۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹

گزارش خبری/

چهار روز از تعطیلی دولت آمریکا گذشت/ سردرگمی در واشنگتن همراه با تیراندازی در کپیتال هیل

چهار روز از تعطیلی دولت آمریکا گذشت/ سردرگمی در واشنگتن همراه با تیراندازی در کپیتال هیل

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : تعطیلی دولت آمریکا به سبب تصویب نشدن بودجه جدید در کنگره، وارد چهارمین روز خود شده و در این میان هیچ نشانه ای برای خروج آمریکا از این وضعیت دیده نمی شود.

باراک اوباما : بونر متهم است

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی، رئیس مجلس نمایندگان (جان بونر) را متهم اصلی تعطیلی دولت اعلام کرده است. رئیس‌ جمهور آمریکا گفته در صورتی حاضر به مذاکره با جمهوریخواهان است، که آنها با بودجه که برای باز کردن اداره های دولتی لازم است موافقت کنند.

اوباما هرگونه لایحه ای که فقط احیای هزینه تنها بخش های معینی از دولت چون پارکهای ملی و هزینه های کهنه سربازان را شامل شود وتو خواهد کرد و آن را ناکافی می داند.

باراک اوباما روز چهارشنبه 10 مهر،  از رهبران ارشد کنگره خواست تا از قانونگذاران بخواهد دولت را از تعطیلی خارج کرده و سقف بدهی ایالات متحده را بالا ببرند.

سقف بدهی دولت ایالات متحده ۱۶ تریلیون و 700 میلیارد دلار است. بدون بالا بردن سقف بدهی های دولت ایالات متحده، دولت ممکن است تا اواسط اکتبر دیگر پولی برای پرداخت هزینه هایش نداشته باشد.

اوباما در اظهاراتی، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان را به ایجاد اولین تعطیلی دولت پس از ۱۷ سال متهم کرد و گفت آنها یک جنگ ایدئولوژیک علیه قانون خدمات بهداشت موسوم به "اوباماکر" به راه انداخته اند.

جمهوریخواهان نیز از سوی دیگر قانونگذاران حزب دموکرات را به مخالفت با مذاکره متهم کرده اند.

این رویارویی باعث شده تا باراک اوباما سفر خود به مالزی را که قرار بود یازدهم اکتبر انجام شود لغو کند. گزارش ها حاکی است تازه ترین گفتگوها میان اعضای کنگره از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هیچ نتیجه ای در بر نداشته و اختلافات همچنان باقی است.

در همین حال دادگاه‌ ها تنها تا 10 روز دیگر با استفاده از یک صندوق اضطراری قادر به کار هستند و پس از آن تنها می‌ توانند به پرونده های بسیار مهم رسیدگی کنند. بنا بر گزارش ها، مدارس در آمریکا همچنان باز می مانند، اما وام های دانشجویی و بورس های تحصیلی تا اطلاع ثانوی پرداخت نمی شود.

علاوه بر این موارد کمک هزینه به بیکاران در آمریکا همچنان پرداخت می شود، اما درخواست های جدید برای کمک هزینه تنها پس از بازگشایی بخشهای تعطیل شده دولت ممکن خواهد شد.

نظرسنجی ها چه می گویند

در این میان نظرسنجی انجام شده از سوی رویترز نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از شهروندان آمریکا، جمهوریخواهان را در این امر (تعطیلی دولت ) مقصر می دانند، ۱۹ درصد دموکراتها را مقصر می دانند و ۴۶ درصد دیگر هر دو حزب را در این وضعیت مقصر می دانند.

تیراندازی در نزدیکی کپیتال هیل

روز گذشته همچنین در حالی که کپیتال هیل صحنه بحث میان نمایندگان در خصوص تعطیلی بود، یک تیراندازی در نزدیکی آن رخ داد. در این حادثه یک اتومبیل که راننده آن زن بود پس از عبور از موانع به سمت ساختمان کنگره مسیر خود را ادامه داد که با تیراندازی پلیس متوقف شد.

در پی بروز این حادثه تدابیر امنیتی در واشنگتن به ویژه کاخ سفید و ساختمان کنگره افزایش یافت.


 

کد خبر 2148515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha