۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵

ضرورت نقد ادبیات کودک و نوجوان/10

ژورنالیسم ادبی به پله‌ای برای حرکت در مسیر روشنفکری تبدیل شده است

ژورنالیسم ادبی به پله‌ای برای حرکت در مسیر روشنفکری تبدیل شده است

یک منتقد و پژوهشگر معتقد است، ژورنالیسم ادبی ما بیمار و پله‌ای برای روشنفکرشدن است. با ادبیات کودک هم نمی‌توان روشنفکر شد. از سوی دیگر پرسش اساسی اینجاست: آیا مخاطب ادبیات کودک، کودکان بیولوژیک هستند یا آنان که روحیه کودکانه خود را حفظ کرده‌اند؟

حسین شیخ‌الاسلامی، پژوهشگر و منتقد در گفتگو با خبرنگار مهر، نقد ادبیات کودک و نوجوان را همراه با هدایت مشتری دانست و افزود: نظریه، نقد و هدایت بازار ادبیات کودک، سه حوزه متفاوت هستند. در ارتباط با نقد، منتقد از زوایای گوناگون به یک اثر نگاه می‌کند و آن را از زوایای گوناگون مورد تاویل و تفسیر قرار می‌دهد، اما مخاطبان نقد، لزوما خوانندگان کتاب نیستند. نقد می‌تواند برای مجموعه کسانی نوشته شود که با ادبیات کودک سروکار دارند؛ متن‌شناسان و سیاست‌گذاران حوزه ادبیات کودک و نوجوان در این زمره‌اند.

این منتقد ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به این‌که نقد در همه جای دنیا، مخاطبان خاص خود را دارد، گفت: نقدهای مختلف جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و ... مهم است و به کار تاریخ ادبیات کودک و نوجوان می‌آید اما نه به درد بچه‌ها می‌خورد و نه به کار پدر و مادرها می‌آید. بخش دیگر، نظریه ادبیات کودک و نوجوان است که زیربنایی‌ترین نگاه به این نوع ادبیات را شکل می‌دهد و ما در این قسمت، بسیار فقیریم.

شیخ‌الاسلامی، علت فقر پژوهشی را سلطه گفتمان تربیتی دانست و افزود: هنوز هم مهم‌ترین مسئله ما این است که یک کتاب چگونه بر کودکان تاثیر می‌گذارد؛ این چیرگی گفتمان تربیتی مانع از نظرورزی آزاد درباره ادبیات کودک و نوجوان می‌شود، اما پرسش اساسی اینجاست: آیا مخاطب ادبیات کودک، کودکان بیولوژیک هستند یا آنان که روحیه کودکانه خود را حفظ کرده‌اند؟ مگر می‌توان کتاب‌هایی چون «تیستوی سبز انگشتی»، «شازده کوچولو» و «پی‌پی جواب بلند» را کتاب‌هایی صرفا کودکانه دانست؟!

سومین بخش از دیگاه این منتقد و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، هدایت مشتری و بازار است که گونه‌ای نقد ژورنالیستی به شمار می‌رود و شبیه به همان کاری است که «لاکپشت پرنده» انجام می‌دهد و کتاب‌های خوب و خواندنی را معرفی می‌کند. بگذریم از اینکه ژورنالیسم ادبی ما بیمار است و بسیاری سودای روشنفکرشدن از طریق روزنامه‌نگاری را دارند و روزنامه‌ها فکر می‌کنند همچون دانشگاه وظیفه دارند اندیشه‌ای را به مخاطب خود منتقل کنند و صفحه‌ها را طوری تنظیم می‌کنند که بگویند من یک روشنفکرم. این در حالی است که ادبیات کودک و نوجوان به هدایت بازار فکر می‌کند و با آن نمی‌توان پله‌های روشنفکری را طی کرد.

کد خبر 2122118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha