۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹

توسط سه موسسه مالی؛

یک هزارمیلیارد تومان اعتبار از خراسان شمالی خارج شده است

یک هزارمیلیارد تومان اعتبار از خراسان شمالی خارج شده است

بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: سه مؤسسه مالی بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار و سپرده های مردم این استان را به سایر استان ها انتقال داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی اکبر پرویزی پیش از ظهر یکشنبه در نشست تخصصی مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان شمالی، رفع موانع تولید را یكی از مهم ترین برنامه های مورد توجه دولت تدبیر و امید دانست.

وی با بیان این که از سنوات گذشته شرایط کشور به گونه ای پیش رفت كه بخش تولید با مشكلات بسیاری مواجه شد، افزود: رفع بخشی از این مشلات به عهده دولت بوده و دولت یازدهم نیز در این راستا در اولین گام ارائه لایحه رفع موانع تولید را در دستور کار قرار داد كه این قانون با تصویب مجلس شورای اسلامی به مدت سه سال به صورت آزمایشی اجرا می شود.

پرویزی تصریح كرد: همچنین كارگروه این قانون نیز در خراسان شمالی تشكیل شده و امید می رود با اقدامات مناسب این کارگروه، بخشی از مشكلات تولیدكنندگان و صنعتگران استان رفع شود.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به تعارض موجود در بین برخی از دستگاه های اجرایی در زمینه حمایت از تولید، افزود: دولت قبل تكلیف سنگینی بر دوش دستگاه های خدماتی گذاشت كه باعث بروز مشكلات و مسائلی از جمله كاهش سرمایه گذاری در این بخش ها شد.

پرویزی همچنین پرداخت یارانه ها را به عنوان فاجعه ای اقتصادی در كشور عنوان كرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی باید این مشكل را به صورت جدی رفع كند.

وی افزود: سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان پول از محل پرداخت یارانه ها از حوزه تولید خارج می شود و متاسفانه با این اعتبار هیچ اتفاقی در حوزه اشتغال نیز صورت نمی گیرد از این جهت در حال حاضر تامین، تداوم، حذف و اصلاح یارانه دغدغه ای مهم برای مسئولین است.

پرویزی تصریح كرد: این در حالی است كه نگاه دولت یازدهم حمایت از افراد آسیب پذیر از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی، كمیته امداد، كارگران فصلی و ... است.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه دولت نهم و دهم تكالیف سنگینی به بانكها محول كرد، گفت: دولت گذشته در پایان برنامه سوم توسعه بانك ها را به حذف مباحث سوبسیدی مكلف كرد كه منابع مالی بانكها به صفر شدن نزدیك می شد.

وی افزود: در این راستا و به منظور رفع این مشکل، دولت یازدهم ۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به بانك ها مصوب كرد اما اكنون نیز بانک ها با توجه به شرایط بازار دچار مشكل هستند.

استاندار خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تخلفات برخی از بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در استان، اظهار کرد: سه موسسه در خراسان شمالی بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار از استان خارج کرده و به سایر استان ها انتقال دادند به گونه ای كه می توان گفت سیستم ربا خواری رسمی شده است.

وی تصریح كرد: مدیران بانكی باید منابع خود را به گردش بگذاراند تا یك بنگاه اقتصادی و سود ده ایجاد شود.

پرویزی با اشاره به اینكه تولیدكنندگان استان در حال حاضر با مشكلات بسیاری مواجه هستند، اظهار داشت: با اوراق صكوك بخشی از مشكلات آنها رفع می شود و همچنین بانك ملی نیز برای حمایت و كمك به صنایع و تولیدكنندگان استان اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینكه دادگستری استان نیز در رفع مشكلات تولیدكنندگان مشاركت خوبی دارد، گفت: در آیین دادرسی مقرر شد تا فعالیت هیچ واحد تولیدی به علت بدهی متوقف نشود مگر در مواردی كه اقدام به انجام جرم كرده باشد.

استاندار خراسان شمالی همچنین با اشاره به توافقات هسته ای نیز گفت: اگر توافق هسته ای صورت بگیرد مشكلات به تدریج رفع و رونق اقتصادی ایجاد می شود.

وی تاكید كرد: دستگاه های اجرایی با تولیدكنندگان مذاكره داشته باشند چرا كه نتایج این مذاکرات در رفع مشكلات آنها بسیار تاثیر گذار است.

کد خبر 2851915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha