۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۰۷

گزارش تصویری - تشریحی/

بزرگترین داروسازی خاورمیانه درمان نشد/ امید سرمایه گذاری میلیاردی به نسخه دولت تدبیر

بزرگترین داروسازی خاورمیانه درمان نشد/ امید سرمایه گذاری میلیاردی به نسخه دولت تدبیر

داروسازی بایر افلاک در شهرستان ازنا در استان لرستان بزرگترین داروسازی خاورمیانه محسوب می شود؛ پروژه ای که فاز داروی دامی آن یکسال و نیم است علی رغم پیشرفت 99 درصدی چشم به راه تامین مواد اولیه مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانجات دارویی بایر افلاک شهرستان ازنا که در زمینی به مساحت 50 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در حال احداث است به عنوان بزرگترین کارخانه داروسازی کشور و خاورمیانه از آن یاد می شود و مشتمل بر هفت کارخانه است.

کارخانه های تولید داروهای دامی، انسانی، مواد اولیه، مواد آرایشی و بهداشتی، سرم، واکسن و سموم دفع آفات کشاورزی و خانگی هفت کارخانه این مجموعه عظیم هستند که بناست تبدیل به یکی از بزرگترین صادر کنندگان داروی ایران به مناطق  مختلف جهان شود.

اما کارخانه تولید داروهای دامی که از حدود دوسال پیش آماده بهره برداری شده است و در مناسبت های مختلف وعده افتتاح آن به مردم داده شد، همچنان با مشکلاتی روبه روست که سبب شده است این صنعت بزرگ راکد بماند.

کارخانه تولید داروهای دامی بایر افلاک ازنا هم اکنون 99 درصد از مسیر بهره برداری را طی کرده است ولی همچنان در ایستگاه تامین مواد اولیه متوقف مانده است.

سه کارخانه در هیئت دولت مصوب شده اند

مجری طرح کارخانجات دارویی بایر افلاک ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سه کارخانه از این مجموعه در هیئت دولت مصوب شده اند افزود: کارخانه های تولید داروهای دامی، انسانی و مواد اولیه مصوبه هیئت دولت را دارند و برای سایر کارخانه ها نیز در آینده اقدام خواهد شد.

حسین رضا زاده با بیان اینکه لرستان از نظر صنعت استانی محروم است اظهار داشت: کارخانجات دارویی بایر افلاک ازنا می تواند تحولی عمیق در اشتغال این استان ایجاد کند.

وی هدف از ایجاد این صنعت را رفع نیاز به واردات محصولات مشابه خارجی و خروج ارز کمتر از کشور عنوان کرد و افزود: صادرات دارو به خارج از کشور، ارتقاء کیفیت تولید داخلی و ایجاد اشتغال در منطقه محروم از دیگر اهداف ایجاد این کارخانه است.

کارخانه ای که 250 نفر شغل مستقیم ایجاد می کند

مجری طرح کارخانجات دارویی بایر افلاک ازنا با اشاره به آغاز عملیات ساخت کارخانه تولید داروهای دامی در سال 88 افزود: کارخانه تولید داروهای دامی در زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع احداث شده است و دارای هزار متر مربع احداث شده است و دارای 3.7 هکتار سطح عرصه است.

رضازاده با بیان اینکه در حال حاضر حدود 100 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند افزود: در صورت راه اندازی کارخانه تولید داروهای دامی برای 250 نفر به صورت مستقیم و برای 750 نفر دیگر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در کارخانه تولید داروهای دامی هفت خط تولید وجود دارد که در مجموع 200 قلم دارو تولید خواهد شد.

درمان کارخانه داروسازی چیست؟

مجری طرح کارخانجات دارویی بایر افلاک ازنا با بیان اینکه بر اساس برنامه عملیات ساخت کارخانه تولید داروهای دامی  2.5 سال باید طول می کشید اظهار داشت: این کارخانه از یکسال و نیم پیش آماده افتتاح است.

وی با اشاره به مشکلات راه اندازی کارخانه تولید داروهای دامی، تامین ارز لازم برای تهیه مواد اولیه را مهمترین مانع راه اندازی این کارخانه دانست و افزود: برای تامین مواد اولیه باید هفت میلیون یورو اعتبار اختصاص پیدا کند که تا کنون اعتبار ناچیزی تخصیص یافته است.

رضازاده با بیان اینکه علیرغم مساعدت های وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک عامل همچنان مشکل تامین مواد اولیه این کارخانه رفع نشده است افزود: از مسئولان تقاضامندیم به این مجموعه همچنان کمک کنند تا سرمایه گذاری بخش خصوصی به نتیجه برسد.

وی ادامه داد اگر این صنعت بزرگ که هزینه ای کلان برای آن صرف شده است راه اندازی شود بخشی از مشکل اشتغال منطقه رفع خواهد شد و بخش خصوصی رغبت بیشتری به سرمایه گذاری نشان خواهد داد.

مجری طرح کارخانجات دارویی بایر افلاک ازنا با بیان اینکه تمامی خطوط کارخانه دامی آماده تولید هستند اظهار داشت: با توجه به کمک مختصری که انجام شده است، امیدواریم در ماه جاری بتوانیم خط تولید اول این کارخانه (پنی سیلین) را راه اندازی کنیم.

وعده هایی که محقق نشد

با توجه به  سرمایه گذاری بزرگ بخش خصوصی، محرومیت منطقه و آمادگی کارخانه تولید داروهای دامی بایر افلاک ازنا برای بهره برداری، انتظار می رود با مساعدت مسئولان و تامین مواد اولیه شاهد شروع به کار این کارخانه باشیم.

لازم به ذکر است پیش از این مسئولین زمان های مختلفی را برای بهره برداری از این مجموعه تعیین کرده بودند که آخرین آن ها در جریان سفر رئیس جمهور سابق محمود احمدای نژاد به لرستان بود.

حال با توجه به تشکیل دولت تدبیر و امید و تاکید بر حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاران، امید است با بهره برداری از کارخانجات دارویی بایر افلاک ازنا شاهد رفع بخشی از مشکلات محرومیت و بیکاری این شهرستان و استان لرستان باشیم.

......................................

گزارش و عکس: میثم لک

کد خبر 2124848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha