۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱

گزارش خبری مهر/

کمبود پیش دبستانی در سیریک/ کودکانی که در ابتدای راه آموزش با مشکل تکلم و گفتار مواجهند

کمبود پیش دبستانی در سیریک/ کودکانی که در ابتدای راه آموزش با مشکل تکلم و گفتار مواجهند

سیریک - خبرگزاری مهر: کمبود مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم آشکار تر از همیشه به چشم می‌آید در صورتی که مرکز پیش دبستانی در مناطقی که گویش محلی دارند بیشتر نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش دبستانی اولین محیط اجتماعی است که پلی بین خانه و اجتماع بزرگ جامعه است، که به کودک 4 تا 6 سالگی تعلق دارد. مقطعی از زندگی است که شخصیت اصلی انسان در این سالها شکل می‌گیرید، به همین جهت که در این سنین کودک باید تحت تعلیم و تربیت عمیق و همه جانبه به واسطه مربیان مجرب و توانمند قرار گیرند، تااینکه کودک به رشد کامل جسمی، روحی و عاطفی دست یابد و زمینه برای ورود کودکان به دبستان جهت آموزش و پرورش دانش آموزان را مهیا ساخت.

پس این مقطع بعلت حساسیت خاص که دارا است، کشورهای پیشرفته به آن واداشته است که جمعیت کودک(4تا6) سال خود را زیر پوشش مرکز پیش دبستانی قرار دهند، 70 درصد کودکان کشور های پیشرفته زیر پوشش مرکز آموزشی پیش دبستانی قرار دارند در صورتی که این رقم در کشور ما ایران 8 درصداست.

اهمیت مراکز پیش دبستانی

با وجود اهمیت فراوان مرکزپیش دبستانی، مرکزی که زمینه تکامل کودکان نقش دارد. بخصوص در مناطق محروم، روستاها و مناطقی که گویش محلی‌دارن نیاز هست مراکز پیش دبستانی فعالیت خود را بیشتر کنند چون در بسیاری از مواقع، خانواده‌ها وظیفه خود را به دلیل آشنا نبودن با مسائل تربیتی، فقر فرهنگی، بی‌سوادی، مشکلات اقتصادی و دور بودن خانواده ها از خانه و مواردی بی شمار دیگر مرکز آموزش پیش دبستانی نقش خود را ایفا و کمبود ها را برطرف می کند.

بخصوص مناطق محروم که دارای گویش‌های محلی هستند، زمینه لازم را برای فراگیری بیشتر و آسان تر مفاهیم آموزشی آماده می‌کند.

عهده دار مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است

کودکانی که دارای رده سنی شش سال هستند به‌عنوان پیش دبستانی تلقی و مسئولیت تعلیم و تربیت آنها به عهده آموزش و پرورش واگذار شده است. با توجه به اهمیت این مقطع از دانش آموزی و تاثیرات آن در یادگیری دانش آموزان و آماده سازی آنها برای ورود به دبستان و شروع آموزش و تربیت، آموزش و پرورش این مرکز آموزش را به صورت غیر دولتی از طریق صدور مجوزی که توسط مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش اداره می‌شوند و همچنین محتوای آموزش و تائید صلاحیت علمی مربیان توسط شورای نظارت بر عملکرد پیش دبستانی صورت می‌گیرد.

غیراجباری شدن مرکز پیش دبستانی

غیر اجباری شدن کودکان برای حضور به مراکز آموزش پیش دبستانی باعث شده خانواده‌ها ترغیبی از خود برای فرستادن کودکان به این مرکز نشان ندهند و همچنین باعث شده کودکان روستایی و حتی شهری از این مراکز محروم باشند و در هنگام ورود به اول دبستان دچار مشکلات تربیتی و آموزشی باشند زیرا کودکانی که آموزشهای پیش دبستانی را می گزرانند نسبت به کودکان که این آموزشها را ندیده اند مستقل تر و منظم تر هستند و اصطراب کمتری برخوردارند.

سه مرکز اموزش پیش دبستانی مرکز شهر سیریک، مرکز شهر گروگ و مرکز روستای گونمردی در شهرستان سیریک فعالیت دارند. مراکز پیش دبستانی فعال در سطح شهرستان از کمترین امکانات آموزشی در جهت آموزش بکار رفته می شود و کلاسهای پیش دبستانی فقط در حد گذراندن وقت کودک است، چون از مربیان مجرب و راستای رشته تحصیلی مربوطه خود برخوردار نیستند که بتوانند کودکان را برای ورود به مدرسه  آماده و مهیا سازند.

دانش آموزان سیریکی در هنگام ورود به اول دبستان دچار مشکلات تکلمی و گفتاری هستند

اکثر دانش آموزان سیریکی در هنگام ورود به اول دبستان دچار مشکلات تکلمی و گفتاری، روحی و اضطراب هستند که اثرات بدی بر روی آموزش آنها دارد که فعال کردن پیش دبستانی بخصوص در مناطق محروم می تواند این اضطراب را از بین برد.

با وجود اینکه مراکز پیش دبستانی باید فعالیت خود را بیشتر کنند اما جای تاسف است که جای خالی اینگونه مراکز به علت کمبود در آمد حس می‌شود و علت اساسی آن هم این است که دانش آموزان پیش دبستانی روستایی به علت فقر اقتصادی برای اینگونه مراکز در آمد زا نیستند.

معاون آموزشی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سیریک در گفتگو با خبر نگار مهر گفت: با توجه به اهمیت آموزش پیش دبستانی و تاثیرات مثبت آن در یادگیری دانش آموزان ابتدایی باید فعالیت این مراکز بیشتر باشد به گونه ای که شرایط حضور 100درصدی نوآموزان ابتدا در این مراکز باشد.

اسحق ذاکری اظهارداشت: با توجه به اجرای نظام آموزشی 3-3-6 از سال تحصیلی 91-92 با کمبود فضای آموزشی در مقطع ابتدایی روبرو شدیم به همین منظور کلیه مراکز آموزشی پیش دبستانی از مدارس ابتدایی جمع آوری و به صورت غیر دولتی اداره می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه مرکز غیر دولتی پیش دبستانی در سیریک فعال است اذعان داشت: برای آماده کردن کودکان در بعضی از روستاهای پر جمعیت و همچنین مدارسی که فضای آموزشی کافی دارند اجازه داده شده این مراکز فعالیت کنند که به تعداد 29 مرکز آموزشی می رسند.

ذاکری گفت: آموزش و پرورش در مناطق محروم و پرجمعیت هر ساله کلاسهای دو زبانه در سطح شهرستان به مدت 25 روز که از اول شهریور ما شروع می شود، برای تقویت زبان فارسی برگزار می کند.

معاون آموزشی مدیریت آمزش وپرورش شهرستان سیریک با بیان اصلاح نحوه شیوه اداره مرکزپیش دبستانی  گفت : این امر مستلزم توجه همه ،هم از طرف اولیا ،مسولین وهم اصلاح شیوه اداره مرکز پیش دبستانی دانستند.

اهمیت و جایگاه مرکز آمزش پیش دبستانی از طرف آموزش و پرورش در اجرای بخش خصوصی در مناطق کم در آمد و محروم نیست چون مردم از پس شهریه ای که تعیین میشود نیستند.

--------------------------

گزارش از مختار رحیمی

کد خبر 2128051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha