۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره ممیزی بیانیه داد

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره ممیزی بیانیه داد

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، طی انتشار بیانیه‌ای به ضرورت رفع ممیزی از کتاب‌های این گروه سنی و احترام به حقوق صنفی شاعران و نویسندگان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با انتشار بیانیه‌ای به ضرورت رفع سانسور و ممیزی از کتاب‌های این گروه سنی، احترام به حقوق صنفی شاعران و نویسندگان و همچنین، آمادگی خود برای ارائه نظرات تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به وزارت ارشاد اشاره کرد. در این بیانیه آمده است:

«پیش از این بسیاری از پدیدآورندگان و کارشناسان حوزه ادبیات کودک ونوجوان به پیامدهای منفی سانسور در این حوزه اشاره کرده بودند، رویه‌ای که در این سال‌ها به ممیزی پیش از چاپ مشهور شده است. همچنین انجمن نویسندگان کودک ونوجوان طی نشست‌های کارشناسی و تخصصی بارها به ارزیابی تاثیر منفی این رویه بر شکوفایی ادبیات کودک ونوجوان پرداخته که متاسفانه تاکنون با این نظرگاه‌ها برخورد فعالی صورت نگرفته است.

حاکمیت نگاه‌های غیرکارشناسی که به طور عمده با رویکردی ظاهرنگرانه شکل گرفته، این مجوز را برای گروهی محدود فراهم آورده تا با واژگان و عبارت‌ها، همانند کدهای رمزگذاری شده و در نهایت بدبینی برخورد کنند، تا آنجا که هر روز دایره کتاب‌های مورد قبول تنگ‌تر شود. در این رویه بر مبنای یک گرایش و سلیقه خاص فکری، واژگان و عبارت‌هایی را که نباید در متن به کار برده شوند، با شیوه‌ای دستوری به نویسندگان و پدیدآورندگان دیکته می‌کنند، بی آنکه توجه شود کلیت متن چه پیامی برای مخاطب دارد.

در طول سال‌های اخیر نگاه‌های سختگیرانه سلیقه‌ای و خلاف قانون اساسی چنان در سانسور کتاب گسترش یافته که شرح برخی از جزییات آن شگفتی آور است؛ و در کتاب‌های کودک و نوجوان به ویژه آثار ترجمه شده، مواردی کتاب را به محاق توقیف و سانسور برده است که شب و روز در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نمایش داده می‌شود.

با آنکه قانون حمایت از مولفان و مصنفان مصوب سال 1348 مالکیت نویسنده بر اثرش را می‌پذیرد، اما در رویه ممیزی پیش از چاپ، این حق مالکیت نادیده گرفته شده و به دلیل ناهمخوانی با سلیقه‌های خاص، نویسنده ناچار به سانسور متن خود می‌شود. این پرسش را بسیاری ازنویسندگان و پدید آورندگان مطرح می‌کنند که اگر نظر دستگاه ممیزی را نپذیرند، مرجع فرجام خواهی آنها کدام نهاد است؟

اکنون که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خود بر نادرستی این رویه تاکید دارد، انتظار داریم همچنان که در بندهای 1،2،4 دومین هدف محوری برنامه پیشنهادی ایشان به مجلس آمده، «برای تضمین آزادی‌های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اهل فرهنگ و هنر» تلاش شود تا شرایط نگران‌کننده کنونی جای خود را به فرایندی منطبق بر قانون اساسی جمهوری اسلامی بدهد.

در این چارچوب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان آمادگی خود را برای ارائه دیدگاه‌های کارشناسی و تخصصی اعلام می‌کند. باشد که از این رهگذر، حقوق صنفی نویسندگان و پدیدآورندگان محترم شمرده شود و تولید کتاب‌های کودک ونوجوان به شرایط طبیعی خود بازگردد.

کد خبر 2132089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha