۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۵۱

حسینی:

نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان با مسئولیت خراسان شمالی برگزار شود

نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان با مسئولیت خراسان شمالی برگزار شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با انتقاد از تغییر برای مجوز برگزاری نمایشگاه تخصصی ترکمنستان، خواستار برگزاری این نمایشگاه با مسئولیت خراسان شمالی شد.

یه گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم حسینی در نشست میز  تخصصی کشوری افغانستان ضمن گلایه از واگذاری مجوز برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان به خراسان رضوی، خواستار برگزاری مجدد این نمایشگاه با مسئولیت خراسان شمالی شد و گفت: موفقیت قابل تحسین خراسان شمالی در برگزاری دو نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان بر کسی پوشیده نیست و لذا می طلبد که این استان همچنان مسئولیت نمایشگاه را بر عهده داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به میزان صادرات محصولات تولیدی خراسان شمالی طی سال گذشته گفت: میزان صادرات غیر نفتی این استان در سال 91، 85 درصد افزایش داشت.

حسینی با بیان اینکه در شورای توسعه صادرات و براساس قابلیت و توانمندی استان، میزان صادرات سال گذشته 110 میلیون دلار هدفگذاری شده بود گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاشهای انجام شده این رقم در سال 91 به 204 میلیون دلار رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در میان 29 کشور  وارد کننده محصولات این استان، هندوستان با 24.3 درصد، افغانستان20 درصد، ترکمنستان 17.73 درصد و مالزی با 10.2 درصد بیشترین سهم را از مجموع صادرات خراسان شمالی به خود اختصاص داده اند.

وی در خصوص روابط تجاری خراسان شمالی با افغانستان اظهار داشت: اشتراکات عمیق قومی و مذهبی و همچنین وجود جاده ابریشم از عوامل مهم علاقمندی طرفین در برقراری مناسبات تجاری با یکدیگر است.

حسینی در ادامه با اشاره به مبادلات تجاری چندین شرکت از خراسان شمالی با کشور افغانستان اظهار داشت:  طی سال گذشته حجم مبادلات تجاری خراسان شمالی با این کشور افزایش یافته و اقدامات خوبی نیز در راستای اعزام و پذیرش هیات های تجاری و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور انجام شده است.

وی میزان صادرات محصولات تولیدی خراسان شمالی به افغانستان را در سال 91 ، 41 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با میزان صادرات 26 میلیون و 500 دلاری سال 90، 55 درصد رشد را نشان می دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: خراسان شمالی در صادرات کالاهای تولیدی و نیز خدمات فنی و مهندسی، از پتانسیل و استعداد خوبی برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توسعه حمل و نقل، رونق برگزاری نمایشگاه ها و شناسایی بازارهای جهانی به ویژه بازار کشورهای همسایه، صادارت این استان افزایش یابد.

کد خبر 2084760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha