۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰

نویسنده «شاه بی‌شین»:

نمایشگاه کتاب را خلوت می‌پسندم/ ارائه بن کتاب مثل دادن نفس مصنوعی است

نمایشگاه کتاب را خلوت می‌پسندم/ ارائه بن کتاب مثل دادن نفس مصنوعی است

نویسنده رمان پرفروش «شاه بی‌شین» گفت: نمایشگاه کتاب خلوت به معنی نمایشگاهی که بشود در آن کتاب را دید، لمس و تورق کرد و در نهایت خرید را بیشتر از نمایشگاه کتاب فعلی می‌پسندم.

محمدکاظم مزینانی، نویسنده رمان «شاه بی‌شین» و برگزیده جشنواره داستان انقلاب در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضع اقتصادی امروز مردم در استقبال کم آنها از کتاب و نمایشگاه کتاب تاثیر گذاشته است، اما همه مسئله هم اقتصاد نیست.

وی ادامه داد: به نظر من عامل جمعیتی را هم باید در محاسباتمان در نظر آوریم. جمعیت کتابخوان قدیم دیگر دچار پیرسالی شده و نسل جدید هم کمتر کتاب می‌خواند؛ یعنی مطالعه، گزینه اول فعالیت جنبی آنها نیست و ترجیح می‌دهند از امکانات دیگری بهره بگیرند. بر این اساس طبیعی است که استقبال از کتاب کم شود.

این شاعر کودک و نوجوان افزود: در نسل قدیم کتابخوان کشورمان که بخش قابل توجهی از نویسندگان ما نیز عضوی از آن بودند، مسئله کتاب و کتابخوانی به دلیل نبود بسیاری از امکانات گزینه اول محسوب می‌شد و همین رابطه کتابخوان و کتابخوان را به یک رابطه عاشقانه مبدل کرده بود. اما این رابطه در  نسل جدید ما که بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، وجود ندارد.

مزینانی افزود: شاید برپایی نمایشگاه و راهکارهایی مثل ارائه یارانه کتاب و بن خرید کتاب بتواند آنها را کمی با این مسئله آشتی دهد. البته این کارها هم مانند دادن تنفس مصنوعی به یک مریض است و راه حل اساسی نیست.

این نویسنده تاکید کرد: شاید هم توقع ما بسیار بالاست که دوست داریم همه مردم کشورمان کتاب بخوانند. به نظر من تعداد زیاد عناوین و تعداد زیاد نویسنده هم در کشور ما مزید بر علت شده که کتابخوانی کم شود و باید در این زمینه آسیب‌شناسی کنیم.

مزینانی در پایان تاکید کرد: وقتی من به رابطه خودم با ناشر فکر می‌کنم، به تبع دوست دارم تا با نمایشگاهی شلوغ روبرو باشیم، ولی خودم به شخصه نمایشگاه خلوت را دوست دارم. نمایشگاهی که می‌شود در آن کتاب را دید، لمس و تورق کرد و در نهایت خرید.

کد خبر 2050764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha