۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵

انجمن‌های اهل قلم و کارکردهایشان/26

دولت، لایحه‌ای درباره جایگاه نویسندگی تدوین و به مجلس ارائه کند

دولت، لایحه‌ای درباره جایگاه نویسندگی تدوین و به مجلس ارائه کند

یک نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که هنوز نویسندگی، صنف به‌شمار نمی‌آید، گفت: وزارت ارشاد دولت روحانی باید لایحه‌ای تدوین و به مجلس ارائه کند تا نویسندگی به عنوان یک صنف شناخته شود و انجمن صنفی معنا پیدا کند.

طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، پیگیری حقوق صنفی اعضا را یکی از مهم‌ترین وظایف انجمن‌های صنفی دانست و افزود: بیمه، مالیات، کپی‌رایت و اجحافی که در حق نویسندگان می‌شود از جمله مسایلی است که باید از سوی انجمن‌های صنفی اهل قلم دنبال شود. از جمله مشکلات صنفی که وجود دارد و انجمن‌ها باید به آن بپردازند، مسئله ممیزی است؛ گاهی هم برخود ممیزان ارشاد توهین‌آمیز است، هم اشکالاتی بر کار وارد شده که نادرست است و جنبه قانونی ندارد.

نویسنده رمان «دور گردون» به جز ممیزی، قراردهایی که بین بعضی ناشران با نویسندگان بسته می‌شود را اجحاف در حق نویسندگان برشمرد و گفت: بعضی ناشران به حقوق قانونی نویسنده‌ها از جمله بیمه، مالیات و کپی‌رایت پایبند نیستند و لازم است انجمن‌های صنفی اهل قلم وارد عمل شوند و از اعضای خود حمایت کنند. یک‌سری مشکلات حقوقی هم پیش می‌آید که شاعران و نویسندگان از آن بی‌خبرند و بهتر است از طریق انجمن پیگیری شود.

ایبد به این‌که تا وقتی نویسندگی به عنوان یک حرفه به شمار نیاید نمی‌توان انجمن صنفی تشکیل داد و از راه قانون پیگیر مسایل و مشکلات نویسندگان بود، اشاره و بیان کرد: وزارت ارشاد باید لایحه‌ای تدوین و به مجلس ارائه کند تا نویسندگی به عنوان یک صنف شناخته شود و انجمن صنفی معنا پیدا کند؛ وگرنه چه انجمن قلم چه انجمن نویسندگان کودک، موسسه‌های فرهنگی هستند که با اندک تغییری در اساسنامه خود فعالیت صنفی هم می‌کنند.

نویسنده کتاب «محاکمه یک گربه بدبخت» با اشاره به کانون نویسندگان گفت: یک مصداق نباید روی کل تاثیر بگذارد. دولتمردان و متولیان فرهنگی باید بپذیرند که انجمن‌های فرهنگی ـ هنری حزب نیستند و قرار نیست کار حزبی کنند، پس چرا از آنها حمایت چندانی نمی‌کنند.

کد خبر 2102063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha