۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱

پیکر عباس حری سه‌شنبه تشییع می‌شود

پیکر عباس حری سه‌شنبه تشییع می‌شود

پیکر استاد عباس حری استاد فقید رشته کتابداری دانشگاه تهران صبح سه‌شنبه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تشیع پیکر زنده‌یاد عباس حری، استاد پیشکسوت رشته کتابداری دانشگاه تهران ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت از مقابل دانشکده کتابداری دانشگاه تهران واقع در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به نشانی تقاطع بزرگراه چمران و  جلال آل احمد، روبروی کوی نصر، نبش خیابان نسیم، برگزار می‌شود.

عباس حری از موسسان اصطلاح‌نامه علوم اسلامی بود که از دهه 60 با حوزه علمیه قم همکاری داشت. او از اعضای شورای سیاستگذاری مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی نیز بود.

دکتر عباس حری در سال 1315 در مشهد و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه مشهد در مقطع لیسانس رشته زبان و ادبیات انگلیسی، در سال 1352 از دانشگاه تهران در مقطع فوق لیسانس رشته کتابداری و در سال 1360 از دانشگاه کیس وسترن امریکا در مقطع دکترای کتابداری فارغ التحصیل شد.

حری از سال 1353 به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و از همان ابتدا کوشید در روش‌های تدریس، مباحث درسی و چگونگی ارتباط با دانشجویان دگرگونی‌هایی در راستای بهبود كیفیت پدید آورد.

عباس حری استاد ممتاز رشته كتابداری و اطلاع‌رسانی و از بنیان‌گزاران دوره دكتری اين رشته در ایران است. او مفهوم اطلاع‌شناسی را با رويكرد نوين برای نخستین بار در جهان مطرح كرد و مديرمسئول نخستین مجله اطلاع‌شناسی جهان است.

بیش از 150 مقاله و 14 كتاب تألیفی یا ترجمه‌ای، سردبیری چند مجله تخصصی و اطلاع رسانی، سرویراستاری دايره المعارف كتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، ترجمه بیش از 170 مقاله برای دانش‌نامه جهان اسلام و از موسسان اصطلاح نامه علوم اسلامی و همكاری در آماده‌سازی فرهنگ‌نامه كودك و نوجوان، از مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فرهنگی اوست.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران طی مراسمی در سال 1385 در هفتادمین سالروز تولد حذی از 40 سال تلاش و فعالیت علمی وی تجلیل به عمل آورده بود.

در همین رابطه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی درگذشت دکتر عباس حری را به خانواده وی، جامعه علمی کشور به ویژه استادان و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی تسلیت گفته و برای وی از درگاه احدیت علو درجات را مسألت کرده است.

بر اساس این گزارش، اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در پیامی، درگذشت دکتر عباس حری را تسلیت گفته است.

در این پیام آمده است: ضایعه درگذشت استاد دکتر عباس حری، پیشکسوت علم اطلاعات، دانش شناسی و کتابداری که سال‌ها به عنوان مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بود، مایه تأثر و تأسف اینجانب و اهالی فرهنگ و کتاب کشور است. بی شک پر کردن خلاء حضور ایشان در عرصه علم و دانش کشور مدت های مدیدی را می‌طلبد. ایشان سال‌ها در کسوت استاد در عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه تهران به ارائه خدمات علمی ماندگار مبادرت ورزید و آثار گرانسگی نیز در این عرصه برای شاگردان و اصحاب علم و دانش برجای گذارد.

صلاحی در ادامه پیام خود آورده است: اینجانب درگذشت این استاد گرانمایه و ممتاز را به خانواده ایشان، جامعه علمی کشور، کتابداران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و برای ایشان مغفرت و رحمت و برای بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت دارم.

کد خبر 2042372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha