۲۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴

افزایش تولید گاز پارس‌جنوبی بدون ساخت پالایشگاه جدید

افزایش تولید گاز پارس‌جنوبی بدون ساخت پالایشگاه جدید

مدیرعامل مجتمع گازی پارس‌جنوبی از افزایش تولید گاز و میعانات گازی در پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد: بدون ساخت واحدهای جدید پالایشگاهی و صرفا با انجام یکسری تغییرات فرآیندی و رفع گلوگاه‌های عملیاتی، این افزایش تولید حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون ساخت پالایشگاه و یا حفر چاه‌های جدید در پارس جنوبی و با رفع برخی از گلوگاه‌های تولیدی، میزان تولید گاز طبیعی و میعانات گازی در پالایشگاه‌های این میدان مشترک گازی با قطر سال گذشته در مقایسه با سال 90 افزایش یافته است.

بر این اساس در حالی ساخت و راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی با تاخیر روبرو هستند که در پالایشگاه‌های گاز با اجرای طرح های ابتکاری در واحدهای فرآیندی ظرفیت تولید گاز و میعانات گازی افزایش و میزان مصرف سوخت و انرژی به حداقل کاهش یافته است.

علي اكبر شعبانپور مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي درباره عملكرد پالايشگاه سوم پارس جنوبی در سال گذشته، گفت: سال 91 نسبت به سال 90 میزان توليد گاز و ميعانات گازي اين پالايشگاه به ترتیب 7.8  و 1.6 درصد بيش از طراحي و ظرفیت اسمی این واحد پالایشگاهی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به افزايش ميزان توليد محصولات گازی این پالايشگاه در سال گذشته تصریح کرد: از این رو ميزان توليد مایعات گازی و گوگرد در سال 91 نسبت به سال 90 به ترتيب حدود یک و چهار درصد افزايش يافته است.

وی درخصوص میزان كاهش ميزان مصرف حامل هاي انرژي و مواد شيميائي هم توضیح داد: در سال 91 ميزان مصرف گاز سوختي 20 هزار تن معادل 2.9 درصد، مصرف برق از نيروگاه 210 مگاوات ساعت معادل 1.2 درصد و مصرف بخار 162 هزار تن معادل 5.2 درصد كاهش يافته است.

مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي، درباره کاشه سوخت و انرژی در این پالایشگاه گازی، بیان کرد: به دليل عدم تعويض آمين‌هاي مورد استفاده در پالايشگاه سوم، مصرف آنها كاهشي بيش از 65 درصد نسبت به سال قبل را نشان مي‌دهد همچنين با توجه به بهينه‌سازي تزريق ضد كف، مصرف آن نسبت به سال 90 بیش از 22 درصد كاهش يافته است.

وي افزود: به دليل تغييرات اعمال شده در شرايط عملياتي واحد احيا گلايكول و جلوگيري از هدررفت آن، مصرف اين ماده شيميايي نيز كاهش حدود 61 درصدی نسبت به سال 90 را نشان مي دهد ضمن آنکه مصرف سود سوزآور در سال 91 به نسبت سال قبل آن با كاهش 22.5 درصدی همراه بوده است.

کد خبر 2075960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha