۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۹:۲۴

در راستای تعاملات تجاری/

سفیر ایران در ترکمنستان با استاندار خراسان شمالی دیدار کرد

سفیر ایران در ترکمنستان با استاندار خراسان شمالی دیدار کرد

بجنورد- استاندار خراسان شمالی در راستای تعاملات تجاری این استان با کشور ترکمنستان با سفیر ایران در این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی اکبر پرویزی ظهر سه شنبه در دیدار با سفیر ایران در ترکمنستان افزود: افتتاح خط راه آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران با حضور ریاست جمهوری  و دیدار با سفرای کشورهای دیگر می تواند زمینه تعامل بیشتر با این کشورها را برای خراسان شمالی فراهم کند.

وی اظهار داشت: در سالهای گذشته به رغم پیگیری های زیاد، متاسفانه گمرک مشترک با کشور ترکمنستان ایجاد نشد اما وزارت امور خارجه دولت یازدهم در تلاش است تا این موضوع را به سرانجام برسد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: این استان صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، آلومینیوم، فولاد و سیمان دارد و می تواند محصولات خوبی را به سایر کشورها به خصوص ترکمنستان صادر کند.

سفیر ایران در ترکمنستان نیز در این دیدار گفت: هدف از سفر به خراسان شمالی علاوه بر دیدار با استاندار برنامه ریزی برای نمایشگاهی اقتصادی است که ششم اسفند ماه سال جاری به مدت دو روز در کشور ترکمنستان برپا می شود.

محمد موسی هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه برگزار کننده و متولی این نمایشگاه خراسان شمالی است، اظهار داشت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی و ارایه کالاهای تولیدی خراسان شمالی است.

وی افزود: افتتاح خط راه آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران رویداد مهمی است که می تواند روابط با کشورها به خصوص ترکمنستان و استانهای مرزی را فراهم کند.

وی در ادامه گفت: افتتاح این ریل هم در عرصه ترابری برای صادرکنندگان و هم در عرصه رفت و آمد جهت مسافران آینده خوبی خواهد داشت که البته سهمی از آن مربوط به خراسان شمالی است.

هاشمی گلپایگانی تصریح کرد: ورود به سیستم و حوزه اقتصادی هر کشور شرایط خاص خودش را دارد و بازرگانان خراسان شمالی هم با حضور فیزیکی در کشور ترکمنستان می توانند ضمن رصد امکانات، می توانند بخشی از نیازمندیهای این کشور را برطرف کنند.

وی افزود: این نمایشگاه یکی از تجلیات حضور تجار خراسان شمالی در کشور ترکمنستان است اما کافی نیست؛ بلکه باید مذاکرات و قراردادهای خود را طی مدت این نمایشگاه انجام دهند تا زودتر به نتیجه برسند.

به گزارش خبرنگارمهر، خراسان شمالی ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد و سالانه ۳۰ درصد از صادرات این استان به مقصد ترکمنستان انجام می شود.

کد خبر 2434851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha