۶ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۲۳

نامور خبر داد:

کاهش ۲۵ درصدی تولید محصولات باغی در خراسان شمالی

کاهش ۲۵ درصدی تولید محصولات باغی در خراسان شمالی

بجنورد - مدير امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال میزان تولید محصولات باغی در این استان به نسبت سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشت.

حیدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که بیش از ۴۲ هزار هکتار باغ آبی و دیم در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی وجود دارد، اظهار کرد: امسال در این سطح باغ در مجموع ۲۱۰ هزار تن محصول برداشت شد که این میزان به نسبت تولید ۲۷۲ هزار تنی محصولات باغی در سال گذشته، ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این که سطح زیر كشت باغات آبی استان بیش از ۳۱ هزار هکتار و باغات دیم نیز افزون بر ۱۰ هزار هکتار است، اضافه کرد: همچنین تعداد نهالستان های دارای مجوز در خراسان شمالی نیز ۱۰ مورد با مساحت ۲۰ هكتار است که پتانسیل تولید سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون اصله نهال را دارند.

نامور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه نهال در سال گذشته، افزود: یارانه جذب شده برای خرید نهال در استان ۱۶۹ میلیون تومان بوده كه نسبت به سال قبل از آن رشدی معادل ۲.۸ برابر داشته است.

به گفته وی همچنین در سال گذشته بیش از ۴۵۵ هزار اصله نهال خریداری شده كه از این نظر هم نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

نامور با اشاره به تولید بیش از ۸۵۳ هزار اصله نهال در تعداد ۱۰ مورد از نهالستان های دارای مجوز در استان، اضافه کرد: در این راستا بیش از ۴۷۰ هزار اصله نهال استاندارد شناسه دار در استان تولید شده است.

وی یارانه در نظر گرفته شده برای سال زراعی باغی جاری در خراسان شمالی را ۲۷۴ میلیون تومان عنوان کرد.

نامور در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه باغات در اراضی شیبدار استان، گفت: در این زمینه در سال گذشته اقداماتی نظیر مطالعات فاز دو منطقه اسدلی در سطح ۵۰۰ هكتار، مطالعات فاز دو منطقه غلامان در سطح ۳۵۰ هكتار، نقشه برداری مطالعات و نظارت بر ایجاد استخر دو منظوره و خط انتقال آب روستاهای زمان صوفی(هزار و ۴۵۰ مترمكعب) و كشانك(هزار و ۲۰۰ مترمکعب) و خرید و توزیع انواع ادوات باغبانی از محل اعتبارات تملك دارائی های استان به ارزش ۱۹ میلیون ریال انجام شد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه زیتون کاری در خراسان شمالی، اظهار کرد: تشكیل كمیته فنی تخصصی زیتون در استان، ایجاد باغات جدید زیتون در سطح  ۳۷ هكتار در شهرستانهای مانه سملقان و راز و جرگلان، تامین و توزیع ۱۰ هزار اصله نهال زیتون شناسه دار، اصلاح و هرس باغات زیتون در سطح ۴۰ هكتار، تغذیه باغات در سطح ۵۰ هكتار و اجرای پروژه های اصلاح و بازسازی، توسعه و تغذیه باغات زیتون با اعتبار بالغ بر ۶۲۰ میلیون ریال از جمله فعالیت های انجام شده در زمینه کشت و کار زیتون در استان به شمار می روند.

کد خبر 2449945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha