلیشه‌ای نیست و چه بسا کار برای بچه‌های خردسال و دوره پیش دبستانی بسیار دشوارتر است.

این نقاش و تصویرگر در پاسخ به این‌که در تصویرکردن شعر تا چه اندازه می‌توانیم به تخیل خود پروبال بدهیم و به تصاویر انتزاعی رو آوریم گفت:درست است که در تصویر کردن شعر، دست ما بازتر است اما باید فضای محیطی شعر را درک و به مخاطب منتقل کنیم؛ گرچه بازهم توجه به گروه سنی مخاطب اهمیت دارد در شعر نوجوان و بزرگسال می‌توان به تصاویر انتزاعی رسید اما در شعهر کودک نمی‌توان چنین کرد.

هدایی در پاسخ به این‌که بعضی معتقدند تصویرگران هم چون سینماگران، جشنواره‌ای شد‌ه‌اند گفت: من با این نظر مخالفم. تصویرگران نمی‌توانند مطابق استانداردهای بولونیا یا براتیسلاوا یا نوما حرکت کنند یک کار زمانی موفق است که تصویرگر بی توجه به همه اینها، تنها هنر و ذهنیت خود را تصویر کرده باشد.
 

کد خبر 2237396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha