۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۳۱

«دوزخ» منتشر شد/

چطور دن براون مقدمات شهرت آثارش را فراهم می‌کند

چطور دن براون مقدمات شهرت آثارش را فراهم می‌کند

دن براون نویسنده «کد داوینچی» جدیدترین رمانش «دوزخ» را دیروز منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی بی سی نیوز، این رمان که از پیش از انتشار پرفروش شده بود، نشان دهنده یک چیز مهم است: این که دن براون استاد زمینه چینی ادبی است و خیلی‌ها معتقدند رعایت تناسب زمانی، تلاشی بوده که کار انتشار این رمان را شبیه یک دسیسه چینی بزرگ ادبی می‌کند.

کتاب‌های دن براون تاریخ‌نگاری‌هایی با زمینه‌های مذهبی هستند و «رمز داوینچی» که بیش از 80 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش کرد، شایعاتی را پیرامون کلیسای کاتولیک طرح می‌ساخت که بر مبنای آن حضرت مسیح و مریم مجدلیه دارای یک دختر بودند.

آخرین رمان او «دوزخ» که دیروز منتشر شد، بار دیگر رابرت لنگدان را که نمادشناس و مسوول افشای اسرار پنهان در سه رمان قبلی یعنی «فرشتگان و شیاطین» در سال 2000، «رمز داوینچی» در سال 2003 و «نماد گمشده» در سال 2008 بود، به عنوان قهرمان آثار او بازگردانده است.

در آخرین ماجرا، لنگدان به فلورانس ایتالیا سفر می‌کند و در آنجا رازهای جدیدی را درباره «دوزخ» دانته شاعر حماسه سرای قرن 14 کشف می‌کند که فاش کننده چرخه‌های جهنم است.

در مورد بیشتر نویسندگان، ناشران سعی می‌کنند تا با ایجاد همهمه توجه مخاطبان را پیش از انتشار به این آثار جلب کنند ، اما براون نیازی به این ترفندها ندارد.

منتقدان کتاب عموما او را برای نثر غیراستادانه و خطاهای منطقی زیر بار نقد می‌گیرند، اما به نظر می‌رسد او نیازی به کمک‌های منتقدان نداشته باشد.

دوشنبه یک روز پیش از انتشار کتاب، هواداران او کاملا در انتظار آن بودند و حتی پیش از انتشار آن را به کتاب پرفروش آمازون بدل کردند. با این حال چنین کتابی به صورت مطلق در سایه حرکت کرد و با وجود نیش‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی نثار آن شد، از همین نمادشناسی در اعلام تاریخ انتشار آن استفاده کرد و به شیوه‌ای کاملا مخفیانه با مترجمان بین‌المللی برای ترجمه آن رفتار کرد.
در حالی که منتقدان توانایی‌های ادبی او را زیر سئوال می‌برند، دن براون می‌داند که چگونه یک مجموعه اسرارآمیز را شکل دهد.

اولین اشاره

در تاریخ 13 ماه مه 2012، دن براون آشکار ساخت که او یک ماجرای دیگر از ماجراهای رابرت لنگدان را در دنیایی از نمادها و رمزها آماده چاپ کرده است. جای یادآوری ندارد که این تاریخ دقیقا برابر تاریخی است که سال بعد باید این کتاب منتشر شود.

عنوان و تاریخ انتشار اعلام شد

روز 15 ژانویه ناشران زمان انتشار جدیدترین کتاب دن براون را اعلام کردند و از قدرت رسانه‌ها برای اعلام عنوان سود جستند. آنها از هواداران براون در فیس بوک خواستند تا عنوان این کتاب را حدس بزنند.
هواداران باید با تصویری درهم و گرافیکی که در شبکه اینترنت ارایه شده بود، حدس می‌زدند که این تصویر می‌تواند بیان کننده چه عنوانی باشد. و از میان این تصاویر گرافیکی می‌شد حروف «دوزخ» را پیدا کرد.

این اشتیاق آنقدر زیاد بود که برنامه شبکه تلویزیونی ان.بی.سی تکه‌های به هم چسبیده این پازل را کنار هم گذاشت تا نام کتاب را حدس بزند.

نمادشناسی از طریق نمادهای ریاضی

15 آوریل سوزان هرتس معاون انتشارت دابلدی که کار نشر آثار براون در آمریکا را برعهده دارد، روشن کرد که تاریخ انتشار دل‌بخواهی انتخاب نشده است. او گفت وقتی تاریخ انتشار یعنی 5.14.13 برعکس خوانده شود، عدد 3.1415 یعنی عدد پی به دست می‌آید.

جبر چه ربطی به «دوزخ» دانته دارد؟ هرتس با تامل و درنگ درباره این ارتباط سخن گفت، اما، کیست که دوستدار یک کد هوشمندانه نباشد؟ (گرچه ارزش آن وقتی عدد پی به صورت معمول و به صورت اعشاری نوشته شود، چیزی نیست).

یک گفتگوی تکی

براون تنها یک مصاحبه انجام داد: با ساندی تایمز لندن تا درباره انتشار کتاب اطلاعاتی بدهد. در این مصاحبه او آشکار کرد چگونه ممکن است به شایعه درباره کلیسا در این کتاب پرداخته باشد: من درباره ماسون‌ها و تاریخ باستان ننوشتم که نوعی وجهه روحانی دارد، درباره دیدگاه شیطان درباره جهنم نوشته ام... این دیدگاه تا قرن چهاردهم در مسیحیت وجود نداشت و دیدگاهی که «دوزخ» مطرح کرد بود که جهنم را ترسناک کرد! دانته نقش مهمی در شکل گیری دیدگاه مسیحیان درباره جهنم داشت.

و ماجرای ترجمه...

چیزی که می‌دانیم این است: زمستان پیش، مترجمانی از 11 کشور جهان، از جمله آلمان، فرانسه و برزیل در ایتالیا به صورتی کاملا مخفی جمع شدند تا با کاری دو ماهه در زیرزمین «موندادوری» ناشر ایتالیایی، این کتاب را به زبان‌های مختلف ترجمه کنند. مترجمان توافقنامه ای را امضا کردند که بر مبنای آن موظف به حفظ همه محتوای کتاب بودند و حق استفاده از گوشی موبایل خود را نداشتند و نباید به کسی می‌گفتند که در آن ساختمان مشغول انجام چه کاری هستند.

حالا که این رمان سرانجام منتشر شده، می‌توان اطلاعات بیشتری از آن به دست آورد.

کد خبر 2055575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha