۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۲۶

نامور خبر داد:

افزايش 25 درصدي توليد پسته در خراسان شمالي

افزايش 25 درصدي توليد پسته در خراسان شمالي

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاري ميزان توليد پسته در باغ هاي اين استان به نسبت سال گذشته 25 درصد افزايش مي يابد.

حيدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز برداشت محصول پسته از باغ هاي خراسان شمالي از اواخر شهريور ماه، عنوان كرد: در این استان در مجموع هزار و 550 هکتار باغ پسته در شهرستان های اسفراین، جاجرم، گرمه و مانه و سملقان وجود دارد.

وي با بيان اين كه از ميزان كل باغ هاي پسته خراسان شمالي، هزار هکتار باغ جوان و غیربارور بوده و  550 هکتار نيز باغ پسته بارور محسوب مي شود، اظهار داشت: پيش بيني مي شود در سال جاري از سطح باغ هاي بارور استان در مجموع 600 تن محصول پسته برداشت شود.

نامور اضافه كرد: با توجه به اين كه در سال زراعي گذشته 450 تن پسته از سطح باغ هاي استان برداشت شده بود، ميزان توليد اين محصول در سال جاري با افزايشي 25 درصدي روبرو خواهد بود.

اين مسئول قيمت كنوني پسته، بسته به مرغوببت محصول را هر كيلوگرم 140 تا 170 هزار ريال ذكر كرد.

به گفته وي غالب باغ هاي پسته در خراسان شمالي شامل ارقام كله قوچي، احمد آقايي، اكبري و اوحدي است.

نامور در ادامه با اشاره به این که عمده باغ های پسته این استان مربوط به شهرستان های اسفراین و جاجرم است، اضافه کرد: سطح زیر کشت پسته در شهرستان اسفراین 960 هکتار، در جاجرم 500 هکتار و مابقی باغ های پسته خراسان شمالی نیز در شهرستان های گرمه و مانع و سملقان واقع شده است.

وی با بیان این که از 960 هکتار باغ پسته موجود در شهرستان اسفراین بیش از 400 هکتار آن بارور است، میانگین تولید پسته در این شهرستان را از هر هکتار یک تن عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین تولید پسته این شهرستان در دهستان صفی آباد و زرق آباد است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و 200 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می شود.

کد خبر 2137189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha