۷ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۱۹

چند پرسش فرهنگی از نامزدها ـ 8/

فضائلی: کاندیداهای انتخابات چگونه از سیاست‌زدگی فرهنگ جلوگیری می‌کنند؟

فضائلی: کاندیداهای انتخابات چگونه از سیاست‌زدگی فرهنگ جلوگیری می‌کنند؟

مدیرعامل انتشارات سروش گفت: سئوال مهمی که من از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دارم این است که درباره سیاست‌زدگی عرصه فرهنگ چه نظری دارند و برای جلوگیری از آن چه برنامه‌ای دارند؟

مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش و مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، در حوزه مسائل فرهنگی تجربه مدیریتی دارد و یکی از دغدغه‌مندان مسائل فرهنگی در کشور است. او هم مانند دیگر چهره‌هایی که از کاندیداهای ریاست جمهوری سئوال‌هایی دارد، مسائل مورد نظرش را در گفتگو با خبرنگار مهر طرح کرد. فضائلی در این گفتگو با اشاره به مسائل و موضوعات اقتصادی می‌گوید: یکی از اتفاقاتی که معمولا در رقابت‌های انتخاباتی می‌افتد و خیلی هم پررنگ در حال تکرار شدن است، بحث کردن درباره معیشت و موضوعات اقتصادی مردم است.

وی افزود: صحبت کردن درباره مسائل معیشتی آن‌قدر گسترده شده است که باقی موضوعات از جمله موضوعات فرهنگی تقریبا مغفول مانده‌اند. البته این مسئله از جهتی قابل درک است؛ چون مسائل اقتصادی به طور مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد، اما فرهنگ با وجود تاثیرات جدی و اهمیتی که دارد، معمولاً به دلیل زیرپوستی بودنش، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بنابراین اولین سئوالی که من از کاندیداها دارم، این است که خارج از حوزه شعار، نقش فرهنگ از نظر آن‌ها در مسائل جاری کشور چیست؟

این مدیر فرهنگی در ادامه گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال حتما خواهند گفت که فرهنگ موضوع مهمی است. اما موضوع مهم‌تر این است که چه برنامه‌ای برای ارتقای جایگاه فرهنگ در کشور دارند؟ بنابراین در همین راستا، سئوال دیگری که برایم پیش می‌آید، این است که از نظر کاندیداها، معضلات و فرصت‌های فرهنگی که در اختیار نظام است، چیست؟

فضائلی گفت: من سئوال سومی هم از کاندیداهای ریاست جمهوری دارم. یکی از آسیب‌های مهم حوزه فرهنگ، سیاست‌زدگی در این زمینه است. سئوال من از کاندیداها این است که نظرشان درباره این موضوع یعنی سیاست‌زدگی چیست و چگونه می‌خواهند از سیاست‌زدگی حوزه‌های مختلف فرهنگ مانند نشر جلوگیری کنند؟ سئوال آخرم هم این است که از طرف دیگر دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی کاندیداها که برای حفظ ارزش‌های فرهنگی دارند، چیست؟

کد خبر 2064251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha