۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۰

در ششمین روز متوالی آلوده؛

ريزگردهاي وارداتي بلای جان مردم / آلودگی پایدار اراک تهدیدی جدی برای سلامت

ريزگردهاي وارداتي بلای جان مردم / آلودگی پایدار اراک تهدیدی جدی برای سلامت

اراک - خبرگزاری مهر: ریزگردهای وارداتی غرب کشور بلای جان مردم اراک شده اند و هوای این کلان شهر را برای ششمین روز متوالی در حالت هشدار قرار داده است به نحوی که این پایداری آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت مردم شهر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل محیط زیست استان مرکزی علت آلايندگي كنوني اين كلانشهر را نفوذ ريزگردهاي وارداتي برشمرد و گفت: علاوه بر این انتقال ذرات معلق از كويرميقان به سمت اراک این آلودگی را پایدار کرده است.

امیر انصاری با تاکید بر اینکه خشكسالي هاي چند سال اخير باعث افزایش ریزگردهای کویر میقان شده است تصریح کرد: اراك امسال ۶۰ روز ناسالم را تجربه كرده درحاليكه ايام ناسالم در مدت مشابه پارسال در اين شهر ۵۰ روز بوده است.

وی شاخص سنجش استاندارد كيفيت هوا براي آلاينده ذرات معلق با قطر ۱۰ ميكرون ۹۰ ميكروگرم بر متر مكعب و براي ريزگرد با قطر دو و نيم ميكرون ۳۰ واحد عنوان کرد و افزود: ميانگين غلظت ذرات معلق ۱۰ ميكرون در هواي كلانشهر اراك در ۲۴ ساعت اخير ۱۳۷ و ذرات معلق با قطر كمتر از دو و نيم ميكرون نيز ۴۸ واحد بوده كه هر دو وضعيت هشدار را نشان مي دهد.

احتمال تشديد آلايندگي هوا

انصاری از تشدید آلایندگی ها خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به پيش بيني وزش باد در عصر روز جاري، احتمال تشديد آلايندگي هوا و نفوذ مقادير بيشتري ذرات معلق به هواي اين شهر وجود دارد.

رييس مركز بهداشت استان مركزي نیز بر ضرورت تحقيقات علمي در شناخت جنس و منشاء ريزگردها و ساير آلاينده هاي هوا تاکید کرد و گفت: افزايش غلظت ريزگردها در هوا و استنشاق آن به صورت مستمر با بروز بيماري هاي حاد و مزمن تنفسي، سقط جنين و مرده زايي، بيماري هاي پوستي و چشمي، تغييرات رفتاري و بسياري از امراض ديگر در ارتباط است و شناخت جنس و ماهيت اين آلاينده ها بستر پيگيري علمي عوارض ناشي از ريزگردها را تسهيل مي كند.

 

دكتر بابك عشرتي با بیان اینکه آثار زيانبار ریزگردها حداقل دردوره پنج تا ۱۰ ساله بر سلامت شهروندان ظاهر مي شود گفت: شرايط آلودگي هواي اراك با منشاء ريزگردها نگران كننده است و بايد به عنوان يك برنامه اولويتدار و مهم استاني با استفاده از ظرفيت هاي بين دستگاهي براي آن چاره سازي اساسي شود.

كارشناس دفتر پايش آلودگي هوا ي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي با بیان اینکه ميزان اشعه فرابنفش خورشيدي در آسمان اراك به حد خطرناك رسيده است اظهارداشت: اشعه فرابنفش انرژي الكترومغناطيسي است كه طول موج كوتاه و انرژي زيادي دارد ، اين پرتو نامرئي است و قرار گرفتن در معرض آن بشدت براي پوست و چشم زيانبار است.

تابش اشعه فرابنفش مي تواند آسيب جدي به بافت چشمي وارد کند

عليرضا محرابيان با بیان اینکه ميزان و زاويه تابش اشعه فرابنفش مي تواند آسيب جدي به بافت چشمي وارد و سوختگي شديد در پوست ايجاد كند گفت: بيشترين آثار منفي اشعه يووي در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر است بنابراين شهروندان بايد در اين ساعات از تماس مستقيم با نور خورشيد بپرهيزند.

وی تصريح كرد: براي پيشگيري از آسيب اشعه فرابنفش به چشم بايد از عينك هاي آفتابي با قدرت حذف ۹۹ تا صددرصدي اشعه يووي استفاده شود و شهروندان حدالامكان فعاليت هاي ورزشي و باغباني و شغلي را در زير نور مستقيم خورشيد متوقف كنند.
 

کد خبر 2099254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha