۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱

انجمن‌های اهل قلم و کارکردهایشان/21

مزیت یک انجمن، گرد آوردن افراد با دیدگاه‌های ناهمگون است

مزیت یک انجمن، گرد آوردن افراد با دیدگاه‌های ناهمگون است

نویسنده رمان «درازنای شب» حضور افراد با سلیقه‌ها و طرز فکرهای گوناگون را روشی برای اعتماد بیشتر به یک کانون، یک انجمن یا یک دولت برشمرد و افزود: همیشه نباید افرادی از یک طیف و جناح را دور خود جمع کنیم؛ حضور کسانی با نگاه‌های متفاوت حتی مخالف باهم به اعتبار و اعتماد بیشتر به یک انجمن می‌افزاید.

جمال میرصادقی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که عنوان انجمن صنفی او را یاد انجمن‌های کارگری می‌اندازد، گفت: چرا باید انجمن‌های اهل قلم از وزارت کار مجوز بگیرند نه از وزارت ارشاد؟ مگر نویسندگی با فکر و شعور انسان‌ها سروکار ندارد پس چه جایی بهتر از وزارت ارشاد می‌تواند به انجمن‌های اهل قلم مجوز فعالیت بدهد و از آنها پشتیبانی کند؟ البته اگر وزارت ارشاد جدای از مسایل سیاسی و ایدئولوژیک به رشد عقلانیت به افزایش سطح درک و شعور آدم‌ها بیندیشد.

نویسنده رمان «اضطراب ابراهیم»، حضور افراد با سلیقه‌ها و طرز فکرهای گوناگون را روشی برای اعتماد بیشتر به یک کانون، یک انجمن یا یک دولت برشمرد و افزود: همیشه نباید افرادی از یک طیف و جناح را دور خود جمع کنیم؛ حضور کسانی با نگاه‌های متفاوت حتی مخالف به اعتبار و اعتماد بیشتر به یک مجموعه یا یک دولت می‌افزاید. من با هیچ سازمان دولتی چه پیش از انقلاب و چه پس از آن همکاری نکرده‌ام، اما دولت جمهوری اسلامی را پذیرفته و از قوانین آن عدول نکرده‌ام.

وی به این‌که تاکنون به پنج عنوان از کتاب‌هایش، مجوز انتشار نداده‌اند اشاره و بیان کرد: «آسمان رنگ رنگ» رمانی است که از 5 سال پیش تاکنون در وزارت ارشاد و در انتظار مجوز نشر باقی مانده؛ البته چندماه پیش تماس گرفتند و گفتند مواردی باید اصلاح شود و من نپذیرفتم و از انتشار آن صرف‌نظر کردم.

جمال میرصادقی از جمله کسانی است که به پژوهش در زمینه داستان و داستان‌نویسی هم پرداخته است. او از جمله نخستین افرادی است که به‌طور مدون به شرح و بسط عناصر داستانی پرداخته و علاقه‌مندان داستان‌نویسی را، چه به‌طور مستقیم از طریق کلاس‌های آموزشی و چه غیرمسقیم و از راه کتاب‌های پژوهشی، راهنمایی کرده است.

«پیشکسوتان داستان کوتاه جهان»، عنوان کتابی پژوهشی در این زمینه است که از سوی نیلوفر منتشر می‌شود.

نویسنده رمان «اضطراب ابراهیم»، سال‌ 57 تا به امروز را متعلق به سومین نسل داستان‌نویسان می‌داند و می‌گوید: «در این دوره، نویسندگان زن بسیاری شروع به نوشتن کردند و تاثیر به‌سزایی بر داستان‌نویسی ما گذاشتند. زویا پیرزاد، گلی ترقی، منیرو روانی‌پور و ... از جمله این افرادند. از این‌رو کتاب مستقلی را با عنوان «زنان داستان‌نویس نسل سوم» گردآوری کرده و مجموع 66 داستان در آن گنجاندم. کتابی که در صورت دریافت مجوز از ارشاد در 741 صفحه و از سوی انتشارات مروارید در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد

کد خبر 2098195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha