۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۴

دستاوردهای کانون پرورش فکری از بولونیا/ «شاهنامه» بازهم درخشید

دستاوردهای کانون پرورش فکری از بولونیا/ «شاهنامه» بازهم درخشید

دو ناشر فرانسوی و کره‌ای در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا در کشور ایتالیا خواستار خرید حق نشر کتاب‌های شاهنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه داستان‌های ۱۲ جلدی شاهنامه که با عنوان «نامه نامور» از سوی کانون منتشر شده است، هم‌زمان با برپایی پنجاه و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلونیا از جمله آثاری بود که مورد توجه ناشران خارجی قرار گرفت.

این در حالی است که کانون با برپایی یک غرفه مستقل در نمایشگاه به مساحت ۳۲ متر مربع بیش از ۲۰۰ عنوان از کتاب‌های خود را به نمایش گذاشت.

در این میان ۳۰ عنوان کتاب و ۱۰ عنوان کتاب الکترونیک از جمله تازه‌ترین آثار منتشر شده از سوی کانون در سال ۱۳۹۳ به شمار می‌رفت.

در همین زمینه اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون برای نخستین بار مجموعه‌ای از خلاصه‌ی بیش از ۷۰ عنوان از کتاب‌های کانون را در کنار ترجمه انگلیسی به زبان ایتالیایی نیز منتشر و در نمایشگاه ارایه کرد. این امر باعث شد تا امکان انتخاب کتاب و گفت‌وگو برای خرید حق نشر کتاب‌های کانون با کیفیت بهتری در نمایشگاه صورت بگیرد.

نمایندگان کانون در این دوره از نمایشگاه که در فروردین برگزار شد، مذاکراتی برای خرید و فروش حق‌نشر کتاب با ناشران برخی از کشورهای مختلف جهان مانند چین، اردن، فرانسه، انگلیس، امارات، ایتالیا و کره صورت گرفت.

در این میان کتاب‌های تعدادی از ناشران فرانسه و انگلیس نیز از سوی نمایندگان کانون مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از آن‌ها جهت چاپ در کانون انتخاب شد.

همچنین مذاکرات بسیار مثبتی در زمینه فروش حق نشر کتاب‌های الکترونیک کانون با شرکت‌های تولید کننده کتاب الکترونیک صورت گرفت.

پنجاه و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا امسال در مساحتی بیش از ۲۰ هزار مترمربع میزبان حدود ۱۲۰۰ ناشر از ۷۷ کشور جهان بود.

این رویداد بین‌المللی که به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب کودک جهان شناخته شده است از تاریخ ۱۰ تا ۱۳ فروردین میزبان ناشران، نویسندگان، تصویرگران و مربیان کودک از سراسر جهان بود.

در همین حال ۳۵ هزار بازدیدکننده از ۹۸ کشور جهان طی چهار روز برگزاری نمایشگاه از این رویداد فرهنگی بازدید کردند که تعداد بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

کشور کرواسی نیز میهمان ویژه نمایشگاه در سال ۲۰۱۵ بود که با برگزاری ۳ نمایشگاه ویژه و با حضور نویسندگان و تصویرگران و ناشران این کشور به معرفی صنعت نشر خود در حوزه کتاب کودک پرداخت.

نمایشگاه کتاب بلونیا همچنین ۶ نمایشگاه جنبی دیگر در حوزه نشر کتاب کودک برگزار کرد که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه صد و پنجاه سالگی آلیس در سرزمین عجایب، پنجاه سالگی جایزه رگازی، نمایشگاه تصویرگری و نمایشگاهی با موضوع کتاب‌ها و دانه‌ها اشاره کرد.

در طول ایام این نمایشگاه برنده چندین جایزه مطرح جهانی در زمینه ادبیات کودکان نیز اعلام می‌شوند. از آن جمله می‌توان به اعلام برنده جایزه هانس کریستین اندرسون - که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود - اشاره کرد. این جایزه که توسط موسسه IBBY اهدا می‌شود در سال ۲۰۱۴ به راجر ملو تصویرگر برزیلی و ناهوکو یوهاشی نویسنده ژاپنی تعلق گرفت.

هم‌چنین جایزه بزرگترین ناشر کودک - که برای سومین سال متوالی از سوی نمایشگاه کتاب بلونیا و انجمن ناشران ایتالیا برگزار می‌شود - در پنج منطقه جهان شامل اروپا، آفریقا، آسیا، اقیانوسیه، مرکز و جنوب آمریکا و شمال آمریکا برندگان خود را شناخت که این جایزه در آسیا به گروه انتشاراتی قرن بیست و یکم از کشور چین اختصاص یافت.

جایزه سال ۲۰۱۵ آسترید لینگرن نیز به «پروژه تحقیقاتی آموزش‌های جایگزین در آفریقای جنوبی» تعلق گرفت. این موسسه در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی و در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد. کاندیدای کانون از ایران برای این مسابقه در بخش نویسندگی احمدرضا احمدی، و در بخش تصویرگری علیرضا گلدوزیان بودند.

کد خبر 2528497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha