۱۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۹

حال و هوای مردم در آخرین روز ضیافت الهی:

حسرت روزهای بندگی در رمضان/ دوری از گناه بالاترین بهره رمضان

حسرت روزهای بندگی در رمضان/ دوری از گناه بالاترین بهره رمضان

اراک – خبرگزاری مهر: این روزها حال و هوای خاص خود را دارد، مهمانی بزرگ به روزهای واپسین ضیافت نزدیک شده است و مهمانان ضیافت الهی سرمست از برکات این ماه، می روند تا در جشن بندگی شان، حسرت روزهای مبارکی را داشته باشند که تمام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم استان مرکزی پس یک ماه بندگی، برای وداع با ماهی آماده می شوند که ماه فضل و کرم، ماه تمام خوبی ها، ماه شب قدر و ماه قرآن و فرق شکافته علی بود و حالا زمان حسی بر زمان تقویمی پیشی گرفته است و انگار همین دیروز بود که به استقبال ماه ترین ماه خدا رفته بودیم.

ماه رمضان پایانی ندارد

یکی از شهروندان اراکی با ابراز دلتنگی از نزدیکی به روزهای پایانی رمضان می گوید: رمضان پربرکت ترین ماه خداست، ماهی که اوج بندگی و عاشقی مومنان است.

مهدی صالحی 66 ساله می افزاید: افرادی چون من که بیشتر از نیمی از عمرشان را طی کرده اند با آمدن رمضان خوشحال هستند از فرصت دوباره این ماه و با پایانش نگران زا اینکه آیا سال بعد هم هستند.

وی ادامه می دهد: برای من رمضان همیشه ماه فرصت دوباره و استغفار بوده است، همانطور که همه مومنین از برکات معنوی این ماه بهره جسته اند.

صالحی معتقد است: اگر برکات و آثار معنوی این ماه را حفظ کنیم و سعی کنیم آداب و ویژگی های این ماه چون اطعام نیازمندان، قرائت قرآن و حضور در محافل دینی ، را در باقی ماه ها نیز به کار بریم قطعا برای رمضان پایانی نخواهد بود و همه ماه ها چون رمضان زیبا و سرشار خواهند بود.

 



رمضان ماه تقویت اراده است

یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز با ابراز تاسف از پایان رمضان می گوید: رمضان فرصت یک ماهی است که  قدرت اراده را در افراد بیشتر می کند، در این ماه اراده می کنی تا برای ساعت های طولانی از کارهایی خودداری کنی که  در تمام طول سال عادتت بوده است.

خانم کریمی که 29 سال دارد، می افزاید: حال که به روزهای آخر رمضان رسیده ایم، دوست دارم زمان به عقب برگردد و دوباره شب قدر را درک کنم، شبی که برای من پر بود از تامل، تفکر و عبادت.

این خانم کارمند اراکی ادامه می دهد: قطعا فقط انسان به عنوان اشرف مخلوقات این افتخار را دارد که به ضیافت خالقش دعوت شود، انسانی که با این افتخار کلاس درسی تمام عیار از تقوا، از خودگذشتگی و نظم را تجربه می کند.

این خانم کارمند اراکی می گوید: تمام حسرت من این است که رمضان تمام شد و در برخی روزها و ساعت های این ماه از ظرفیت های معنوی آن غافل بودم.

رمضان، مهمانی با هدیه های ارزنده بود

فاطمه احمدی 19 ساله می گوید: ماه رمضان ماهی بود که درآن بسیاری از ثواب ها و برکات با هم به مومنین عطا شده بود.

وی می افزاید: قطعا کسی که سعی کرده در این ماه به وظیفه اش عمل کند از عنایت ویژه خداوند بهره خواهد برد.

این دانشجوی اراکی ادامه می دهد: رمضان ماه افرادی خاص نیست، بلکه فرصتی برابر برای همه انسان هاست تا بتوانند خود را خاص کنند.

وی می گوید: رمضان ماه تمرین است، تمرین نگهداری خود از دروغ، از غیبت، از هوسهای باطل تمرین و آماده سازی برای باقی ماه هاست.

احمدی معتقد است: روح انسان در رمضان جلا می خورد و نورش تا رمضان بعدی هدایت گر خواهد بود.

این جوان اراکی از اینکه رمضان رو به پایان است دلگیر است و می افزاید: تمام شدن ماهی که پر از برکت بوده است ناراحت کننده است، اما پایانی که خداوند آن را عید مقرر کرده است قطعا نوید استمرار برکات این ماه را می دهد.

رمضان ماه نظم بخشیدن به تمام امور زندگی

آقای فراهانی نیز می گوید: رمضان علاوه بر تمام دستاوردهای معنوی و مادی اش یک اثر مهم نیز دارد و آن نظم و سر و سامان دهی به تمام امور زندگی است.

این شهروند اراکی می افزاید: اینکه در ساعت مشخصی برای سحر بیدار می شوی، در ساعت مشخصی افطار می کنی، سعی می کنی نمازت را در اول وقت بخوانی، تلاوت قرآن و دعا را از دست ندهی، تمام این ها اموری است که در برنامه ریزی و نظم دادن به امور زندگی کمک می کند.

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از آثار ماه رمضان این بود که خانواده ها را گرد هم جمع می کند، اینکه تمام اعضای خانواده خود را ملزم می کنند که دور سفره سحری و افطار جمع باشند و یا اقوام و دوستان خود را برای افطار دعوت می کنند، خود ظرفیت ویژه ای است که رمضان در دل خود دارد، آن هم در دوره ای که بیشتر افراد درگیر مشکلات زندگی و فراموشی پیوندها هستند.

 

آقای فراهانی معتقد است: اینکه تمام نعمت ها چون آمرزش، مهربانی، سعی در گناه نکردن در این ماه جمع شده است، قطعا در روزهای پایانی اش غمگینی و دلتنگی بهمراه دارد که دعای وداع با رمضان، تنها زمزمه ما در این شب های پایانی خواهد بود.

دوری از گناه بالاترین اعمال و بهره رمضان است

نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه اراک با تاکید بر اینکه در این ماه بهره های فراوان برای مسلمانان وجود دارد، گفت: دوری از گناه و پرهیز از کارهای حرام از بالاترین اعمال و بهره های ماه مبارک رمضان است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با بیان اینکه  اقشار مختلف مردم بايد قدر اين ماه بزرگ را بدانند، افزود: توجه ویژه به خواندن نماز شب، صله رحم، قرائت قرآن كريم، صدقه دادن، برپايي سفره هاي افطاري ساده، اكرام ايتام و دعاهاي مخصوص دستاوردهای مثبت فراوانی برای مومنین بهمراه خواهد داشت.

قطار رمضانِ امسال هم به ایستگاه فطر رسید. رمضان ماه " الغوث"، ماه " العفو"، ماه مغفرت، ماه ذخیره تقوا، ماه نزول قرآن، ماه "خلصنا" ، ماه عشق،  ماه بندگی و مومنین سرسپرده به عشق الهی در عید بندگی شان اشک شوق و حسرت خواهند ریخت، اشک شوق برای درک ماهی که بهترین بود و ادای حق بندگی در درگاه معبود و اشک حسرت برای پایان رمضانی که به ضیافتی الهی دعوت بودند، فرصتی که برای دوباره دیدنش باید 12 ماه دیگر صبر کنند.

بدرود ای بزرگترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا؛ بدرود ای گرامی ترین اوقاتی که ما را مصاحب و یار بودی؛ ای بهترین ماه در همه ی روزها و ساعت ها. بدرود تو را و آن شب قدر تو که از هزار ماه بهتر است.

گزارش: سمیه انصاری فر
 

کد خبر 2112332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha